Celem działania oszustów i hakerów jest uzyskanie dostępu do naszego konta bankowego lub nakłonienie nas do przekazania pieniędzy, czy wykonania przelewu. W tym celu przestępcy podają się m.in. za pracownika banku.
– Przekonał się o tym wczoraj 55-letni mężczyzna. Odebrał telefon od osoby podającej się za pracownika banku. Usłyszał, że jego konto jest zagrożone i musi jak najszybciej wypłacić pieniądze. Mężczyzna, zamiast słuchać historii oszusta, poszedł do oddziału swojego banku. To uchroniło go przed utratą pieniędzy.
Kilka dni temu, haker włamał się na profil społecznościowy, należący do 60-letniej kobiety. Korzystając z jej komunikatora wysłał wiadomości do znajomych z listy kontaktów, prosząc o pożyczkę szybkim przelewem elektronicznym. Jedna ze znajomych kobiety, 39-letnia mławianka, wygenerowała taki kod płatności elektronicznych, tracąc 800 zł.
Wczoraj, 47-letni mężczyzna złożył zawiadomienie o oszustwie na portalu sprzedażowym. Zamówił zbiornik na gaz, wart ponad 5 000 zł. Przelał pieniądze sprzedającemu. Zakupionego towaru nigdy nie dostał, a kontakt ze sprzedawcą nagle się urwał – informuje asp.szt. Anna Pawłowska z KPP w Mławie.
Jak nie dać się oszustom? Wystarczy stosować się do kilku prostych zasad:
– Jeśli w rozmowie telefonicznej usłyszysz, ze Twoje pieniądze na koncie są zagrożone, bo doszło do hakerskiego włamania lub w oddziale banku działają przestępcy – możesz być pewien, że DZWONI DO CIEBIE OSZUST. Powiadom swój bank o próbie oszustwa. Uwaga oszust może dzwonić z numeru biura obsługi klienta banku. Hakerzy wykorzystują w tym celu tzw. phishing.
– NIGDY nie otwieraj nieznanych linków do wpłat lub pobrania wpłaty, przesyłanych mailem lub SMS-em.
– NIGDY nie udostępniaj kodów szybkich płatności elektronicznej nieznanej osobie lub znajomemu, który prosi o pożyczkę, wysyłając wiadomość przez komunikator.
– Zabezpiecz swój profil na portalu społecznościowym dwuetapowym uwierzytelnianiem.
– Robiąc zakupy na portalu sprzedażowym korzystaj z bezpiecznych przesyłek, ofertowanych przez portal lub kupuj za pobraniem. NIGDY nie wpłacaj pieniędzy z góry, za zakupiony towar.
– NIGDY nie podawaj przez telefon swoich danych osobowych i danych konta bankowego. Nie informuj osoby dzwoniącej o środkach, zgromadzonych na koncie. NIGDY nie instaluj na swoim telefonie lub komputerze nieznanego oprogramowania, oferowanego przez „konsultanta”.