Kolejny etap prac przy przekopie Mierzei Wiślanej rozpoczęty. Powstaje śluza.
Jak informuje w komunikacie Urząd Morski w Gdyni, prace toczą się bez zakłóceń. Przemieszcza się ogromne ilości ziemi, jednocześnie umacniając powstające skarpy. Bez zabezpieczenia szybko by się obsypały, ponieważ są z drobnego żwiru i piachu.
Do początku lipca zostały częściowo pozalewane podpory i wykonano wzmocnienia pod obydwa przyczółki. Intensywne prace prowadzone są przy budowie śluzy, która będzie miała głębokość nie 5 m, jak tor wodny, ale 6,5 m. Umożliwi to w przyszłości pogłębienie drogi wodnej, by mogła się jeszcze bardziej rozwijać żegluga z wykorzystaniem tych urządzeń.
W najbliższym czasie nadleśnictwo Elbląg przygotuje parkingi dla osób, które chcą na osobiście obejrzeć, jak posuwają się prace. Będą usytuowane po wschodniej stronie budowy od strony Zalewu Wiślanego. A jest co oglądać, bo widoczne są efekty prac przy budowie mostu, śluzy i kanału żeglugowego. Na mostach północnym i południowym są wbite pale prefabrykowane, a na moście południowym, trwają roboty żelbetowe.
Według planów długość powstającej drogi wodnej o głębokości 5 m to 22,88 km. Składa się z odcinków: przejście przez Zalew Wiślany – 10,176 km; rzeka Elbląg – 10,381 km; oraz 2,323 km pozostałych, czyli: odcinek stanowiska postojowego, śluzy i port zewnętrzny. Umożliwi ona wpływanie do elbląskiego portu jednostek o długości do 100 metrów i szerokości 20 metrów. Prace mają potrwać do 2022 roku, ich inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni, a wykonawcą I części inwestycji konsorcjum firm NDI/Besix.
Video, fot.: Materiały prasowe NDI/Besix