W lipcu i sierpniu w Muzeum Ziemi Zawkrzeńskiej w Mławie odbywały się warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży.
Podczas zajęć prowadzący angażowali uczestników w różnorodne działania z dziedziny historii, archeologii, przyrody i sztuki. W trakcie pierwszych – „Skrzydlaci mieszkańcy parku” grupa udała się do miejskiego zieleńca, gdzie dzieci rozpoznawały gatunki ptaków, by później odtworzyć je podczas zajęć plastycznych.
Z mławskim legendami o Mgławie, Muławie oraz o Białej Damie – sowie i jej opiekunach dzieci zapoznały się w trakcie warsztatów „Mławskie opowieści”, a zdobytą wiedzę utrwaliły przy okazji zabawy w teatrzyk pudełkowy. O naszym mieście miały okazję porozmawiać także na zajęciach „Na mławskim runku” oraz „Pozdrowienia z Mławy”.
Podczas kolejnych spotkań uczestnicy przenieśli się do wieków średnich, by poznać zwyczaje i stroje ówczesnych. W części praktycznej zaś sami wykonali z kolorowej modeliny paciorki stylizowane na szklane i fajansowe oraz tarcze i miecze z tektury.
Na torbach z tkaniny dzieci rysowały i kolorowały pastelami liście, przy okazji rozmawiając o gatunkach drzew. W plenerze zaś, podczas spaceru do parku korzystając z „mapy”, szukały określonych drzew – tak wyglądały warsztaty „W parkowym labiryncie”. Pięknego pisania uczyły się na zajęciach z kaligrafii. Wcześniej jednak poznały historię pisma – od prehistorycznych malunków na ścianach i sklepieniu jaskiń, przez pismo węzełkowe, klinowe, hieroglify, alfabet łaciński, po współcześnie wykonane zaproszenia i ozdobne bileciki.
„Gliniany zielnik” to warsztaty, podczas których uczestnicy wykonali prace z szybkoschnącej gliny, w której odciskali zebrane wcześniej rośliny. Gdy glina wyschła, zielniki zostały pokolorowane. Dzieci poznały też ciekawą technikę graficzną, jaką jest kalokografia, polegająca na ułożeniu kompozycji z roślin, przykryciu jej kalką maszynową, a następnie przyprasowaniu gorącym żelazkiem. Powstają wówczas odbitki negatywu i pozytywu.
Czwartki poświęcone były malarstwu. Dorośli artyści udawali się z młodymi podopiecznymi w plener, by przekazać im tajniki sztuki malowania.