Od poniedziałku, 23 grudnia, kierowcy mogą korzystać z nowego fragmentu drogi ekspresowej S7 oraz północnej obwodnicy Krakowa (S52). Dzięki temu po ukończeniu ostatniego odcinka między Węzłem Widoma a Krakowem trasa S7 staje się w pełni dwupasmową drogą ekspresową, łączącą stolicę Małopolski Kraków ze stolicą Polski Warszawą.
Otwarcie nowego odcinka drogi ekspresowej S7 oraz północnej obwodnicy Krakowa (S52) to istotny krok w poprawie infrastruktury drogowej Polski, przyczyniający się do lepszej komunikacji między największymi miastami oraz odciążenia ruchu lokalnego.
Kraków i Warszawa zostały połączone drogą ekspresową S7, a aglomeracja krakowska zyskała ważną trasę S52 północną obwodnicę Krakowa, usprawniającą przejazd północną częścią miasta. 25 km to łączna długość obu udostępnionych ekspresówek Oddanie 13,3 km trasy S7 między węzłem Widoma a Północną Obwodnicą Krakowa pozwala na połączenie drogą szybkiego ruchu dwóch największych miast w Polsce – Warszawy i Krakowa.
Oba ośrodki połączy 270 km nowoczesnej trasy S7. W województwie małopolskim droga biegnie zupełnie nowym śladem, odchodząc od wyznaczonego jeszcze na początku XIX wieku traktu krakowskiego. Podróż nią pomiędzy południową obwodnicą Warszawy i północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż w czasach funkcjonowania starej DK7 prowadzącej przez Radom i Kielce. Budowa tej drogi nie jest jeszcze w pełni skończona. Wzdłuż trasy pozostają do zrobienia pewne elementy, m.in. prace na węzłach i ogrodzenia. Dlatego też wprowadzamy ograniczenie prędkości do 80 km/h. Niemniej udostępniamy kierowcom na całym odcinku obie jezdnie, każdą z dwoma pasami ruchu, z ograniczeniami ruchu na trzech węzłach. Prace na tym odcinku planujemy skończyć późną wiosną. Od 23 grudnia 2024 roku dostępne są węzły S52: Zielonki, Węgrzce, Batowice.
Koszty inwestycji
Koszt prac to prawie 1,7 mld zł. S7 otrzymała 534,8 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz 420,7 mln zł dofinansowania ze środków Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko.
Przypomnijmy, że GDDKiA w sierpniu udostępniła 5,3 km trasy S7 między węzłami Miechów i Szczepanowice, Kolejny odcinek S7 już przejezdny Od poniedziałku, 23 grudnia, kierowcy mogą korzystać z nowego fragmentu drogi ekspresowej S7 oraz północnej obwodnicy Krakowa (S52).
Dzięki temu po ukończeniu ostatniego odcinka między Węzłem Widoma a Krakowem trasa S7 staje się w pełni dwupasmową drogą ekspresową, łączącą stolicę Małopolski Kraków ze stolicą Polski Warszawą.
Kluczowe fakty:
• Nowe połączenie: Kraków i Warszawa zostały połączone nowoczesną drogą ekspresową S7 o długości 270 km. W województwie małopolskim droga biegnie nowym śladem, odchodząc od historycznego traktu krakowskiego.
• Czas przejazdu: Podróż między południową obwodnicą Warszawy a północną obwodnicą Krakowa zajmie teraz około 2,5 godziny, niemal dwa razy krócej niż dotychczas.
• Udostępnione odcinki: 13,3 km trasy S7 od Węzła Widoma do północnej obwodnicy Krakowa. 5,3 km odcinka S7 między Węzłami Miechów i Szczepanowice, udostępnionego w sierpniu.
• Łączna długość nowych tras: 25 km. Północna obwodnica Krakowa (S52) Nowa obwodnica północnej części Krakowa, oznaczona jako S52, znacząco usprawnia ruch w aglomeracji krakowskiej, zapewniając lepsze połączenie i odciążenie lokalnych dróg.
Stan realizacji:
• Obie jezdnie na nowym odcinku S7 są już dostępne, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h ze względu na prace wykończeniowe, które obejmują m.in. budowę ogrodzeń i prace na węzłach.
• Ruch na trzech węzłach – Zielonki, Węgrzce i Batowice – będzie w pełni dostępny od 23 grudnia 2024 roku, ale, prace na tym odcinku zakończą się późną wiosną 2025 roku. Koszty inwestycji:
• Całkowity koszt budowy wyniósł niemal 1,7 mld zł. • Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko: 534,8 mln zł.
• Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko: 420,7 mln zł.