Odpowiedziało już 2000 osób
– Cieszę się, że już w pierwszych tygodniach funkcjonowania Testu Nerek w Mławie, Nidzicy i Żurominie tak wiele osób zdecydowało się wykonać ten prosty, internetowy quiz. Podkreślić jednak należy, że za tym z pozoru łatwym zadaniem kryje się coś więcej – świadoma decyzja każdego mieszkańca powiatu, że to jest dobry moment aby rzeczywiście zrobić pierwszy krok i zadbać o nerki. Kolejne kroki po wypełnieniu testu to odbiór skierowania na bezpłatne badanie krwi i moczu, jeśli jest taka konieczność i oczywiście wykonanie darmowej diagnostyki. Bez wątpienia takie akcje społeczne są potrzebne nam wszystkim. Wierzę, że podnoszą one świadomość społeczną w zakresie chorób nerek, a w indywidualnych przypadkach pozwalają wykryć nieprawidłowości w ich funkcjonowaniu na wczesnym etapie – mówi dr Tomasz Prystacki, prezes zarządu Fresenius Nephrocare Polska, organizator kampanii.
Obecnie kilkaset osób odebrało skierowanie na darmowe badania krwi i moczu w kierunku chorób nerek. Czas realizacji badań jest dość długi – do końca września. Zachęcam do wykorzystania otrzymanych skierowań. Warto kuć żelazo póki gorące – choroba nerek nie poczeka. Trzeba ją leczyć tu i teraz – dodaje dr n. med. Piotr Koźmiński, specjalista nefrolog, ordynator Centrum Dializ Fresenius w Mławie.
Choroby nerek trudno wykryć tylko na podstawie objawów, a bardzo łatwo to zrobić mając w ręku wyniki badań laboratoryjnych. W Polsce przewlekłą chorobę nerek (PChN) rozpoznano u niespełna 300 tys. pacjentów. To niewielki odsetek spośród tych, którzy chorują, nawet o tym nie wiedząc. Szacuje się, że na PChN cierpi ok. 4,7 mln Polaków.
Ogólnopolski Test Zdrowia Nerek
Akcja społeczna Ogólnopolski Test Zdrowia Nerek jest wzorowana na opracowanym i dystrybuowanym przez Krajową Służbę Zdrowia w Wielkiej Brytanii (NHS) teście: What’s your heart age? W Wielkiej Brytanii test, który ma określać wiek naszego serca, a tym samym oceniać ryzyko zawału czy udaru oraz prognozować długość życia, stał się niezwykle popularny. Ogólnopolski Test Zdorwia Nerek jest jego polskim odpowiednikiem, który ma zwrócić uwagę społeczeństwa na konieczność zadbania o kondycję nerek. Blisko 5 milionów Polaków choruje na nerki – 95% z nich nawet się tego nie domyśla.
Organizatorem akcji społecznej jest Fresenius Nephrocare Polska. W skali ogólnopolskiej patronat nad przedsięwzięciem objęli: Prof. Ryszard Gellert, Krajowy Konsultant w dziedzinie Nefrologii, Ogólnopolskie Stowarzyszenie Osób Dializowanych (OSOD) i Klub Młodych Nefrologów (PTN).