Już 1 grosz odłożony na koncie emerytalnym w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych spowoduje, że najdalej za kilka tygodni otrzymasz list z informacją o stanie konta emerytalnego.
Ruszyła wysyłka blisko 19 mln Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego. ZUS szacuje, że w województwie mazowieckim otrzyma ją około 2,9 mln osób. Dokument ten jest dokładnym opisem stanu finansowego konta emerytalnego osób z powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych, na które trafiła przynajmniej jedna składka (aktualne na 31 grudnia 2017 r.). Znajdziesz tam sumę wszystkich zwaloryzowanych składek oraz kapitału początkowego, a także wskazanie ile składek zgromadzonych jest na subkoncie w ZUS, a ile trafiło do otwartego funduszu emerytalnego (jeżeli ktoś jest członkiem OFE). Informacja zawiera też wskazanie, jak wyglądał wpływ składek emerytalnych miesiąc po miesiącu w całym 2017 r. Można więc sprawdzić, czy pracodawca uczciwie opłaca za nas składki.
List osób, które ukończyły co najmniej 35 lat, będzie zawierał także wysokość hipotetycznej emerytury w dwóch wariantach: gdyby nie pracowali już do emerytury, czyli bazowali na dotychczas zebranych składkach oraz gdyby pracowali i odprowadzali składki w średniej wysokości dotychczasowych wpłat. Dodatkowe dwa warianty uwzględniają w emeryturze również składki z subkonta w ZUS. Jest to więc pewien zapis dotychczasowej aktywności zawodowej i opłaconych składek oraz symulacja wysokości przyszłej emerytury, która pozwoli na podejmowanie świadomych decyzji dotyczących przyszłości zawodowej.
– Nie wszyscy otrzymają jednak list z ZUS. Do osób, które założyły profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (www.pue.zus.pl) nie wysłano tej korespondencji. Dlaczego? Powód jest prosty – do informacji tych mają oni dostęp w każdej chwili po zalogowaniu się na swoim koncie. Jeśli więc jesteś posiadaczem profilu PUE, a chcesz otrzymać wersję papierową informacji, możesz np. zgłosić się do dowolnej jednostki ZUS i poprosić o jej wydruk – informuje Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Całość korespondencji ma trafić do klientów najdalej wraz z końcem sierpnia. Do listu ZUS dołącza także wyjaśnienie wskazujące, czego można się z niej dowiedzieć. Opisuje ono np. poszczególne elementy informacji o stanie konta.
– Służymy pomocą w razie pytań lub wątpliwości dotyczących stanu konta. Wystarczy przyjść do naszej placówki, zadzwonić do Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS (nr tel. 22 560 16 00) albo odwiedzić naszą stronę internetową www.zus.pl – wskazuje rzecznik.