Część zaświadczeń dla klientów ZUS, m.in. potwierdzenie niezalegania w opłacaniu składek, są co do zasady wydawane „od ręki”. Jednak teraz, aby je otrzymać nie trzeba nawet składać pisemnego wniosku, ale wystarczy ustnie poinformować pracownika o naszej sprawie– informuje Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS.
– To ogromna zmiana w stronę ułatwienia kontaktu z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Wyobraźmy sobie, że początkujący przedsiębiorca ma problem z wypełnieniem wniosku. Może on skorzystać z poradników, może także poradzić się pracownika ZUS, który oczywiście nie odmówi mu pomocy. Czy jednak nie prościej byłoby przyjść do placówki i powiedzieć „proszę o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek”? – podpowiada rzecznik.
Jak w praktyce wygląda zniesienie wymogu złożenia pisemnego wniosku?
W odpowiedzi na ustną prośbę o wydanie zaświadczenia pracownik sam dopyta o szczegóły i wprowadzi je do systemu informatycznego. Wydrukuje także tzw. odpis wniosku, który wystarczy podpisać i jeżeli nie będzie przeciwwskazań do wystawienia zaświadczenia, to klient otrzyma je „od ręki”. Czasami zdarza się, że w sprawie trzeba przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające. Wtedy także nie wymaga się pisemnego wniosku, ale zaświadczenie odbierzemy później lub otrzymamy je pocztą.
Uproszczony tryb postępowania obowiązuje w przypadku wydawania 27 typów zaświadczeń. Dotyczą m.in. niezalegania w opłacaniu składek, zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, okresów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a także wysokości pobieranego świadczenia.