Na terenie całego województwa mazowieckiego trwa rekrutacja do Policji. 2 listopada zostanie przyjętych 47 osób, a 28 grudnia 2017 – 86 osób. Każdy, kto chciałby wstąpić w szeregi tej formacji musi spełnić kilka wymagań.
Przede wszystkim posiadać polskie obywatelstwo, nieposzlakowaną opinię,
nie być skazanym prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, korzystać z pełni praw publicznych, posiadać co najmniej średnie wykształcenie,
odpowiednią zdolność fizyczną i psychiczną do służby w formacjach uzbrojonych, dawać rękojmię zachowania tajemnicy stosownie do wymogów określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych, osoby podlegające kwalifikacji wojskowej powinny posiadać uregulowany stosunek do służby wojskowej.
Krok pierwszy to złożenie dokumentów
Jest to możliwe we wszystkich komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji oraz niektórych komendach miejskich i powiatowych (decyzję o tym podejmuje komendant wojewódzki (Stołeczny) Policji.
Przed złożeniem dokumentów trzeba dokładnie zapoznać się z ogłoszeniami o doborze, zamieszczonymi np. na stronach internetowych komend wojewódzkich. Są w nich wskazane komendy miejskie/powiatowe/rejonowe Policji, do których prowadzony jest dobór.
Dokumenty należy ułożyć w określonej kolejności:
–podanie o przyjęcie do służby w Policji skierowane do komendanta wojewódzkiego. W podaniu należy wymienić konkretną jednostkę, w której kandydat chciałby pełnić służbę. Można wskazać tylko jedną komendę. Jeśli kandydat jest zainteresowany służbą także w innych komendach (w sytuacji gdy pozytywnie ukończy całe postępowanie, a nie dostanie się do tej wskazanej w podaniu), wymienia je w punkcie 30 części A kwestionariusza osobowego.
– wypełniony kwestionariusz osobowy (tylko część A i B). Druk można znaleźć w każdej komendzie oraz na policyjnych stronach internetowych,
– kserokopie dokumentów (nie odpisy) potwierdzających posiadane wykształcenie oraz umiejętności (oryginały przynieś ze sobą do wglądu przez pracownika kadr).
Oprócz składanych dokumentów i oryginałów potwierdzających wykształcenie i umiejętności – do wglądu, należy mieć ze sobą dowód osobisty, a osoby podlegające kwalifikacji wojskowej dodatkowo książeczkę wojskową.
W momencie złożenia dokumentów rozpoczyna się postępowanie kwalifikacyjne. Na każdym etapie postępowania kwalifikacyjnego kandydat musi legitymować się dowodem osobistym – brak tego dokumentu nie pozwoli na dalszy udział w procedurze.
Tak wyglądają etapy postępowania kwalifikacyjnego:
1. Test wiedzy.
Składa się z 40 pytań. Przy każdym pytaniu są do wyboru 4 odpowiedzi, z których tylko jedna jest prawidłowa. Za każdą prawidłową odpowiedź przyznawany jest 1 punkt. Pytania dotyczą funkcjonowania władzy ustawodawczej, wykonawczej i sądowniczej oraz z zakresu bezpieczeństwa publicznego.
Test z wiedzy nie jest testem selekcyjnym. Oznacza to, że każdy kandydat przechodzi do kolejnego etapu – z mniejszą lub większą ilością punktów. Liczba punktów będzie jednak miała wpływ na miejsce w ostatecznym rankingu. Pytania do testu wiedzy opracowuje Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie. Przykładowa baza pytań umieszczona jest na jej stronie internetowej.
https://www.wspol.edu.pl/e/index.php/dobor-do-policji.html
2. Test sprawności fizycznej
Przystępując do tego testu kandydat musi mieć dodatkowo przy sobie: zaświadczenie lekarskie dopuszczające do wykonywania ćwiczeń fizycznych wydane w terminie nie przekraczającym 14 dni do dnia przystąpienia do testu sprawnościowego,
strój i obuwie sportowe. Zaliczenie testu sprawności fizycznej następuje po pokonaniu toru przeszkód w czasie nie przekraczającym 1 minuty 41 sek. Test sprawdza szybkość, zwinność, siłę i wytrzymałość. Tor przeszkód oraz normy czasowe przeliczane na punkty są jednakowe zarówno dla kobiet jak i dla mężczyzn. Wyniki zostają przeliczone na punkty.
Gdyby kandydatowi nie udało się niestety zaliczyć testu sprawności fizycznej, jego przyjęcie do służby w Policji jest nadal aktualne. Ma szansę na poprawę tego etapu, jeśli w terminie do 30 dni od uzyskania negatywnego wyniku złoży w komórce ds. doboru komendy wojewódzkiej (Stołecznej) Policji oświadczenie, że nadal jest zainteresowany służbą Policji. Powyższe uprawnienie dotyczy wyłącznie kandydatów, którzy przystąpili do testu sprawności fizycznej przed 1 stycznia 2014 r. Druk oświadczenia można znaleźć w internecie. Gdyby i tym razem się nie udało, kandydat będzie musiał poczekać 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia postępowania kwalifikacyjnego (czyli od momentu złożenia poprzednich dokumentów). Po tym czasie może przystąpić po raz kolejny do procedury doboru i złożyć ponownie dokumenty.
3. Badania psychologiczne.
Badania psychologiczne przeprowadzane są przez psychologów w komendach wojewódzkich (Stołecznej) Policji. Badania te określą predyspozycje intelektualne i osobowościowe do służby w Policji. Test psychologiczny przeprowadzany jest metodą MultiSelect i składa się z następujących części: indywidualnego badania w formie testu komputerowego, rozmowy z psychologiem, która dotyczy doświadczeń kandydata, jego postaw, a także predyspozycji do podjęcia służby w Policji oraz z podsumowania wyników badania i rozmowy.
Za test psychologiczny można uzyskać maksymalnie 60 punktów. W trakcie testu sprawdzane są predyspozycje intelektualne, zachowania społeczne, stabilność, postawa w pracy.
Gdyby okazało się, że kandydat uzyskał negatywny wynik testu psychologicznego – to do kolejnego postępowania kwalifikacyjnego może przystąpić nie wcześniej niż po upływie 12 miesięcy od dnia przeprowadzenia tego etapu.
4. Rozmowa kwalifikacyjna.
Ten etap ma formę rozmowy, ocenianej przez zespół składający się z dwóch do czterech osób. Na ogół w skład komisji wchodzą: przedstawiciel komórki ds. doboru kandydatów do służby oraz policjant służby prewencyjnej. Jej celem jest bliższe poznanie kandydata i jego motywacji do podjęcia służby. Kandydat zalicza ten etap postępowania kwalifikacyjnego, jeśli uzyska od 36 do 60 punktów.
Jeśli rozmowa wypadnie pomyślnie i etap zostanie zaliczony, zostanie skierowany na kolejny etap. Pozytywny wynik rozmowy kwalifikacyjnej zachowuje ważność przez rok od dnia jej przeprowadzenia.
5. Komisja lekarska
W ramach tego etapu kandydat poddany zostaje specjalistycznym badaniom lekarskim, na podstawie których komisja lekarska oceni jego psychiczną i fizyczną zdolność do służby w Policji.
6. Ankieta bezpieczeństwa osobowego
W stosownym czasie kandydat zostaniesz również poproszony o wypełnienie ankiety bezpieczeństwa osobowego. Druk można pobrać ze strony internetowej Policji lub bezpośrednio z jednostki Policji.
Złożenie wypełnionej ankiety bezpieczeństwa osobowego rozpoczyna proces postępowania sprawdzającego, o którym mowa w ustawie o ochronie informacji niejawnych. Postępowanie ma na celu ustalenie, czy kandydat może uzyskać dostęp do informacji niejawnych, potwierdzony „poświadczeniem bezpieczeństwa”. Nieuzyskanie takiego dostępu skutkuje przerwaniem postępowania kwalifikacyjnego w stosunku do kandydata.
7. Lista rankingowa
Na stronie internetowej Komendy Głównej Policji odnajdziesz informację jak punktowane są poszczególne etapy postępowanie kwalifikacyjnego, ile minimum trzeba uzyskać punktów na każdym etapie i jak powstają listy rankingowe.
Zawarte są tam także informacje o możliwości zdobycia przez kandydatów dodatkowych preferencyjnych punktów. Punkty uzyskane przez kandydata w poszczególnych punktowanych etapach postępowania kwalifikacyjnego oraz punkty preferencyjne są sumowane. Kandydaci umieszczeni zostają na liście rankingowej w kolejności uzależnionej od liczby uzyskanych przez nich punktów.
Jeśli z wynikiem pozytywnym ukończą postępowanie kwalifikacyjne zostaną umieszczeni na liście rankingowej. W przypadku, gdy zdobędą wystarczającą ilość punktów, zostaną przyjęci do służby w Policji.
Natomiast w przypadku, gdy zabraknie im punktów, mają szansę zostać przyjęci w kolejnych terminach, jednak nie później niż w terminie 1 roku od dnia przeprowadzenia w rozmowy kwalifikacyjnej lub testu psychologicznego. W dalszym ciągu decydować o tym będzie suma uzyskanych przez nich punktów.
Po przyjęciu do służby trzeba będzie jeszcze obyć ok. 5,5 miesiąca szkolenia zawodowego, które odbywa się w jednej ze szkół policyjnych. Następnie, po zakończeniu tego szkolenia, w ramach adaptacji zawodowej, nowy policjant zostanie czasowo oddelegowany do pełnienia służby w oddziale prewencji Policji. Czas delegowania wynosi 49 dni. Celem adaptacji zawodowej jest podniesienie praktycznych umiejętności służbowych, nabytych podczas szkolenia zawodowego podstawowego, tj.: zabezpieczanie imprez masowych, ochrona obiektów ważnych dla bezpieczeństwa państwa, przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych, działań pościgowych, poszukiwawczych realizowanych w ramach działań pododdziałów zwartych Policji.
A wiek? Bo kiedyś można było tylko do 35???
i najlepiej mieć dobrego wujka
Chyba łatwiej dostać się do NASA. Policjantem trzeba się urodzić a nie nim zostać.
Nie przesadzaj.
Trzeba tylko logicznie myśleć i być trochę wysportowanym