Mobile First to jedna z zasad, której pojawienie się zostało zdeterminowane przez dynamiczne zmiany preferencji i zwyczajów użytkowników. Z każdym rokiem rośnie bowiem liczba osób korzystających z internetu za pomocą urządzeń mobilnych. Obecnie szacuje się, że połowa globalnego ruchu internetowego pochodzi właśnie stamtąd. Nawet wyszukiwarki takie jak Google od kilku lat priorytetowo traktują strony, które zostały zoptymalizowane pod kątem urządzeń mobilnych – dzięki czemu witryny zyskują wyższe pozycje. W związku z faktem, że coraz więcej osób przegląda strony, robi zakupy, a także korzysta z usług online za pomocą swoich smartfonów lub tabletów, obecnie mamy do czynienia z nową formą handlu cyfrowego, jakim jest m-commerce. Mobilny handel, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na wykorzystaniu urządzeń mobilnych w procesie zakupowym. M-commerce to obecnie najnowsza z gałęzi e-commerce – mobilna, przenośna, przyjazna dla użytkownika niezależnie od miejsca, w którym obecnie się znajduje. Dowiedz się o niej więcej.
Znaczenie m-commerce w obecnych czasach: charakterystyka i przewidywania
M-commerce, jak sama nazwa wskazuje, skupia się na generowaniu sprzedaży przez urządzenia mobilne. Dzięki wdrożeniu tej strategii, firmy umożliwiają użytkownikom dokonywanie zakupów w dowolnym miejscu oraz czasie – niezależnie czy znajdują się w domu, podróżują pociągiem czy oczekują w kolejce po kawę. Błyskawiczne transakcje są dziś kluczowe, zwłaszcza dla konsumentów młodego pokolenia; to właśnie oni najbardziej cenią sobie wygodę oraz efektywność, przez co znacznie częściej korzystają z m-commerce niż jakakolwiek inna grupa użytkowników. Ułatwiają to także sklepy, które stale dostosowują swoje oferty do indywidualnych preferencji klientów, tym samym zwiększając szansę na to, że ci zdecydują się dokonać zakupu. Na spersonalizowanie oferty pozwala inteligentne wykorzystanie danych geolokalizacyjnych, które jednocześnie umożliwia oferowanie promocji oraz atrakcyjnych rabatów w określonych obszarach. To zaś przekłada się na zwiększenie atrakcyjności oferty dla klientów przebywających w pobliżu. Nowoczesne rozwiązania związane z rozwojem m-commerce nie ominęły systemu płatności, który jest naprawdę intuicyjny. Wygoda i komfort związane z dokonywaniem transakcji online stanowią jeden z powodów, dla którego tak wielu użytkowników ceni sobie m-commerce. Co to oznacza dla właścicieli firm i sklepów internetowych?
Inwestowanie w m-commerce jawi się dziś jako konieczność, jeżeli chce się pozostać konkurencyjnym i spełnić oczekiwania klientów. W Polsce około 80% kupujących korzysta z telefonu w procesie zakupowym. To natomiast stawia nowe wyzwanie przed przedsiębiorcami, którzy chcą efektywnie sprzedawać. Dziś mobilność to podstawa; m-commerce umożliwia natomiast dotarcie do odbiorców i zwiększenie konwersji. Właściciele firm mają możliwość otwarcia kolejnego kanału sprzedaży, a intuicyjne i wygodne doświadczenia zakupowe są w stanie nie tylko przyciągać, lecz także zatrzymywać klientów preferujących zakupy za pomocą smartfonów. Bez wdrożenia m-commerce nie można mówić o postępie, podobnie zresztą jest w przypadku konkurencyjności. Konieczne jest działanie.
Mobile First Indexing, czyli jak dostosować swoją stronę do wymogów, jakie stawia m-commerce
Mobile First Indexing stanowi kompleksową strategię, która dotyczy indeksowania stron internetowych i ich oceny na bazie ich responsywności. Nie chodzi tu wyłącznie o techniczne dostosowanie strony, a całkowitą zmianę perspektywy na znacznie bardziej zorientowaną w stronę użytkownika mobilnego. Brak wdrożenia działań mających na celu poprawę wizerunku strony w oczach potencjalnych klientów korzystających ze smartfonów czy tabletów jest w stanie pozbawić firmę znacznych przychodów. Aby witryna była przyjazna dla użytkowników mobilnych, musi być ona responsywna, a także szczegółowo zoptymalizowana w kwestii prędkości ładowania, treści, a także intuicyjności menu. Takie działania są w stanie przynieść wiele korzyści, w tym także pozytywnie wpłynąć na kwestię pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Nie wiesz, czy twoja strona jest w pełni dostosowana do obecnych wymogów stawianych przez użytkowników i algorytmy? Firma Afterweb to jedna z agencji marketingowych, która zajmuje się przeprowadzaniem audytów SEO stron internetowych. Po szczegółowym zapoznaniu się ze stroną, eksperci przygotowują wnioski i uwagi dotyczące witryny – wśród nich nie brakuje wzmianek o optymalizacji pod kątem mobilności. Skorzystanie z usług doświadczonych osób to jeden z najprostszych sposobów na sprawdzenie, czy strona jest w stu procentach dostosowana do preferencji współczesnych użytkowników korzystających z urządzeń mobilnych.
M-commerce to szansa na kompleksowy rozwój biznesu, a także znaczne poszerzenie grupy potencjalnych klientów, realnie zainteresowanych skorzystaniem z danej oferty. Uważa się, że właśnie taka jest przyszłość handlu cyfrowego – mobilna, oszczędzająca czas i zapewniająca wygodę. Przewidywania w stosunku do m-commerce są klarowne: z roku na rok jego znaczenie będzie rosło, aż w końcu niemal całkowicie zdominuje rynek handlu cyfrowego. Warto zacząć przygotowania już dziś.