Victor Young Jazz Festival Mława ’20 coraz bliżej. W oczekiwaniu na wydarzenie przedstawiamy sylwetki artystów, których w tym roku usłyszymy ze sceny Miejskiego Domu Kultury w Mławie.
Zagan Acoustic. Zespół wykonuje muzykę z pogranicza awangardy, jazzu i folku. Muzycy od ponad 10 lat koncertują na estradach w Polsce i Europie. Nie ma gatunku, w którym nie potrafiliby się odnaleźć. Wyraziste brzmienie, wirtuozeria i duże poczucie humoru to najczęściej pojawiające się słowa w recenzjach. Grają zarówno klimatyczne koncerty kameralne, jak również duże przedsięwzięcia organizowane m.in. przez Polską Filharmonię Bałtycką, Polską Filharmonię Kameralną Sopot, Filharmonię Łódzką, Filharmonię Szczecińską czy Filharmonię Dolnośląską. Trzon repertuaru stanowią kompozycje autorskie, wykonywane również z towarzyszeniem orkiestry kameralnej. W skład zespołu wchodzą: Joachim Łuczak – skrzypce; Przemysław Skałuba – klarnet, saksofon sopranowy; Paweł Zagańczyk – akordeon; Jarosław Stokowski – kontrabas.
Wojciech Krzysztof Karolak. Artysta swoją karierę muzyczną rozpoczął w wieku 19 lat, grając na saksofonie w zespole Jazz Believers, którą współtworzył z tak ważnymi postaciami dla polskiego jazzu jak Jan „Ptaszyn” Wróblewski czy Krzysztof Komeda. Był aranżerem i kompozytorem Studia M-2 i Big Bandu Polskiego Radia. W 1961 r. porzucił saksofon i całkowicie poświęcił się pianinu. Następstwem tego było założenie wraz z Romanem Dylągiem i Andrzejem Dąbrowskim w 1962 roku grupy The Karolak Trio, z którą nagrał swoją pierwszą autorską płytę. W 1963 roku rozpoczął współpracę z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim jako Polish Jazz Quartet. W 1973 roku udało mu się nabyć organy Hammonda-B3. W efekcie zaczął ponowną współpracę z Janem „Ptaszynem” Wróblewskim w zespole Mainstream, z którym nagrał płytę „Mainstream” w 1974 roku. Lata 80. w twórczości Wojciecha Karolaka to m.in. formacja Time Killers, stworzona wraz z Tomaszem Szukalskim i Czesławem Bartkowskim, której album „Time Killers” został uznany w ankiecie krytyków „Jazz Forum” za najlepszą płytę jazzową dekady. Pisał także większe formy muzyczne – suity, muzykę do filmów i spektakli teatralnych, a także liczne tematy jazzowe. Był laureatem wielu nagród i odznaczeń, w tym Złotego Fryderyka za całokształt osiągnięć artystycznych w 2010 roku. W latach 1973-1974 zwyciężał w ankietach magazynu „Jazz International” jako najlepszy organista jazzowy Europy. Był wielokrotnym zwycięzcą rankingów „Jazz Forum” (aranżer – lata 1983-1986 oraz organista – 1983-1988, 1990, 1992-2001).
Artur Dutkiewicz. Pianista jazzowy i kompozytor, nazywany „Ambasadorem polskiego jazzu” (magazyn „Jazz Forum” 12/2012). Jeden z najczęściej koncertujących za granicą polskich muzyków jazzowych. Wystąpił w blisko 70 krajach na całym świecie. W 2011 wystąpił na Stadionie Olimpijskim w Berlinie na World Culture Festival, gdzie zaaranżował i zagrał, w gronie pianistów z całego świata, utwór na 30 fortepianów. Koncert, którego wysłuchało ok. 35 tys osób, był wyrażeniem szacunku dla różnorodności kultur i przesłaniem pokoju dla świata. Koncertował ze znakomitymi muzykami, m.in. przez 25 lat z Tomaszem Szukalskim, Zbigniewem Namysłowskim, Janem Ptaszynem Wróblewskim, Tadeuszem Nalepą, Urszulą Dudziak, Grażyną Auguścik, Deborah Brown, Lorą Szafran, Michelle Hendrics, Carlosem Johnsonem. Występuje solo oraz prowadzi od wielu lat własny zespół Artur Dutkiewicz Trio. Jego ostatnie albumy „Mazurki”, „Prana” oraz „Traveller” zostały entuzjastycznie przyjęte przez słuchaczy i krytyków. Występował na scenie nowatorskiego Teatru Instrumentalnego
Ryszarda Gwalberta Miśka jako aktor i muzyk (tzw. muzitor), współtworząc muzykę do spektakli „Proces” Kafki i „Taniec Lokatora”. Od 1987 roku prowadzi klasę fortepianu na Międzynarodowych Warsztatach Jazzowych w Puławach i w Chodzieży. Często zasiadał w jury Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych w Kaliszu. W 2006 i 2008 był przewodniczącym jury na Międzynarodowym Konkursie Improwizacji Jazzowej w Wilnie. Prowadził wiele MasterClass dla studentów na całym świecie.
Kuba Stankiewicz. Jeden z najlepszych polskich pianistów jazzowych. Wyróżnia się indywidualnym podejściem do kompozycji, wrażliwością na barwę dźwięku, wyczuciem dynamiki i przestrzeni. Na profesjonalnej scenie debiutował w zespołach Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego i Zbigniewa Namysłowskiego (1985-1987), z którym występował m.in. w USA i Meksyku oraz nagrał płyty „Open” i „Song of Innocence”. W latach 1987-1990 studiował w Berklee College of Music w Bostonie (dyplom w klasie fortepianu) i podróżował po Stanach Zjednoczonych z Orkiestrą Artiego Shawa. Jest laureatem nagrody Oscara Petersona oraz półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Theloniousa Monka w Waszyngtonie. Po powrocie do kraju założył własny zespół. Jego autorski album Northern Song został wybrany płytą roku w ankiecie czytelników magazynu „Jazz Forum” w roku 1993. W 1994 roku Kuba Stankiewicz otrzymał za osiągnięcia twórcze nagrodę Trzeciego Programu Polskiego Radia – Mateusz ‘94. Wysoko ocenione przez krytykę zostały płyty formacji Traveling Birds Quintet (z Darkiem Oleszkiewiczem, Piotrem Wojtasikiem, Piotrem Baronem i Cezarym Konradem). Kuba Stankiewicz współpracował m.in. z Artem Farmerem (płyta Art in Wrocław), Scottem Hamiltonem, Harvie Swartzem i Sheilą Jordan. Jest członkiem międzynarodowego zespołu jazzowego „Central European Jazz Connection”. Kuba Stankiewicz prowadzi klasę fortepianu na Kierunku Jazzowym Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz na Akademii Muzycznej we Wrocławiu. W maju 2009 otrzymał tytuł doktora w dziedzinie sztuki muzycznej, dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka na Wydziale Instrumentalnym Akademii Muzycznej we Wrocławiu.
Bogdan Hołownia. Pianista i ekonomista. Pochodzi z Torunia. W roku 1993 ukończył Berklee College of Music w Bostonie. Po powrocie z Bostonu stara się grać Muzykę Polską (piosenki okresu Przedwojnia, piosenki Kabaretu Starszych Panów) i stara się przekazać młodszemu pokoleniu to, co jest potrzebne, by utwory te wykonywać rzetelnie. W 2005 r. ukończył prestiżową Akademię Muzyczną w Katowicach, broniąc pracę zatytułowaną „Muzyka Jerzego Wasowskiego. Rozważania geometryczno-sferyczne”. Jego pierwsze ważne doświadczenia w wykonywaniu muzyki jazzowej są związane z Kwartetem Saksofonowym Jana „Ptaszyna” Wróblewskiego. Następnie współpracował z Januszem Muniakiem, Adamem Kawończykiem, Januszem Kozłowskim, Marcinem Jahrem, Krzysztofem Mrozem, Bronkiem Harasiukiem, Kazimierzem Jonkiszem. Od 1994 roku gra w grupie Los Angeles Trio razem z Andrzejem „Brunerem” Gulczyńskim i Józefem Eliaszem. W USA współpracował z Dave’em Clarkiem, Skippem Haddenem, George’em Zoncem, Larrym Kohutem, Jeffem Stitely, Bronkiem Suchankiem, Grażyną Auguścik, Jerzym Głodem, Michałem Urbaniakiem i Urszulą Dudziak.
Był laureatem nagrody Grand Prix Jazz „Miłośnicy Muzyki” za 2002 rok w kategorii „Artysta Roku”. W 2006 roku założył własną wytwórnię HoBo Records.