Polacy coraz chętniej wybierają miejsce pracy poza miejscem zamieszkania, decydując się na dojeżdżanie. Ponad ćwierć miliona osób codziennie dojeżdża do Warszawy.
W 2021 niemal co czwarty zatrudniony zdecydował się na pracę w gminie innej niż w tej, w której mieszka. Dojeżdżało 5182,6 tys. nawet 150 km, głównie do Warszawy, Krakowa i Katowic.
Do 38 gmin spośród 2477 dojeżdżało min. 15 tys. osób, co stanowi ponad 1/3 wszystkich dojeżdżających w kraju. Najwięcej osób ponad ćwierć miliona codziennie dojeżdża do Warszawy, nieco mniej do Krakowa czy Wrocławia, a 114 tys. do Katowice.
Jeszcze 2016 roku, czyli 5 lat wcześniej poza gminę miejsca zamieszkania dojeżdżało 2,87 mln Polaków. Najwięcej oczywiście do Warszawy — ponad ćwierć miliona — ale na drugim miejscu nie znalazł się Kraków czy Wrocław, a Katowice z wynikiem 114 tys.
W aglomeracji śląskiej ogólnie wielu ludzi przemieszcza się do pracy. Ponad 100 km do pracy dojeżdża 189 tys. Polaków, z czego 138 tys. ponad 150 km. Zapewne część osób z tej ostatniej grupy mieszka przez 5 dni w tygodni w gminie pracy, ale dalej deklaruje miejsce zamieszkania w gminie rodzinnej.
A Mławianom z tak dogodnymi połączeniami kolejowymi nie chce się. Młodzi z wyższym wykształceniem Mławianie wolą słabiej opłacana pracę na miejscu jako pracownik fizyczny.
Wkrótce będzie jeszcze bliżej bo pociągi pospieszne TLK i IC będą zatrzymywały się przy peronach przystanku Mlawa Miasto. Cena biletu miesięcznego na pociągi PKP Intercity jest niższa niż na pociągi Kolei Mazowieckich.
Skąd informacje o zmianie postoju pociągów dalekobieżnych w Mławie?
Nie po to wydano 3 mln zł na wydłużenie peronów z 300 do 400 metrów żeby nadal na Mława Miasto zatrzymywały się tylko pociągi Kolei Mazowieckich, których długość maksymalna wynosi max. 220 metrów.
Poza tym w niektórych pociągach TLK i IC przed zatrzymaniem na Wólce wygłaszany jest komunikat żeby wysiadający przeszli z walizkami i wózkami do przodu ponieważ pociąg nie mieści się przy peronie (peron jest za krótki bo ma długość do 300 metrów. Myślisz że taki stan zagrożenia będzie utrzymywał się długo? PKP Intercity zlikwiduje zatrzymanie takiego pociągu na Wólce. Jedynym ratunkiem jest wprowadzenie zatrzymań w peronach Mława Miasto.
Ps. Obcokrajowcy nie rozumieją komunikatów wygłaszanych w pociągu. Co będzie jeśli wyskoczą na tory i złamią sobie np. nogę.