Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zarządza siecią dróg krajowych o łącznej długości 17 665 km, w tym drogami szybkiego ruchu o długości 3 874,4 km na co składa się 1 675 km autostrad i 2 199,4 km dróg ekspresowych. W przygotowaniu jest około 2 750 km arterii.
Przetargi toczą się na 21 zadań o łącznej długości 302,85 km, a realizuje się 100 zadań (1 238,5 km). Na Mazowszu obecnie budowanych jest ok. 210 km dróg krajowych za łączną kwotę ponad 12 mld złotych. Jakie to odcinki?
Warszawski Węzeł Transportowy
Ekspresowa obwodnica stolicy ma mieć długość 83 km. Dziś kierowcy korzystają z 44 km tej trasy, w budowie jest kolejne 25 km, a końcowe prawie 14 km w fazie przygotowania. Nie czekając na oddanie ostatniego odcinka obwodnicy Warszawy, GDDKiA rozpoczęła prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej.
W ramach Warszawskiego Węzła Transportowego, na etapie realizacji, pozostają trzy fragmenty drogi ekspresowej S2 od węzła Puławska do węzła Lubelska stanowiące Południową Obwodnicę Warszawy. W ramach tej inwestycji wybudowany zostanie tunel pod dzielnicą Ursynów, most przez rzekę Wisłę oraz estakady nad terenami Mazowieckiego Parku Krajobrazowego. Droga ekspresowa S2 na tym odcinku stanowi element transeuropejskich sieci transportowych i jest zlokalizowana w sieci bazowej TENT-T. Termin zakończenia prac przewidziany jest na koniec 2020 r.
Od wschodu powstaje natomiast 6 km drogi ekspresowej S17 pomiędzy węzłami Zakręt i Lubelska oraz węzeł Lubelska, który będzie stanowić połączenie Południowej Obwodnicy Warszawy, S17 w kierunku Lublina oraz autostrady A2 biegnącej na wschód od stolicy.
Budowa Autostrady A2, odc. Warszawa (w. Lubelska) – Mińsk Mazowiecki
Budowa została podzielona na dwa odcinki. Odcinek I autostrady A2 zaczyna się od węzła Lubelska w Warszawie do węzła „Konik” oraz Odcinek II- od węzła „Konik” do początku obwodnicy Mińska Mazowieckiego. Zlokalizowany jest w powiatach: otwockim i mińskim, na terenach gmin Wiązowna, Halinów oraz Dębe Wielkie, natomiast na terenie Warszawy trasa A2 jest kontynuowana jako droga ekspresowa S2. Przedmiotowy odcinek stanowi fragment autostrady A2, która w Polsce docelowo ma przebiegać na trasie Świecko-Poznań-Warszawa-Siedlce-Kukuryki.
Kontynuacja projektowania i budowa wiaduktu w Legionowie na drodze nr 61 odc. III od wiaduktu do rejonu skrzyżowania z ul. Wolską
Inwestycja ta polega na przebudowie trasy drogi krajowej w miejscowości Legionowo. Przedsięwzięcie jest jednym z elementów budowy nowoczesnego systemu komunikacyjnego Polski, który pozwoli na uzyskanie wymiernych korzyści w systemie dróg publicznych (poprawa bezpieczeństwa na drodze, zwiększenie przepustowości, poprawa jakości komunikacji samochodowej na tym odcinku) na poziomach regionalnym i krajowym. Budowana trasa będzie drogą dwujezdniową z dwoma pasami ruchu wraz z siecią powiązań z innymi drogami publicznymi. Inwestycja obejmuje budowę drogi, obiektów inżynierskich oraz skrzyżowań . Powstaną drogi dojazdowe, chodniki, system odwodnienia, oświetlenie skrzyżowań. Zostaną przebudowane i zabezpieczone urządzenia infrastruktury zewnętrznej, branży elektrycznej, teletechnicznej, sanitarnej, wodociągowej, gazowej, hydrologicznej.
Obwodnica Góry Kalwarii
Kolejną inwestycją w fazie realizacji jest budowa obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej nr 79 oraz 50. Przedmiotowy odcinek zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiecie piaseczyńskim, na terenach miasta i gminy Góra Kalwaria. Realizacja obwodnicy Góry Kalwarii jest inwestycją o znaczeniu krajowym. Została ona zaliczona do ważnych zadań rządowych. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby wyprowadzenia ruchu ciężkiego i tranzytowego poza centrum miasta Góra Kalwaria oraz stworzenie bezpiecznego odcinka obwodnicy zapewniającego wysoki komfort dalekobieżnego ruchu drogowego o większych prędkościach podróży niż w obszarze zabudowanym. Obecnie zaawansowanie rzeczowe dla całego zadania przekroczyło 66%, a umowny termin zakończenia to grudzień 2019 r.
Obwodnica Iłży
18 października 2018 r. została podpisana umowa na kontynuację projektowania i budowę obwodnicy Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9. Jest to inwestycja o znaczeniu regionalnym zlokalizowana z powiecie radomskim. Konieczność jej budowy wynika z potrzeby stworzenia tranzytowego układu dróg na terytorium kraju.
S7 Warszawa – Grójec
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy została podzielona na trzy odcinki: „A” od węzła Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km, „B” od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ długości 14,8 km, „C” od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
W przygotowaniu
Do zamknięcia warszawskiego kręgu niezbędny jest fragment wschodniej części obwodnicy okołowarszawskiej łączącej S8 z węzłem Zakręt o długości ok. 14 km. Ta część jest obecnie na etapie przygotowania koncepcji programowej. Prowadzone są prace nad uszczegółowieniem rozwiązań technicznych wariantów wskazanych w decyzji środowiskowej. Trasę łączącą S8 z S17 podzielono na dwa odcinki realizacyjne. Dla fragmentu od Drewnicy do Ząbek o długości ok. 3,6 km zakończenie prac projektowych przewidziano na przełom września i października 2019 r. Natomiast dla pozostałej części, od Ząbek do Zakrętu o długości ok. 10,2 km, w czerwcu 2020 r. Kolejnym krokiem będzie ogłoszenie przetargu i wybór wykonawcy, który zrealizuje prace w systemie „Projektuj i buduj”. Szacowane lata realizacji to 2022-2024.
- Przy sprawnym przebiegu postępowań przetargowych, administracyjnych i zapewnieniu środków finansowych dla zadań będących w przygotowaniu szacujemy, że do końca 2024 r. kierowcy będą mogli korzystać z kompletnej ekspresowej obwodnicy Warszawy – zapowiada dyrekcja.
S7 Granica Województwa Mazowieckiego – Warszawa
Kierowcy mają już do dyspozycji 200-kilometrowy odcinek od węzła Gdańsk Południe do węzła Napierki na granicy z województwem mazowieckim. Dalsza trasa S7 w kierunku Warszawy podzielona została na kilka etapów, które będę realizowane wspólnie z Olsztyńskiem Oddziałem GDDKiA.
Od północy dla odcinków Napierki – Mława oraz Mława- Strzegowo toczy się procedura uzyskania decyzji ZRID. 30 sierpnia br. decyzja ZRID została wydana dla dwóch kolejnych odcinków Strzegowo – Pieńki i Pieńki – Płońsk, a rozpoczęcie budowy odbyło się 13 września symbolicznym wbiciem łopaty. Dla etapu Płońsk – Czosnów, który podzielony został na 3 odcinki trwają procedury przetargowe ,a otwarcie ofert przewidziane jest między 10 a 24 października br., odpowiednio dla każdego z odcinków. Dla etapów Czosnów – Kiełpin oraz Kiełpin – Warszawa podpisane zostały umowy na wykonanie elementów koncepcji programowych.
Przetarg na A2 Mińsk Mazowiecki – Siedlce
18 września br,. GDDKiA skierowała do publikacji w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej pierwsze ogłoszenie o zamówieniu na zaprojektowanie i budowę 12 kilometrowego fragmentu A2 pomiędzy węzłami Ryczołek (koniec istniejącej obwodnicy Mińska Maz.) i Groszki zlokalizowanym w gminie Kałuszyn. Dwa kolejne ogłoszenia na odcinki „węzeł Groszki”- „w. Gręzów” oraz „węzeł Gręzów- w. Swoboda zostaną do publikacji w najbliższych dniach. W przygotowaniu są jeszcze kolejne odcinki autostrady A2 Siedlce – Biała Podlaska oraz Biała Podlaska – gr. państwa.
Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej i Centralny Port Komunikacyjny
Rozpoczęły się już prace przygotowawcze do budowy obwodnicy aglomeracyjnej. Zrealizowane jest studium korytarzowe, a kolejnym krokiem będzie wyłonienie wykonawcy studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej.
Prace nad Studium Sieciowym rozpoczęto w GDDKiA jesienią 2018 roku, a zakres opracowania objął obszar województwa mazowieckiego i kujawsko-pomorskiego (łącznie 26 powiatów i 192 gminy). Wytrasowano ok. 3 tys. km wariantów nowych dróg, pozwalających zrealizować założony cel: połączenie autostrady A1 i drogi ekspresowej S8 oraz poprowadzenie OAW w sposób umożliwiający obsługę planowanego portu komunikacyjnego drogami wysokiej klasy.
Rozwój sieci drogowej w całym kraju można śledzić TUTAJ.