poniedziałek, 18 listopada 2024
naszamlawa.plWiadomościTak powstaje ekspresowa "siódemka"
- REKLAMA -
  • Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Cena: 258 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Działka budowlana w części zalesiona - Wola Kolonia
    Działka budowlana w części zalesiona - Wola Kolonia
    Cena: 280 000 zł  / Miejscowość: Stupsk  / Kategoria:
  • Zakład produkcji stolarskiej na działce 2,2775 ha
    Zakład produkcji stolarskiej na działce 2,2775 ha
    Cena: 2 650 000 zł  / Miejscowość: Narzym  / Kategoria:
  • Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Cena: 325 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Dom jednorodzinny w Mławie
    Dom jednorodzinny w Mławie
    Cena: 520 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Kamienica w centru Działdowa
    Kamienica w centru Działdowa
    Cena: 980 000 zł do negocjacji  / Miejscowość: Działdowo  /…
  • M-3 na OKM *Na start *Inwestycja pod wynajem*
    M-3 na OKM *Na start *Inwestycja pod wynajem*
    Cena: 239 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Parterowy dom, 4 pokoje, Mława
    Parterowy dom, 4 pokoje, Mława
    Cena: 540 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Nowy dom jednorodzinny w doskonałej lokalizacji
    Nowy dom jednorodzinny w doskonałej lokalizacji
    Cena: 395 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Kamienica w centrum Działdowa, ul. Katarzyny
    Kamienica w centrum Działdowa, ul. Katarzyny
    Cena: 320 000 zł  / Miejscowość: Działdowo  / Kategoria:
  • Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Cena: 3 800 000 zł  / Miejscowość: Żuromin  / Kategoria:

Tak powstaje ekspresowa „siódemka” [ZDJĘCIA]

-

Na budowanym aktualnie odcinku drogi ekspresowej S7 Pieńki – Płońsk trwa układanie nawierzchni z betonu cementowego o ciągłym zbrojeniu. Jak to wygląda, obrazują zdjęcia zaprezentowane przez GDDKiA. 

- R E K L A M A -

 

W technologii z betonu cementowego o ciągłym zbrojeniu powstanie dwukilometrowy odcinek tej drogi. Wykonano właśnie 320 m odcinka próbnego nawierzchni, a na pozostałej części leży już podbudowa oraz warstwa poślizgowa z mieszanki mineralno-asfaltowej. Trwają prace zbrojarskie.

Fot. GDDKiA

Czym wyróżnia się nawierzchnia o zbrojeniu ciągłym?

Budowane przez GDDKiA drogi z betonu cementowego mają najczęściej nawierzchnię dyblowaną i kotwioną. Wykonywane są w technologii dwuwarstwowej, betonowanej na mokro, gdzie dolna warstwa ma grubość 27 cm, a górna 5 cm. Na nawierzchni tej wykonane są poprzeczne dylatacje. Dyble, czyli stalowe gładkie pręty pokryte powłoką polimerową, ułożone są prostopadle do płaszczyzny szczeliny poprzecznej, co zapewnia częściowe przenoszenie obciążenia zewnętrznego na sąsiednią płytę i umożliwia równocześnie niezależne poziome ruchy termiczne obu sąsiadujących ze sobą płyt. Dyble zapobiegają klawiszowaniu płyt, przez co zapewniają odpowiednią równość nawierzchni. Kotwy, pręty ze stali żebrowanej, układa się prostopadle do płaszczyzny szczeliny podłużnej. Zapewniają one przenoszenie obciążenia zewnętrznego na sąsiednią płytę, a także umożliwiają rozszerzanie się płyt nawierzchni.

Cechą charakterystyczną nawierzchni o zbrojeniu ciągłym jest brak dylatacji poprzecznych, co powoduje poprawę komfortu jazdy. Odkształcenia termiczne występujące w płytach nawierzchni betonowej są przenoszone przez zbrojenie podłużne. Brak dylatacji poprzecznych zmniejsza koszty eksploatacji związane z wymianą uszczelnienia dylatacji oraz jednocześnie powoduje ograniczenie, przenikania wody do podłoża, co wpływa na trwałość tej nawierzchni i w rezultacie długość eksploatacji. Na nawierzchni o zbrojeniu ciągłym w czasie eksploatacji mogą pojawić się mikrospękania wynikające z pracy termicznej betonu, nie wpływające na jej trwałość i długość użytkowania.
Nawierzchnia z betonu cementowego o zbrojeniu ciągłym jest wykonywana na mokro w jednej warstwie o grubości 22 cm. Zbrojenie składa się z prętów podłużnych o średnicy 20 mm w rozstawie 18 cm oraz prętów poprzecznych układanych pod kątem 65 stopni względem prętów zbrojenia podłużnego, w rozstawie 70 cm. Dodatkowo na początku oraz na zakończeniu odcinka o zbrojeniu ciągłym, na długości ok. 30 m są wykonywane żebra kotwiące w liczbie 6 sztuk. Na nawierzchni o zbrojeniu ciągłym nie wykonuje się szczelin poprzecznych, z wyjątkiem połączeń przerw roboczych. Szczeliny podłużne usytuowane są pomiędzy prętami zbrojącymi podłużnie.  Na 150 m odcinka próbnego zostanie sprawdzone po raz pierwszy w Polsce nacinanie karbów na krawędziach płyty betonowej w celu uporządkowania mikrospękań, charakterystycznych dla tego typu nawierzchni. Cięcia będą występowały po obu stronach jezdni. Wykonane zostaną na szerokość od 40 do 60 cm, w rozstawie co 120 cm, na głębokość 4 cm

Dlaczego sprawdzamy ten rodzaj nawierzchni?

Nawierzchnia betonowa o zbrojeniu ciągłym jest rozwiązaniem wskazywanym w katalogu nawierzchni, ale nie jest w Polsce tak powszechnie stosowana jak dyblowania i kotwiona. Obecnie występuje na krótkich odcinkach autostrad A2 i A4. Jest stosowana zarówno w Stanach Zjednoczonych oraz w krajach Unii Europejskiej, a dokładnie w Anglii, Belgii i Francji. Chcemy sprawdzić, jak zachowuje się w naszych warunkach klimatycznych w okresie eksploatacji, żeby na tej podstawie wyciągnąć wnioski co do dalszego jej stosowania. Chcemy też ocenić rzeczywiste koszty budowy i eksploatacji tej nawierzchni, by sprawdzić czy obserwowana w innych krajach większa trwałość i lepsza funkcjonalność są uzasadnione ekonomicznie.

Pierwsze w Polsce nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych

W ciągu drogi S7 odc. Pieńki – Płońsk powstaje pięć obiektów inżynierskich z nawierzchnią z betonu cementowego. Wszystkie mają klasę obciążenia A, są budowane w przekroju docelowym (2×3). Najdłuższy z tych obiektów, most nad Raciążnicą, ma długość około 50 m. Trzy z pięciu obiektów będą miały nawierzchnię z betonu cementowego stanowiącą jednocześnie górną płytę pomostu (bez warstw pośrednich). Pozostałe dwa będą miały nawierzchnię z betonu cementowego na warstwie poślizgowej z asfaltu lanego i izolacji z MMA (metakrylan metylu). W Polsce na drogach szybkiego ruchu takie rozwiązanie jest zastosowane po raz pierwszy. Powszechnie stosuje się bowiem na obiektach mostowych nawierzchnię bitumiczną. Aby zastosować nawierzchnię betonową na obiektach mostowych musieliśmy uzyskać w Ministerstwie Infrastruktury odstępstwo od warunków technicznych dla obiektów inżynierskich.

Jakie korzyści da zastosowanie nawierzchni betonowej na obiektach mostowych?

Wykorzystanie nawierzchni z betonu cementowego na obiektach inżynierskich pozwoli na wyeliminowanie miejsc styku beton-bitum, co przełoży się na brak degradacji nawierzchni w tych miejscach. Uzyskane zostaną jednolite właściwości użytkowe nawierzchni, tj. makro i mikrotekstura, właściwości przeciwpoślizgowe, rodzaj materiału, wygląd, kolor nawierzchni, co z kolei wpłynie na poprawę bezpieczeństwa. Dla obiektów bez warstw poślizgowych zostanie wyeliminowany problem braku przyczepności warstw hydroizolacji do płyty pomostu. Dzięki zastosowaniu nawierzchni betonowej na obiektach mostowych osiągnie się większą trwałość nawierzchni, odporność na koleinowanie, jasny kolor nawierzchni, na powierzchni której obiekty są lepiej widoczne po zmroku. Nawierzchnia taka jest też  mniej podatna na zmiany temperatury i obciążenie ruchem.


Budowa drogi ekspresowej Napierki – Płońsk jest współfinansowana z Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość dofinansowania to prawie 1,044 mld zł.

 

- R E K L A M A -
Subskrybuj
Powiadom o
guest
Na podany adres email otrzymasz powiadomienie po akceptacji komentarza przez moderatora.

Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Nasza Mława" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy.

UŻYTKOWNIK PONOSI WYŁĄCZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TREŚCI ZAMIESZCZANE PRZEZ SIEBIE W PORTALU NASZA MŁAWA, W SZCZEGÓLNOŚCI JEST ODPOWIEDZIALNY ZA EWENTUALNE NARUSZENIE PRAW LUB DÓBR OSÓB TRZECICH ORAZ SZKODY Z TEGO TYTUŁU.
0 komentarzy
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie

Drakońskie podwyżki cen wyrobów tytoniowych

3
Palacze sfinansują straty powodzian? Drakońskie podwyżki cen wyrobów tytoniowych w Polsce. Od marca 2025 roku ceny papierosów poszybują w górę.  Drakońskie podwyżki cen wyrobów tytoniowych Palenie...

Wolna Wigilia: Czy 24 grudnia będzie dniem wolnym od pracy?

0
Wolna Wigilia Bożego Narodzenia? Czy 24 grudnia będzie dniem wolnym od pracy? Na razie trzeba poczekać – decyzja odłożona. Wolna Wigilia: Czy 24 grudnia...

Będzie walkower, czy powtórka. W Wikielcu biją

1
Wybryki kibiców na meczach piłkarskich bywają  różne, ale nie przekraczają pewnych granic. Występujący na boisku zawodnicy są świętością. Owszem słownych zaczepek nie brakuje,  ale...

Podział dużej przestrzeni – o czym warto pamiętać, urządzając biuro?

0
Stworzenie ergonomicznego i funkcjonalnego biura stanowi obecnie spore wyzwanie, przed jakim staje wielu menadżerów. Nie chodzi wyłącznie o kwestie estetyki czy dopasowania do aktualnych...
  • Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Wyremontowane 3-pokojowe mieszkanie, 55 m2
    Cena: 258 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Cena: 3 800 000 zł  / Miejscowość: Żuromin  / Kategoria:
  • Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Cena: 325 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:

Pierwszy pies w 5MBOT i przystąpi do… egzaminu państwowego

0
Pierwszy pies w 5 Mazowieckiej BOT. Dowódca 5 Mazowieckiej Brygady Obrony Terytorialnej – płk dr Paweł Lech podpisał kontrakt na wykorzystanie psa Grupy Poszukiwawczo-Ratowniczej...
Człowiek z gotówką w rękach

Ponad 333 tys. wniosków o wakacje składkowe. Kto skorzysta?

0
Przedsiębiorcy złożyli już ponad 333 tys. wniosków o wakacje składkowe od 1 do 12 listopada 2024 r. Najwięcej wniosków wpłynęło do ZUS z województwa...

Dzikie wysypiska, czyli efekt świadomego zanieczyszczania przestrzeni przez człowieka

0
Jednym ze współczesnych problemów, który martwi zwłaszcza ekologów, są dzikie wysypiska. Można natknąć się na nie zarówno na obrzeżach większych miast, w samym sercu...
- REKLAMA -
- REKLAMA -

Kupujesz opony w sieci? Uważaj!

0
Kupujesz opony w sieci? Uważaj! Oszuści w świecie wirtualnym podszywają się pod sprzedawców. 1000 złotych straciło małżeństwo z powiatu ciechanowskiego, które chciało kupić w...
ratusz

Sklejanie modelu ratusza w Mławie

0
Mławskie muzeum prezentuje kolejną propozycję dla dzieci i młodzieży. Podczas zajęć pn. „Warsztaty modelarskie z historią w tle – sklejanie modelu ratusza miejskiego w...

Z OSTATNIEJ CHWILI. Incydent na meczu Mławianki

11
Z OSTATNIEJ CHWILI. Incydent na meczu Mławianki z GKS Wikielec. Zawodnik MKS Mławianki Mława uderzony przez kibica gospodarzy. Spotkanie przerwano i zakończono.   Duma Zawkrza MKS...

Kandydoza – jak prawidłowo rozpoznać infekcję wywołaną przez Candidia?

0
Drożdżyca to stan choroby, który wywoływany jest przez grzyby z rodzaju Candidia. Mają one ogromne znaczenie dla zdrowia człowieka, bytując w jego przewodzie pokarmowym,...
- REKLAMA -
0
Przejdź do komentarzyx