niedziela, 22 grudnia 2024
naszamlawa.plWiadomościTak powstaje ekspresowa "siódemka"
- REKLAMA -
  • Działka pod budowę domu, Parcele Łomskie
    Działka pod budowę domu, Parcele Łomskie
    Cena: 145 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Efektowne mieszkanie na nowym osiedlu w Mławie
    Efektowne mieszkanie na nowym osiedlu w Mławie
    Cena: 450 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Dwustronne M-4 z balkonem, Os. Książąt Mazowieckich
    Dwustronne M-4 z balkonem, Os. Książąt Mazowieckich
    Cena: 298 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Atrakcyjna posiadłość 2,25 ha k. Strzegowa
    Atrakcyjna posiadłość 2,25 ha k. Strzegowa
    Cena: 750 000 zł  / Miejscowość: Dalnia  / Kategoria:
  • 2-pokoje/ oddzielna kuchnia + loggia/ I piętro/ OKM
    2-pokoje/ oddzielna kuchnia + loggia/ I piętro/ OKM
    Cena: 300 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Dom idealny dla dwóch rodzin - Uniszki Zawadzkie
    Dom idealny dla dwóch rodzin - Uniszki Zawadzkie
    Cena: 298 000 zł  / Miejscowość: Uniszki Zawadzkie  / Kategoria:
  • Dom z dochodowym biznesem
    Dom z dochodowym biznesem
    Cena: 2 650 000 zł  / Miejscowość: Narzym  / Kategoria:
  • Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Cena: 258 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Mieszkanie w ścisłym centrum Mławy!
    Mieszkanie w ścisłym centrum Mławy!
    Cena: 338 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Teren 3,1929 ha w dzielnicy przemysłowej Ciechanowa
    Teren 3,1929 ha w dzielnicy przemysłowej Ciechanowa
    Cena: 2 554 320 zł  / Miejscowość: Ciechanów  / Kategoria:
  • 3 pokoje / w pełni umeblowane / nowe budownictwo
    3 pokoje / w pełni umeblowane / nowe budownictwo
    Cena: 2 200 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Wiejskie siedlisko, gmina Radzanów!
    Wiejskie siedlisko, gmina Radzanów!
    Cena: 250 000 zł  / Miejscowość: Gradzanowo Włościańskie  / Kategoria:

Tak powstaje ekspresowa „siódemka” [ZDJĘCIA]

-

Na budowanym aktualnie odcinku drogi ekspresowej S7 Pieńki – Płońsk trwa układanie nawierzchni z betonu cementowego o ciągłym zbrojeniu. Jak to wygląda, obrazują zdjęcia zaprezentowane przez GDDKiA. 

- R E K L A M A -

 

W technologii z betonu cementowego o ciągłym zbrojeniu powstanie dwukilometrowy odcinek tej drogi. Wykonano właśnie 320 m odcinka próbnego nawierzchni, a na pozostałej części leży już podbudowa oraz warstwa poślizgowa z mieszanki mineralno-asfaltowej. Trwają prace zbrojarskie.

Fot. GDDKiA

Czym wyróżnia się nawierzchnia o zbrojeniu ciągłym?

Budowane przez GDDKiA drogi z betonu cementowego mają najczęściej nawierzchnię dyblowaną i kotwioną. Wykonywane są w technologii dwuwarstwowej, betonowanej na mokro, gdzie dolna warstwa ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Na nawierzchni tej wykonane są poprzeczne dylatacje. Dyble, czyli stalowe gładkie pręty pokryte powłoką polimerową, ułożone są prostopadle do płaszczyzny szczeliny poprzecznej, co zapewnia częściowe przenoszenie obciążenia zewnętrznego na sąsiednią płytę i umożliwia równocześnie niezależne poziome ruchy termiczne obu sąsiadujących ze sobą płyt. Dyble zapobiegają klawiszowaniu płyt, przez co zapewniają odpowiednią równość nawierzchni. Kotwy, pręty ze stali żebrowanej, układa się prostopadle do płaszczyzny szczeliny podłużnej. Zapewniają one przenoszenie obciążenia zewnętrznego na sąsiednią płytę, a także umożliwiają rozszerzanie się płyt nawierzchni.

Cechą charakterystyczną nawierzchni o zbrojeniu ciągłym jest brak dylatacji poprzecznych, co powoduje poprawę komfortu jazdy. Odkształcenia termiczne występujące w płytach nawierzchni betonowej są przenoszone przez zbrojenie podłużne. Brak dylatacji poprzecznych zmniejsza koszty eksploatacji związane z wymianą uszczelnienia dylatacji oraz jednocześnie powoduje ograniczenie, przenikania wody do podłoża, co wpływa na trwałość tej nawierzchni i w rezultacie długość eksploatacji. Na nawierzchni o zbrojeniu ciągłym w czasie eksploatacji mogą pojawić się mikrospękania wynikające z pracy termicznej betonu, nie wpływające na jej trwałość i długość użytkowania.
Nawierzchnia z betonu cementowego o zbrojeniu ciągłym jest wykonywana na mokro w jednej warstwie o grubości 22 cm. Zbrojenie składa się z prętów podłużnych o średnicy 20 mm w rozstawie 18 cm oraz prętów poprzecznych układanych pod kątem 65 stopni względem prętów zbrojenia podłużnego, w rozstawie 70 cm. Dodatkowo na początku oraz na zakończeniu odcinka o zbrojeniu ciągłym, na długości ok. 30 m są wykonywane żebra kotwiące w liczbie 6 sztuk. Na nawierzchni o zbrojeniu ciągłym nie wykonuje się szczelin poprzecznych, z wyjątkiem połączeń przerw roboczych. Szczeliny podłużne usytuowane są pomiędzy prętami zbrojącymi podłużnie.  Na 150 m odcinka próbnego zostanie sprawdzone po raz pierwszy w Polsce nacinanie karbów na krawędziach płyty betonowej w celu uporządkowania mikrospękań, charakterystycznych dla tego typu nawierzchni. Cięcia będą występowały po obu stronach jezdni. Wykonane zostaną na szerokość od 40 do 60 cm, w rozstawie co 120 cm, na głębokość 4 cm

Dlaczego sprawdzamy ten rodzaj nawierzchni?

Nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym jest rozwiązaniem wskazywanym w katalogu nawierzchni, ale nie jest w Polsce tak powszechnie stosowana jak dyblowania i kotwiona. Obecnie występuje na krótkich odcinkach autostrad A2 i A4. Jest stosowana zarówno w Stanach Zjednoczonych oraz w krajach Unii Europejskiej, a dokładnie w Anglii, Belgii i Francji. Chcemy sprawdzić, jak zachowuje się w naszych warunkach klimatycznych w okresie eksploatacji, żeby na tej podstawie wyciągnąć wnioski co do dalszego jej stosowania. Chcemy też ocenić rzeczywiste koszty budowy i eksploatacji tej nawierzchni, by sprawdzić czy obserwowana w innych krajach większa trwałość i lepsza funkcjonalność są uzasadnione ekonomicznie.

Pierwsze w Polsce nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych

W ciągu drogi S7 odc. Pieńki – Płońsk powstaje pięć obiektów inżynierskich z nawierzchnią z betonu cementowego. Wszystkie mają klasę obciążenia A, są budowane w przekroju docelowym (2×3). Najdłuższy z tych obiektów, most nad Raciążnicą, ma długość około 50 m. Trzy z pięciu obiektów będą miały nawierzchnię z betonu cementowego stanowiącą jednocześnie górną płytę pomostu (bez warstw pośrednich). Pozostałe dwa będą miały nawierzchnię z betonu cementowego na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego i izolacji z MMA (metakrylan metylu). W Polsce na drogach szybkiego ruchu takie rozwiązanie jest zastosowane po raz pierwszy. Powszechnie stosuje się bowiem na obiektach mostowych nawierzchnię bitumiczną. Aby zastosować nawierzchnię betonową na obiektach mostowych musieliśmy uzyskać w Ministerstwie Infrastruktury odstępstwo od warunków technicznych dla obiektów inżynierskich.

Jakie korzyści da zastosowanie nawierzchni betonowej na obiektach mostowych?

Wykorzystanie nawierzchni z betonu cementowego na obiektach inżynierskich pozwoli na wyeliminowanie miejsc styku beton-bitum, co przełoży się na brak degradacji nawierzchni w tych miejscach. Uzyskane zostaną jednolite właściwości użytkowe nawierzchni, tj. makro i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, rodzaj materiału, wygląd, kolor nawierzchni, co z kolei wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Dla obiektów bez warstw poślizgowych zostanie wyeliminowany problem braku przyczepności warstw hydroizolacji do płyty pomostu. Dzięki zastosowaniu nawierzchni betonowej na obiektach mostowych osiągnie się większą trwałość nawierzchni, odporność na koleinowanie, jasny kolor nawierzchni, na powierzchni której obiekty są lepiej widoczne po zmroku. Nawierzchnia taka jest też  mniej podatna na zmiany temperatury i obciążenie ruchem.


Budowa drogi ekspresowej Napierki – Płońsk jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to prawie 1,044 mld zł.

 

- R E K L A M A -
Subskrybuj
Powiadom o
guest
Na podany adres email otrzymasz powiadomienie po akceptacji komentarza przez moderatora.

Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Nasza Mława" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy.

UŻYTKOWNIK PONOSI WYŁĄCZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TREŚCI ZAMIESZCZANE PRZEZ SIEBIE W PORTALU NASZA MŁAWA, W SZCZEGÓLNOŚCI JEST ODPOWIEDZIALNY ZA EWENTUALNE NARUSZENIE PRAW LUB DÓBR OSÓB TRZECICH ORAZ SZKODY Z TEGO TYTUŁU.
0 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie

Kupiłeś dziecku? Przestań używać i zwróć w Action

0
Kupiłeś dziecku? Przestań używać i zwróć w Action. Sieć sklepów Action wycofała ze sprzedaży produkt, który może stanowić zagrożenie dla zdrowia użytkowników. Chodzi o...

Zmiana godzin pracy ważnego urzędu

1
Zmiana godzin pracy ważnego w naszym mieście urzędu, czyli Starostwa Powiatowego w Mławie. Urzędnicy będą pracować tam w zupełnie innym czasie niż dotychczas.  Zmiana godzin...

Najczęstsze problemy z lampami przeciwmgielnymi i jak je rozwiązać [SPONSOROWANY]

0
Lampy przeciwmgielne stanowią istotny element wyposażenia każdego samochodu, który zwiększa bezpieczeństwo jazdy w trudnych warunkach pogodowych. Mimo ich niewątpliwej użyteczności, wielu kierowców spotyka się...
taśma

Tragedia na Stacji Mława. Ruch pociągów częściowo wstrzymano

27
Tragiczny wypadek na przystanku PKP Mława Miasto w pobliżu Stacji Mława. Kobieta została potrącona przez pociąg. Z nieoficjalnych informacji wynikało, że poszkodowana zmarła. Oficjalnie...
  • Dwustronne M-4 z balkonem, Os. Książąt Mazowieckich
    Dwustronne M-4 z balkonem, Os. Książąt Mazowieckich
    Cena: 298 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • 2-pokoje/ oddzielna kuchnia + loggia/ I piętro/ OKM
    2-pokoje/ oddzielna kuchnia + loggia/ I piętro/ OKM
    Cena: 300 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Cena: 258 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:

Świąteczny bilet wycieczkowy

0
Koleje Mazowieckie przedłużają obowiązywanie oferty Bilet Wycieczkowy na okres Świąt Bożego Narodzenia. Oznacza to, że oferta obowiązuje od 24 grudnia 2024 r. (wtorek) od...

Nowe rozwiązania zwiększające atrakcyjność pracy w policji

1
Prace nad nowymi rozwiązaniami zwiększającymi atrakcyjność służby w policji  są prowadzone w Komendzie Głównej Policji. Rozważana jest m.in. nowa siatka płac z dodatkami progresywnymi...

Zmiany w planie przygotowań. Będą dodatkowe sparingi

15
Poznaliśmy już nazwisko nowego trenera Mławianki. Szybko zabrał się do pracy, zmieniając w pewnym stopniu harmonogram pracy w okresie zimowym, przygotowany przez jego poprzednika...
- REKLAMA -
- REKLAMA -
pracownicy i samochód

Nowe kamery w mieście

1
Nowe kamery monitoringu w Mławie. Trwa instalacja trzech nowych kamer monitoringu miejskiego, a dotychczasowa sieć jest modernizowana. Cel? Wszystko to w imię zwiększenia bezpieczeństwa...

25 milionów na retencję w Mławie – działania i plany [Artykuł sponsorowany]

7
Miasto Mława realizuje ambitny projekt infrastrukturalny pn. „Zintegrowane przedsięwzięcia infrastrukturalne dostosowujące teren Miasta Mława do zmian warunków pogodowych poprzez poprawę retencji i zarządzanie wodami...

Ponad 212 mln złotych dla 709 tys. uczniów

0
Mieszkańcy województwa mazowieckiego wystąpili do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o świadczenie „Dobry Start 300+” na ponad 709,2 tys. uczniów. ZUS wypłacił im łącznie ponad 212,7...

Czołowe zderzenie na S7. Trzy osoby ranne

0
Czołowe zderzenie na S7. Trzy osoby ranne. Do niebezpiecznego zdarzenia doszło na węźle trasy S7 Mława Północ, w rejonie Kuklina. Trwają czynności mławskiej policji w...
- REKLAMA -
0
Przejdź do komentarzyx