Problemy z dodzwonieniem się, odmowa rejestracji, odmowa wystawienia zwolnienia czy odwoływanie ustalonych badań lekarskich – między innymi takie skargi wpływały ostatnio do Rzecznika Praw Pacjenta.
– Obecnie otrzymujemy ponad 2 tysiące zgłoszeń tygodniowo. Około 41% zapytań i problemów dotyczyło sytuacji związanej z pandemią COVID-19. Większość rozmówców zgłaszała zastrzeżenia, dotyczące funkcjonowania placówek medycznych, w tym szpitali, przychodni podstawowej opieki zdrowotnej, poradni specjalistycznych a także rehabilitacji czy leczenia stomatologicznego. Duża część spraw dotyczyła także zasad kwarantanny – zdradza rzecznik
Zgłoszenia dotyczyły m.in.:
Leczenia ambulatoryjnego – 21% dzwoniących zgłaszało zastrzeżenia do:
- placówek podstawowej opieki zdrowotnej – problemów z dodzwonieniem się do rejestracji, odmowy wystawienia e-recept, odmowy przyjęcia deklaracji wyboru lekarza POZ, żądania zgłoszenia się do placówki po receptę, odmowy wizyty domowej, zastrzeżeń do jakości teleporad, problemów z realizacją zaleconych badań laboratoryjnych, odmowy wystawienia zwolnienia, uzależnienia pomocy lekarskiej w przychodni od wykonania we własnym zakresie testu na COVID-19;
-
ambulatoryjnej opieki specjalistycznej – problemów z dodzwonieniem się do placówki, odmowy rejestracji, żądania wykonania zaleconych badań komercyjnie, odmowy podania zastrzyków, odwoływania ustalonych badań lekarskich; odmowy rejestracji skierowań.
Kwarantanny – 15 %:
- owych przepisów, które weszły w życie 4 maja 2020 r. – zasady zwolnienia z odbywania kwarantanny i na jakich zasadach;
-
procedury odbywania kwarantanny, możliwości skrócenia kwarantanny, obowiązku objęcia współlokatorów kwarantanną;
-
możliwości wykonania badania na COVID-19 w 12 dniu kwarantanny.
-
trudności z realizacją testów na COVID-19, co w konsekwencji powoduje przedłużenie okresu kwarantanny;
Funkcjonowania szpitali – 13%:
- problemów z dodzwonieniem się do placówki;
-
odwoływania planowych przyjęć;
-
problemów z uzyskaniem informacji przez telefon o stanie zdrowia bliskich przebywających w szpitalu;
-
odmowy przyjęcia do szpitala, wystawienia zwolnienia, kontaktu z bliskimi w złym stanie zdrowia; żądanie nowego skierowania, odmowa przełożenia terminu rehabilitacji, problemów ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji, odmowy kontynuacji leczenia
-
przekładania terminów wykonania zabiegów operacyjnych;
-
uzależnienia przyjęcia do szpitala od wykonania testu na COVID-19 – bez skierowania na to badanie.
W związku ze zniesieniem ograniczeń w dostępie do świadczeń zdrowotnych w czasie epidemii od 4 maja wpływały zgłoszenia, dotyczące problemów związanych z rehabilitacją leczniczą:
- dostępu do świadczeń z zakresu rehabilitacji (żądanie nowego skierowania, wyznaczanie nowego terminu rehabilitacji, problemy ze zmianą terminu rozpoczęcia rehabilitacji oraz kontynuacji leczenia rozpoczętego przed epidemią);
-
odmowy rejestracji skierowania na rehabilitację leczniczą;
-
utratę ważności skierowań na zabiegi fizjoterapeutyczne z uwagi na zawieszenie działalności placówek rehabilitacyjnych;
-
uzależnienie realizacji świadczeń rehabilitacyjnych od wykonania komercyjnego badania na COVID-19;
-
odmowy realizacji świadczeń rehabilitacyjnych w domu pacjenta;
-
zastrzeżenia do zasad ustalania kolejności do świadczeń po wznowieniu działalności rehabilitacyjnej.
Rzecznik przypomina, że w każdej sytuacji, kiedy potrzebujemy porady bądź wsparcia, dotyczącego praw pacjenta – możemy skontaktować się z nim. Wystarczy zadzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i wybrać prefiks nr 2 lub skorzystać z czatu online, dostępnego na stronie https://www.gov.pl/rpp/
To żadne badanie lekarz przez telefon paranoja.Wszystko pootwierane wszędzie pełno ludzi,a przychodnie i lekarze zamknięci.Bez przesady ileż można być bez dostępu do lekarza.
taka prawda, chyba już powinno być można iść normalnie na wizytę do lekarza rodzinnego. Co to jest za badanie przez telefon.