20 maja wchodzą w życie nowe przepisy rozszerzające zakres spraw, które przedsiębiorcy mogą załatwić w tzw. „jednym okienku” w urzędzie miasta lub gminy. Nowy przedsiębiorca będzie miał m.in możliwość zgłoszenia się do ubezpieczeń w ZUS już podczas składania wniosku o rejestrację firmy.
Do tej pory formalności związane z założeniem firmy trzeba było załatwić i w urzędzie miasta lub gminy i w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Wraz ze złożeniem w urzędzie wniosku o wpis do CEIDG-1 powstawała firma, ale przedsiębiorca musiał także w ciągu siedmiu dni skontaktować się z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych, aby zgłosić się do ubezpieczeń.
Dzięki zmianie przepisów wizyta w ZUS nie będzie już konieczna, bo razem z wnioskiem CEIDG-1 można będzie złożyć w urzędzie także dokumenty zgłoszeniowe do ubezpieczeń – ZUS ZUA, (żeby zgłosić się do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnego), ZUS ZZA (żeby zgłosić się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego), ZUS ZCNA (żeby zgłosić członków swojej rodziny do ubezpieczenia zdrowotnego lub ich z niego wyrejestrować), ZUS ZIUA (żeby zgłosić zmianę swoich danych identyfikacyjnych jako osoby ubezpieczonej np. nazwisko) oraz ZUS ZWUA (żeby wyrejestrować się z ubezpieczeń).
J nowy przedsiębiorca nie dołączy tych dokumentów do wniosku składanego w urzędzie, będzie musiał – tak jak było to do tej pory – przekazać je do ZUS samodzielnie w terminie do 7 dni daty rozpoczęcia prowadzenia działalności. Możliwe jest też wypełnienie formalności przez internet. Taka opcja dostępna jest jednak dla osób, które mają płatny podpis elektroniczny, albo darmowy profil zaufany ePUAP.