Pudła wagonów trafią niebawem do zakładu Stadler Polska w Siedlcach, gdzie rozpocznie się ich zabudowa. Dwa pierwsze, z sześciu zamówionych w maju 2018 roku pojazdów, zostaną wprowadzone do eksploatacji na przełomie listopada i grudnia bieżącego roku. Kolejne cztery będą dostarczane sukcesywnie do końca I kwartału 2020 roku.
Odbiory pierwszych gotowych pudeł wagonów odbyły się w zakładzie produkcyjnym Stadlera w Szolnok na Węgrzech. Delegacja Kolei Mazowieckich dokonała na miejscu odbioru pudła wagonu pomalowanego, pudła przed malowaniem, a także podwozia jednego z wagonów. Pudła pociągów FLIRT są wykonane z aluminium, dzięki czemu są lżejsze niż pudła stalowe, co przekłada się na niższe koszty eksploatacji. Jednocześnie przy stosunkowo niewielkiej masie spełniają wszystkie wymagania europejskich standardów wytrzymałościowych i zderzeniowych.
– Niższa masa pojazdu to niższe zużycie energii, a także niższe koszty jego utrzymania, np. dzięki dłuższym przebiegom pomiędzy wymianami zestawów kołowych. Te aspekty są szczególnie istotne dla przewoźnika, który użytkuje tabor przez wiele lat – podkreśla Magdalena Dankowska, dyrektor projektu w Stadler Polska.
Zgodnie z harmonogramem dostaw umowy ramowej na 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, pierwsze sześć pojazdów zobaczymy na trasie Warszawa – Działdowo.
Pociągi zamówione przez Koleje Mazowieckie to elektryczne zespoły trakcyjne typu FLIRT najnowszej generacji – nowoczesne, lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wykonanymi ze stopów aluminiowych. Będą jednoprzestrzenne, klimatyzowane, wyposażone w urządzenia informacji wizualno-dźwiękowej i bezprzewodowy dostęp do internetu. Pociągi będą osiągały prędkość 160 km/h. Będą również wyposażone w wewnętrzny i zewnętrzy monitoring, platformę dla osób z niepełnosprawnościami, miejsce dla wózków inwalidzkich, dziecięcych i rowerów, nowoczesne toalety oraz interkom umożliwiający kontakt pasażera z maszynistą w sytuacji awaryjnej, a także defibrylatory AED. Wszystkie nowe pojazdy będą wyposażone w urządzenia ETCS (europejski system sterowania).
Umowa na dostawę pierwszych 6 pojazdów, z kontraktu przewidującego zakup 71 elektrycznych zespołów trakcyjnych, została podpisana w maju ubiegłego roku. Jej wartość to 205,8 mln zł (brutto). Kwota obejmuje nie tylko zakup pojazdów, ale także świadczenie usług serwisu i utrzymania, dostawę symulatora oraz szkolenia pracowników. Projekt pn. „Zakup 6 sztuk nowych pięcioczłonowych Elektrycznych Zespołów Trakcyjnych” uzyskał dofinansowanie na poziomie 79 proc. kwoty wydatków kwalifikowalnych w ramach działania 7.2 Infrastruktura kolejowa RPO WM 2014-2020. Wartość całkowita projektu to 153,52 mln zł (brutto), z czego unijne dofinansowanie to 96,16 mln zł.