Mieszkańcy województwa mazowieckiego odwiedzili ZUS „w kapciach, a nawet w piżamie” – czyli skorzystali z e-porady już prawie 18 tys. razy.
Już ponad 100 tysięcy e-wizyt odbyło się w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. To wideo rozmowa z ekspertem ZUS, która umożliwia załatwienie większości spraw bez konieczności wychodzenia z domu – mówi prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS.
Żeby przyjść do ZUS nie musimy nawet zakładać butów. Wystarczy komputer lub smartfon z kamerką i mikrofonem. Wszystko dzięki e-wizytom, które ZUS wprowadził we wszystkich oddziałach 4 listopada poprzedniego roku. Codziennie taką formę kontaktu wybiera średnio kilkaset osób w całej Polsce.
„W ten sposób klienci ZUS mogą załatwić sprawy dotyczące emerytur i rent, zasiłków, kwestii związanych z prowadzeniem firmy, czy potwierdzeniem profilu na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS” – mówi profesor Uścińska.
Już niemal 18 tys. e-wizyt w mazowieckiem
Od czasu uruchomienia usługi wirtualnej porady eksperta skorzystano z niej w całej Polsce ponad 100 tys. razy, z czego niecałe 18 tys. rozmów nawiązali mieszkańcy województwa mazowieckiego.
Podczas porady eksperci odpowiedzą na pytania z zakresu emerytur i rent, zasiłków, ubezpieczeń i składek, a także emerytur i rent zagranicznych. W ramach takiej wizyty można założyć także profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS. Od 16 lutego klienci mogą umawiać się również na konsultacje w języku migowym PJM w sprawie zasiłków oraz emerytur i rent.
„E-wizyty cieszą się dużym zainteresowaniem naszych klientów. Jest to kolejne nowoczesne narzędzie, jakie udało nam się w ostatnim czasie wprowadzić. Wpisuje się to szerszą reformę związaną między innymi z automatyzacją i cyfryzacją Zakładu” – dodaje szefowa ZUS.
Jak to działa?
Aby zarezerwować e-wizytę trzeba wejść w link do umawiania zdalnych konsultacji na stronie www.zus.pl. E-wizytę trzeba umawiać w placówce ZUS, która jest właściwa ze względu na miejsce zamieszkania. W przypadku płatników składek, powinien być to oddział ZUS właściwy ze względu na adres firmy.
Dzień przed spotkaniem osoba, która umówiła się na e-wizytę w ZUS, otrzyma SMS z przypomnieniem o konsultacji na wskazany podczas rejestracji numer telefonu. W dniu e-wizyty, godzinę przed spotkaniem, otrzyma też maila z linkiem. Po kliknięciu w link nastąpi połączenie z pracownikiem ZUS. Urząd przypomina, by odwoływać porady, w których nie będziemy mogli wziąć udziału.
Jeśli klient będzie chciał uzyskać informacje w konkretnej, indywidualnej sprawie, powinien przygotować dokument tożsamości. Należy go pokazać do kamery podczas e-wizyty.
Piotr Olewiński
Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS województwa mazowieckiego
Poniżej dane dla poszczególnych mazowieckich oddziałów ZUS.
Oddział w Płocku | 1 327 |
Oddział w Radomiu | 1 211 |
Oddział w Siedlcach | 960 |
I Oddział w Warszawie | 4 198 |
II Oddział w Warszawie | 5 125 |
III Oddział w Warszawie | 5 000 |
Województwo mazowieckie | 17 821 |
Polska | 100 955 |