Około 680 tys. uczniów na Mazowszu zainaugurowało nowy rok szkolny. Z myślą o ich rodzicach Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało poradnik, w którym zebrano odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania dotyczące zmian w systemie nauczania.
Od dziś realizowane są zaplanowane wcześniej zmiany w polskiej oświacie. Jedną z podstawowych, jest nowy ustrój szkolny. Dotychczasowy system, który składał się z: 6-letniej szkoły podstawowej, 3-letniego gimnazjum, 3-letniego liceum ogólnokształcącego, 4-letniego technikum, 3-letniej zasadniczej szkoły zawodowej oraz szkoły policealnej, ulegnie przekształceniu i docelowo będzie obejmował:
8-letnią szkołę podstawową;
4-letnie liceum ogólnokształcące;
5-letnie technikum;
3-letnią branżową szkołę I stopnia;
2-letnią branżową szkołę II stopnia;
3-letnią szkołę specjalną przysposabiającą do pracy;
szkołę policealną.
Zmienia się też tzw. podstawa programowa kształcenia ogólnego. Według niej będą się uczyć dzieci w przedszkolu oraz uczniowie klas: I, IV i VI szkoły podstawowej, I klasy branżowej szkoły I stopnia i I semestru szkoły policealnej. W pozostałych klasach obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa.
W klasach I branżowych szkół I stopnia i 4-letnich techników oraz w I semestrach szkół policealnych od 1 września kształcenie odbywać się w oparciu o nową podstawę programową kształcenia w zawodach. W pozostałych klasach obowiązywać będzie dotychczasowa podstawa programowa.
Wzmocnienie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkołach
W nowych przepisach doprecyzowane zostały zadania nauczycieli w zakresie rozpoznawania indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia. Dodatkowo nauczyciel powinien również obserwować, jak środowisko szkolne wpływa na funkcjonowanie ucznia.
Wprowadzone zostały także nowe formy pomocy:
zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, zindywidualizowana ścieżka realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, zindywidualizowana ścieżka kształcenia, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla uczniów z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne.
Dyrektor szkoły, za zgodą rodziców, będzie mógł wystąpić z wnioskiem o diagnozę problemu ucznia do publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej w sytuacji, gdy działania szkoły nie poprawiają funkcjonowania dziecka.
W szkole, w ciągu całego roku szkolnego, będzie można tworzyć klasy terapeutyczne również dla dzieci chorych.
Kalendarz roku szkolnego:
W roku szkolnym zajęcia opiekuńczo-wychowawcze rozpoczynają się dziś (4 września) i zakończą się w piątek, 22 czerwca 2018 r.
Zimowa przerwa świąteczna potrwa od 23 do 31 grudnia 2017 r., przerwa wiosenna od 29 marca do 3 kwietnia 2018 roku. Uczniowie z Mazowsza ferie zimowe rozpoczną 15 stycznia, potrwają one do 28 stycznia
Dodatkowe dni wolne od zajęć:
Dyrektor szkoły lub placówki do 30 września 2017 r. ma obowiązek poinformowania nauczycieli, uczniów, rodziców i opiekunów o dodatkowych dniach wolnych od zajęć lekcyjnych. Ich liczba jest różna dla poszczególnych typów szkół i wynosi:
do 8 dni w szkole podstawowej;
do 10 dni w liceum ogólnokształcącym i technikum;
do 6 dni w branżowej szkole I stopnia, szkole policealnej oraz placówce kształcenia praktycznego;
od roku szkolnego 2020/2021 – do 6 dni w branżowej szkole II stopnia.
Więcej informacji dostępnych jest na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz w przygotowanym przez resort poradniku.