Nieważny lub zniszczony to najczęstsze przyczyna uniemożliwiająca podróż. Podobnie zresztą jak brak paszportu dziecka. Każdego roku ponad 400 osobom odmawia się wyjazdu z kraju na Lotnisku Chopina w Warszawie. W rzeczywistości jednak liczba osób, które wykupiły wycieczki, a nie skorzystały z nich z powodu nieważnego dokumentu podróży jest większa.
Tylko na Mazowszu kilkadziesiąt osób dziennie wnioskuje o przyspieszenie decyzji paszportowej ze względu na wykupioną wcześniej wycieczkę.Tymczasem Ustawa o dokumencie paszportowym nie przewiduje możliwości wydania paszportu w trybie pilnym. Wojewoda ma 30 dni na wydanie dokumentu. Możliwe jest jedynie wydanie paszportu tymczasowego w przypadku choroby lub śmierci za granicą najbliższego członka rodziny, konieczności nagłego leczenia lub udokumentowanego wyjazdu służbowego. Wojewoda Mazowiecki rocznie wydaje ok. 180 tys. paszportów.
Wielkimi krokami zbliża się okres pierwszych wiosennych wyjazdów oraz zagranicznych wakacji. Warto więc sprawdzić ważność dokumentu i odpowiednio wcześniej złożyć wniosek paszportowy. Turyści powinni sprawdzić też wymagania dotyczące okresu ważności dokumentu w wybranym kraju. Informacje te znajdą na stronie www.polakzagranica.msz.gov.pl.
Właściciel paszportu nieważnego lub zniszczonego musi pozostać w Polsce do czasu wydania nowego dokumentu. W przypadku dziecka – rodzice muszą złożyć wniosek wspólnie. W sytuacji, gdy jedno z nich jest już za granicą, jedynym sposobem na uzyskanie dokumentu jest potwierdzenie zgody rodzica przed konsulem RP w danym państwie, bądź notariuszem. Dodatkowo warto pamiętać, że członkostwo w Unii Europejskiej nie zawsze gwarantuje możliwość wjazdu bez paszportu do każdego kraju Wspólnoty.
Obecnie na Mazowszu działają 22 punkty paszportowe.