Nadal nie brakuje osób, które tracą pieniądze, bo nabierają się na link do wpłaty. Ofiara otrzymuje od rzekomego kupującego link i klika. Następnie wpisuje dane autoryzujące do karty bądź konta i tym samym przekazuje poufne dane oszustom. Mieszkaniec Ciechanowa powiadomił policjantów, że w taki właśnie sposób stracił ponad 5000 zł. Złodzieje jeszcze chcieli zaciągnąć kredyt na 20 000 złotych.
Stracił 5 tysięcy, chciał zarobić 20 zł
Ciechanowscy policjanci o oszustwie zostali poinformowani w miniony poniedziałek (6 marca). Żona 28-letniego mieszkańca powiatu ciechanowskiego wystawiła na jednym z portali ogłoszeniowych na sprzedaż spodenki. Na adres e-mail odezwała się osoba chętna, by je kupić i zaproponowała płatność przez stronę internetową. Wiadomość zawierała link do otrzymania zapłaty.
28-latek zdecydował się w niego kliknąć i wpisał dane wrażliwe swojego konta. To niestety spowodowało, że przestępcy uzyskali dostęp do jego pieniędzy. Po chwili mężczyzna zorientował się, że stracił ponad 5000 zł. Skontaktował się z bankiem, aby zablokować swój rachunek bankowy i kartę bankomatową.
Podczas rozmowy z konsultantem dowiedział się, że ktoś próbował zaciągnąć na jego dane kredyt na kwotę 20 000 zł. Na szczęście oszustowi nie udało się tego zrobić.
Sprzedając w internecie, możesz stać się ofiarą oszusta.
Co zrobić, aby nie stracić pieniędzy podczas sprzedaży na portalach ogłoszeniowych?
* Nie otwieraj podejrzanych linków lub załączników. Portale ogłoszeniowe nigdy nie wysyłają wiadomości z prośbą o kliknięcie link, w celu wpisania danych płatniczych lub dokończenia płatności.
* Weryfikuj powiadomienia SMS lub z aplikacji mobilnej ze swojego banku. Szczególną uwagę zwracaj na operację, którą autoryzujesz.
* Zapoznaj się z zasadami bezpieczeństwa swojego banku i stosuj się do nich podczas korzystania z portali ogłoszeniowych i aukcyjnych.
* Nie przenoś konwersacji z kupującym, czy też sprzedającym, a także procesu płatności poza serwis aukcyjny.
* Stosuj zasadę ograniczonego zaufania do osób proszących o dodatkowe informacje, jak dane do logowania, adres e-mail, numer telefonu, dane karty płatniczej. Nie przekazuj ć swoich danych innym użytkownikom na platformie.
* Unikaj pośrednich transakcji, szczególnie na stronach, do których adresy są przesyłane w wiadomościach SMS, e-mail czy za pomocą komunikatorów.
* Zwracaj uwagę na poprawność językową wiadomości SMS i e-mail. Fałszywe wiadomości mogą zawierać błędy, a także mogą w nich być zawarte nieoficjalne dane na temat serwisu, z którego się korzysta.
* Jeżeli staniemy się ofiarą przestępstwa, należy skontaktować się telefonicznie ze swoim bankiem w celu zablokowania dostępu do rachunku lub karty bankomatowej. O każdym oszustwie należy poinformować Policję!