Koleje Mazowieckie wprowadzają nowoczesny typ pociągów – pojazdów elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT. Odbywa się to m.in. na linii Warszawa – Działdowo – z czego na pewno skorzystają mieszkańcy Mławy i okolic.
W ubiegłym tygodniu odbyło się tzw. „zestawienie” pierwszego elektrycznego zespołu trakcyjnego FLIRT dla Kolei Mazowieckich. Pudła wagonów pojazdu zostały połączone z wózkami jezdnymi tworząc pięcioczłonowy skład. Przedtem człony pojazdu zostały zabudowane – rozprowadzono w nich okablowanie, wyposażono w elementy elektryczne, położono panele ścienne, sufity i podłogi, a także wklejono kabinę czołową pojazdu.
Pojazdy na linii Warszawa – Działdowo
Realizacja dwóch pierwszych umów wykonawczych na dostawę kolejno sześciu i dwunastu nowoczesnych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu FLIRT najnowszej generacji, zamówionych przez Koleje Mazowieckie przebiega zgodnie z planem. Zgodnie z harmonogramem pierwsze dwa pojazdy z pierwszego zamówienia, podpisanego w dniu 7 maja 2018 r., mają zostać dostarczone jeszcze w tym roku. Wcześniej przejdą testy typu, w celu otrzymania dopuszczenia do eksploatacji. Kolejne cztery pojazdy będą przekazywane systematycznie w pierwszym kwartale 2020 r.
Pojazdy z tego zamówienia są dedykowane do obsługi połączeń na linii nr 9 Warszawa – Działdowo.
Dostawa 71 pojazdów typu FLIRT
Umowy wykonawcze zostały zawarte w ramach rekordowego kontraktu ramowego na dostawę 71 pojazdów typu FLIRT podpisanego w styczniu 2018 roku, opiewającego na ponad 2 miliardy złotych. Kontrakt jest zrealizowany przy wsparciu środków unijnych z RPO Województwa Mazowieckiego (dofinansowanie w wysokości 96,16 mln zł) oraz z POIiŚ (dofinansowanie w wysokości 580 milionów zł). Na realizację tej inwestycji KM otrzymały także kredyt na ponad 1 mld zł z Banku Gospodarstwa Krajowego i PKO Banku Polskiego.
Nowoczesne, lekkie, energooszczędne FLIRT-Y
Pojazdy zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi zestawione z tych pojazdów będą mogły osiągać prędkość 160 km/h. Będą wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie zakupione pojazdy FLIRT będą w pełni zgodne z Technicznymi Specyfikacjami Interoperacyjności.
Źródło: KM