Wnioski o skrzynki do e-doręczeń można już składać. Program już rusza, a w pełnym zakresie będzie działać w ciągu 2 lat. Nad realizacją całości tego przedsięwzięcia ma pieczę Poczta Polska.
Elektroniczne doręczenia to nowa usługa naszego narodowego operatora pocztowego. Jej zadaniem jest usprawnienie przekazywania pism urzędowych obywatelom i firmom. E-doręczenie ma działać też w przeciwnym kierunku od obywatela czy firmy do urzędu.
Kiedy ruszy e-doręczenie?
Rząd i podległe mu instytucje, oraz ZUS, KRUS, czy NFZ system w pełni będą mogły korzystać z systemu do 5 lipca 2022 r. samorządy wszystkich szczebli półtora roku później. Sądy i trybunały, komornicy, prokuratura, organy ścigania i Służba Więzienna e-doręczenia wprowadzą od 1 października 2029 r. W pozostałych przypadkach obowiązujący termin wdrożenia tego systemu komunikacji to 1 stycznia 2025 r. Ta forma doręczania korespondencji sukcesywnie będzie zastępować tradycyjne listy polecone, aż do ich całkowitego wyeliminowania. Potrwa to lata, w tym okresie będzie można wysyłać i odbierać korespondencję także w formie tradycyjnego listu poleconego.
Już teraz każdy obywatel oraz każda firma działająca na terytorium Polski może wystąpić do Poczty Polskiej o przyznanie indywidualnego adresu do elektronicznego doręczania pism.
Czym różni się e-doręczenie od powszechnej obecnie poczty e-mail?
Przede wszystkim w e-doręczeniu mamy mieć zagwarantowane: identyfikację nadawcy, zachowanie tajemnicy korespondencji, brak możliwości sfałszowania danych czy kradzieży tożsamości oraz prawnie akceptowane dowody wysyłki i odbioru korespondencji w raz z datami wykonania tych czynności.
Tych wszystkich powyżej wymienionych funkcjonalności nie mają w większości powszechnie dostępne poczty e-mailowe.
Co zrobić, by założyć skrzynkę do e-doręczeń?
Najpierw trzeba założyć profil zaufany na stronie gov.pl (osoby prywatne) lub biznes.gov.pl w zakładce „zarządzanie firmą – e-doręczenia” (przedsiębiorcy). Na stronie profilu zaufanego wystarczy wypełnić prosty formularz i odpowiedzieć na kilka pytań, m.in. o kontaktowy adres e-mail.
Koszty przesłania pisma poniesie za każdym razem tak jak obecnie nadawca.
Jeżeli nie zdecydujemy się na e-doręcznie wówczas pisma do nas kierowane wydrukuje nie urząd, a poczta, która je zakopertuje i w tradycyjnej formie listonosz dostarczy do mieszkania.
„zachowanie tajemnicy korespondencji..” czyli z zamkniętymi oczami pracownicy będą ten system obsługiwać i nie będą czytać tego co drukują na papier przed doręczeniem….. Bardzo, ale do bardzo fajnie wygląda
Bo tu akurat będą robić maszyny drukująco pakujące. Wiadomo jak ktoś będzie chciał to i teraz może wejść z urzędników i czytać nasza korespondencje, bo jest w aktach sprawy. Tam kontakt ma być np. przy zacięciu się papieru.