Dzwoniąc na numer telefonu, działający przy mławskim MOPS (23 654 35 60), senior otrzyma pomoc w postaci zrobionych i dostarczonych do domu zakupów.
Program „Wspieraj Seniora” Ministra Rodziny i Polityki Społecznej zakłada pomoc w dostarczeniu niezbędnych produktów do domu seniora. W ten sposób ograniczona zostanie konieczność wychodzenia osób starszych na zewnątrz podczas pandemii.
W Mławie usługa ma być realizowana hybrydowo – samodzielnie przez jednostkę miasta (Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), a także na podstawie współpracy z wolontariuszami, przede wszystkim mławskimi harcerzami, ale także żołnierzami i członkami ochotniczej straży pożarnej.
W ramach programu osobom starszym mogą być dostarczone artykuły spożywcze i środki higieny osobistej. Koszty zakupów pokrywa senior. Osoba wspierająca seniora może również wykonać (nieodpłatnie) czynności związane z codziennym funkcjonowaniem, np. sprawy urzędowe (jeżeli zakres tych usług nie wymaga upoważnienia od Seniora lub udostępnienia danych wrażliwych), wyprowadzenie psa, itp. Zakres usług na rzecz osoby starszej jest ograniczony tzw. dystansem sanitarnym.
Z programu mogą skorzystać osoby starsze po 70 roku życia. W szczególnych przypadkach – braku możliwości zapewnienia niezbędnych potrzeb wynikających ze stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i społecznej osoby – pomoc może być udzielona osobie przed 70. życia.
Udzielenie pomocy w ramach programu nie zależy od kryterium dochodowego, nie wymaga te wydawania decyzji. Program będzie realizowany do 31 grudnia 2020 r.
Co powinien zrobić Senior, aby otrzymać pomoc w ramach programu „Wspieraj Seniora”?
Krok 1. Osoba starsza w wieku 70 lat i więcej, która zdecyduje się pozostać w domu w związku z utrzymującym się stanem epidemii, dzwoni na ogólnopolską infolinię uruchomioną w ramach programu Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów – tel. 22 505 11 11.
Senior także może poinformować o chęci przystąpienia do programu Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Mławie – tel. 23 654 35 60.
Krok 2. Osoba przyjmująca zgłoszenie przekazuje prośbę o pomoc do ośrodka pomocy społecznej w danej gminie przez system Centralnej Aplikacji Statystycznej.
Krok 3. Pracownik ośrodka pomocy społecznej kontaktuje się telefonicznie z seniorem, podaje datę i godzinę zgłoszenia przez Seniora, weryfikuje zgłoszenie i ustala usługę wsparcia, która ma polegać w szczególności na dostarczeniu zakupów, zgodnie ze wskazanym zakresem, obejmujących artykuły podstawowej potrzeby, w tym artykuły spożywcze, środki higieny osobistej. Następnie podaje dane osoby, która przyjdzie do Seniora w celu pomocy oraz datę.
Krok 4. Koszty zakupów pokrywa Senior.
Źródło: UMM