Założenie własnej firmy wydaje się trudnym przedsięwzięciem, zwłaszcza pod kątem wymaganych formalności. Istnieje jednak sposób na zarządzanie biznesem bez konieczności rejestrowania go w urzędzie. Oto przykłady branż, w które łatwo można wejść w ramach działalności nierejestrowanej.
Działalność nierejestrowana – najważniejsze kwestie
Prowadzenie działalności nierejestrowanej jest wygodnym sposobem na rozpoczęcie biznesu, który nie wymaga wypełniania wielu dokumentów oraz rejestracji firmy. Decydując się na to rozwiązanie, należy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach z nim związanych.
Przede wszystkim działalność nierejestrowana traktowana jest jako drobny biznes zarobkowy. Oznacza to, że przychody z takiego przedsięwzięcia objęte są pewnymi limitami. Mianowicie dochód miesięczny pomniejszony o koszty jego uzyskania nie może przekraczać 75% stawki minimalnej. Na drugą połowę 2024 roku wartość ta wynosi 3225 zł. Co dzieje się w przypadku przekroczenia tego progu?
Jeśli zarobki miesięczne przekroczą wskazany limit, właściciel działalności nierejestrowanej ma obowiązek zarejestrować firmę w ciągu 7 dni w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Co więcej, jeśli przedsiębiorca w ciągu 60 ostatnich miesięcy prowadził działalność gospodarczą, również nie może zarządzać biznesem bez zarejestrowanej firmy.
Nierejestrowana działalność gospodarcza wiąże się z pewnymi ograniczeniami, jednak taka forma świetnie sprawdzi się w wielu sytuacjach. W przypadku, gdy przedsiębiorca chciałby przetestować rynek, nie nastawiając się na duży zarobek, brak konieczności rejestrowania firmy jest na to wygodnym sposobem. Ten rodzaj biznesu również z powodzeniem można stosować przy chęci zapewnienia sobie dodatkowego źródła dochodu.
Istnieje wiele branż, w których przedsiębiorca spokojnie zmieści się w prawnych ograniczeniach działalności nierejestrowanej. Duża część takich zawodów często opiera się na zainteresowaniach sprzedawcy, dzięki czemu może on łączyć przyjemne z pożytecznym.
Handel e-commerce
Sprzedaż internetowa to popularny sposób nie tylko na robienie zakupów, ale także prowadzenie swojego sklepu online. W sieci można znaleźć wiele platform e-commerce, które zwykle posiadają sporą grupę klientów regularnie korzystających z usług sprzedawców. Wiąże się to jednak z dużą konkurencją, często niemożliwą do przebicia. Ważne jest więc znalezienie niszy produktowej oraz odpowiednie budowanie własnej marki.
Prowadzenie sklepu internetowego z reguły jest prostsze niż otworzenie własnego lokalu, jednak może wymagać zorganizowania dodatkowej przestrzeni magazynowej lub punktu pakowania i wysyłania zamówień. Jeśli zasoby nie pozwalają na inwestycję w magazyn, to dobrym rozwiązaniem okaże się dropshipping.
Ten model biznesowy polega na współpracy sprzedawcy z dostawcami, którzy zajmują się przechowywaniem, pakowaniem, a także wysyłką produktów do kupujących. W gestii właściciela pozostaje jedynie obsługa klienta oraz marketing. Więcej informacji i porad dotyczących biznesu e-commerce znajduje się na stronie https://ecommercowy.pl/.
Sprzedaż rękodzieła
Przedmioty wykonane ręcznie nie tylko mogą z powodzeniem podlegać sprzedaży w ramach działalności nierejestrowanej, ale także są chętnie kupowane przez wiele osób. Trzeba jednak pamiętać, że choć handel takim asortymentem jest możliwy bez firmy, to produkt również musi spełniać pewne wymagania.
Istnieją produkty, których sprzedaż musi zostać zarejestrowana na kasie fiskalnej. Z tego względu nie mogą one stanowić przedmiotu sprzedaży w przypadku działalności nierejestrowanej, gdyż odprowadzanie w jej ramach podatku VAT nie jest możliwe. Do przedmiotów wymagających rejestracji należy m.in. biżuteria z metali szlachetnych. Z powodzeniem za to sprzedawać można znaczną większość ręcznie wykonanych rzeczy, takich jak:
- maskotki,
- świece zapachowe, sojowe i z wosku pszczelego,
- biżuteria z koralików i tworzywa sztucznego,
- makramy,
- drewniane zabawki,
- meble,
- ceramika,
- kartki okolicznościowe.
Branża rękodzielnicza będzie więc idealnym wyborem dla utalentowanych artystów. Ręcznie wykonane dzieła znajdą odbiorców praktycznie wszędzie, a wystawienie produktów na platformie sprzedażowej dodatkowo zwiększy grupę zainteresowanych klientów.
Sklep z odzieżą
Kolejnym rodzajem produktów, które nie wymagają posiadania kasy fiskalnej, są ubrania. Podobnie jak w przypadku innych ręcznie wykonanych przedmiotów, własnoręcznie uszyta odzież również bez przeszkód może podlegać sprzedaży.
Popularną praktyką jest także sprzedaż odzieży używanej. Na rynku znaleźć można kilka aplikacji oraz platform, które dedykowane są głównie temu rodzajowi asortymentu. Atrakcyjny wyróżnik stanowią też ubrania z własnoręcznymi nadrukami, często przygotowywanymi na zamówienie.
Decydując się na biznes odzieżowy, warto zadbać o dobrą jakość zdjęć oferowanych produktów oraz szczegółowy opis. Odpowiednia prezentacja poprawi ich widoczność w wyszukiwarkach, co w rezultacie może zwiększyć szansę na sprzedaż.
Obowiązki przy działalności nierejestrowanej
Mimo minimalnych wymagań w kwestii formalnej, prowadzenie działalności nierejestrowanej nadal nakłada na właściciela obowiązek rozliczenia przychodów i kosztów w zeznaniu rocznym PIT.
Sprzedawca powinien także prowadzić uproszczoną dokumentację sprzedaży zawierającą dane na temat kwoty przychodu w poszczególnych miesiącach.
Należy także pamiętać, że prowadzący działalność gospodarczą musi przestrzegać praw konsumentów. Tyczą się one głównie kwestii takich jak odstąpienie od umowy oraz zwrot przedmiotu sprzedaży. Co więcej, jeśli kupujący tego zażąda, sprzedawca ma obowiązek wystawić rachunek lub uproszczoną fakturę.
Prowadzenie działalności nierejestrowanej pozwala w komfortowy sposób pozyskiwać dodatkowy przychód ze sprzedaży wyjątkowych produktów. Taki rodzaj biznesu minimalizuje wymagania formalne występujące w przypadku zarejestrowanej firmy. Ważne jest jednak, aby pamiętać o nadal istniejących ograniczeniach oraz obowiązkach, które sprzedawca powinien respektować.