Nowe opłaty drogowe w Polsce: Co musisz wiedzieć? Od 1 listopada 2024 planowane jest rozszerzenie sieci dróg płatnych w Polsce. Chodzi o kolejne trasy, gdzie pobierane będą opłaty za przejazd. Nowe regulacje obejmą wyłącznie pojazdy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony, czyli głównie ciężarówki oraz autobusy. Obecnie opłaty obowiązują na około 3,6 tys. km dróg krajowych różnych kategorii, a w wyniku zmian długość sieci dróg objętych opłatami wzrośnie o dodatkowe 1,6 tys. km.
Nowe opłaty drogowe w Polsce
Sieć dróg płatnych w Polsce nie była rozszerzana od 2017 roku, mimo że od tego czasu oddano do użytku wiele nowych odcinków autostrad (klasa A) oraz dróg ekspresowych (klasa S). Opłaty za przejazd dotyczą wyłącznie pojazdów ciężkich i autobusów, a nie samochodów osobowych i motocykli. Pobór opłat za te odcinki dróg, zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), odbywa się w systemie elektronicznym e-TOLL. System opiera się na zasadach „korzystający płaci” oraz „zanieczyszczający płaci”, a stawki są uzależnione od masy pojazdu i norm emisji spalin.
Wpływy z opłat za przejazd
Wpływy z opłat za przejazd trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowane są budowy nowych dróg oraz remonty istniejącej infrastruktury. Rozszerzenie opłat wynika z zobowiązań Polski w ramach Krajowego Planu Odbudowy oraz kontynuacji polityki wprowadzonej w 2011 roku.
Wśród dróg objętych systemem e-TOLL znajdują się odcinki dróg ekspresowych klasy A i S, m.in.:
- S7: Gdynia (skrzyżowanie z DW 468) – węzeł Gdynia Wielki Kack,
- S7: węzeł Gdańsk Południe – węzeł Płońsk Południe,
- S7: Zakroczym – Czosnów,
- S7: węzeł Tarczyn Południe – węzeł Wodzisław,
- S7: węzeł Kraków Nowa Huta – węzeł Kraków Bieżanów,
- S7: Myślenice – węzeł Zabornia.
Dodatkowo opłaty obowiązują na odcinkach dróg krajowych klasy GP i G, takich jak:
- DK 7: węzeł Płońsk Południe – Zakroczym,
- DK 7: Czosnów – granica Warszawy,
- DK 7: granica Krakowa – Myślenice.