Nie trzeba zaglądać pod maskę, wystarczy że skorzystamy z e-usługi „Bezpieczny autobus”, przygotowanej przez Ministerstwo Cyfryzacji.
Upewnienie się, czy pojazd do którego wsiadamy, powinien ruszać w trasę, zajmuje co najwyżej kilka minut. Jak możemy to sprawdzić? To tylko dwa proste kroki:
Krok 1: wejdźcie na stronę www.bezpiecznyautobus.gov.pl
Krok 2: wpiszcie tam numer rejestracyjny autobusu i kliknijcie Sprawdź autobus.
Moment po tym, kiedy to zrobicie – na ekranie waszego smartfona lub komputera wyświetlą się najważniejsze informacje, z których dowiecie się m.in.:
- czy autokar ma ważne obowiązkowe badanie techniczne,
- czy autokar ma ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC,
- czy nie jest wyrejestrowany lub kradziony.
Poznacie także dane techniczne, np. liczbę miejsc oraz stany licznika z badań technicznych (informacje o stanie licznika są gromadzone w bazie od 2014 r.).
Jeśli to dłuższy i zorganizowany wyjazd, z wyprzedzeniem możesz poprosić organizatora o numer rejestracyjny autokaru.
Przed wyruszeniem w podróż, powinniście zrobić jeszcze jedną rzecz – pobrać i zainstalować aplikację ProteGO Safe, która powiadamia o kontakcie z koronawirusem.
Autobusy, busy i autokary to takie miejsca, w których podróżuje z nami sporo osób, których nie znamy. Nie wiemy, czy któraś z nich nie jest chora na koronawirusa. Być może ona sama o tym nie wie, bo na tym etapie przechodzi chorobę bezobjawowo. Czy nie chcielibyście dostać powiadomienia, gdyby okazało się, że któryś z współpasażerów zachoruje? To szansa na szybką reakcję i kontakt ze specjalistą.
Aplikacja ProteGO Safe właśnie takie powiadomienia wysyła. W pełni anonimowo. Dlatego tak ważne, aby możliwie najwięcej osób miało ją zainstalowaną w swoich telefonach. Powiadomienia są wysyłane tylko do użytkowników aplikacji. Wraz z powiadomieniem otrzymujemy wskazówki, jak się zachować i – w razie potrzeby – z jakim specjalistą się skontaktować.
Aplikacja analizuje długość (czas) i odległość kontaktu. Jak zakażony będzie mógł poinformować innych użytkowników aplikacji o swojej chorobie?
Po otrzymaniu pozytywnego wyniku testu na koronawirusa, skontaktuje się z nim pracownik Centrum Kontaktu, który poza informacjami dotyczącymi dalszego postępowania, przekaże mu także numer PIN, który umożliwi przesłanie informacji na urządzenia innych użytkowników aplikacji, z którymi miał kontakt w ostatnich 14 dniach.
WAŻNE! Taka informacja trafi tylko na urządzenia innych użytkowników aplikacji. Jeśli mieliśmy kontakt z tą osobą, a na swoim telefonie nie mamy zainstalowanej aplikacji, nie otrzymamy takiego powiadomienia.
Poza monitorowaniem otoczenia i wysyłaniem powiadomień o możliwym kontakcie z koronawirusem, ProteGO Safe daje także możliwość monitorowania stanu zdrowia.
Aplikacja jest dobrowolna i bezpłatna. Można ją pobrać ze sklepów Google Play lub App Store.