Miasto podnosi opłaty parkingowe i rezygnuje z usług zewnętrznej firmy obsługującej płatną strefę parkowania. Od 1 sierpnia 2021 r. będą obowiązywać nowe stawki a strefą zarządzać będzie spółka zależna od ratusza – Miejskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe.
Sprawę uregulowano podczas ostatniej sesji rady miasta. Strefa płatnego parkowania funkcjonuje w Mławie od 2009 roku. Władze uznały, że nastąpiła konieczność tzw. urealnienie stawek. Burmistrz Sławomir Kowalewski podwyżkę uzasadniał na sesji tym, że od powstania strefy w 2009 roku nie były podnoszone opłaty oraz tym, że miasto porównało system opłat z obowiązującymi w miastach ościennych.
Burmistrz wniósł autopoprawkę do regulaminu.
– Drobna zmiana to, kto będzie zarządzał. Dotychczas praktykowaliśmy ogłoszenie przetargu na operatora, który zorganizował i obsługiwał strefę płatnego parkowania. Obserwowaliśmy, jak to się zmienia podział środków po kolejnych przetargach obecna umowa to podział przychodów 68% dla firmy, która zorganizowała i zarządza strefą a 32% dla miasta Mławy. Wcześniej było to 59% dla firmy, 41% dla miasta Mława. Rosną koszty i wydatki a my jako władze miasta chcielibyśmy czerpać bezpośrednie pożytki ze strefy płatnego parkowania. Po tej zmianie środki, które będą trafiały do budżetu będą przeznaczone na remonty inwestycje i budowę miejsc parkingowych – wyjaśniał i dodał.
– Parking, który został zbudowany przy ulicy Leśnej, jest widocznym dowodem na to, że miejsc parkingowych jest potrzeba. Niekoniecznie w centrum miasta, tu możliwości inwestowania skończyły się. Z tych środków, które pozyskamy, należy w niedalekiej przyszłości zmodernizować i przebudować parking przy ulicy Płockiej, skrzyżowanie z ulicą Długą w kierunku budynku byłej Unitry, między ulicą Zduńską. Tam trzeba będzie zainwestować te środki, dlatego chcemy, żeby zorganizowała strefę płatnego parkowania inna spółka Miejskie Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe – powiedział na sesji gospodarz miasta.
Parkomaty z płatnością na kartę
Radny Marek Kiełbiński dopytywał, o jakiej konkretnie wartości przychodów z parkomatów jest mowa i czy pozostanie możliwość nienaliczania kary gdy ktoś rozmienia drobne i odchodzi na jakiś czas, by zdobyć środki, a już mu karę naliczono? Czy będzie jakiś czas na wykupienie tego biletu w strefie parkowania i włożenia za szybę?
Burmistrz odpowiedział, że zostaną zakupione nowe parkomaty, z możliwością płacenia kartą, by nie było wymówek, ale kilka minut zostanie pozostawione na uiszczenie opłaty.
– Apeluje o uczciwość i rzetelność i odpowiedzialność. To są przychody do naszej spółki w związku z tym do skarbu naszego miasta. Bądźmy rzetelni odpowiedzialni uiszczajmy opłatę – mówił.
Zaznaczył, że Mława ma unikalny regulamin, w którym są dedykowane ulgi dla mieszkańców strefy, w wielu miastach tego nie ma.
Ponadto osoby niepełnosprawne mogą parkować wszędzie nie tylko na miejscach wyznaczonych niebieskich bezpłatnie w obszarze całej strefy. Przyznał jednocześnie, że dochody ze strefy płatnego parkowania w 2020 roku, w związku z pandemią, a co za tym idzie powstrzymaniem się od ruchu pojazdami, były niższe, niż zakładano. Wpływy ze strefy w 2020 roku to 374 tys. przed podziałem dla strefy z faktur 287 tys. zł. Inaczej było w 2019 roku wówczas wpływy z parkometrów wyniosły ponad 500 tys. zł, z czego firma obsługująca zainkasowała 318 tys. zł. Pozostała część plus opłaty z egzekucji za nie opłacone parkowanie, daje czysty dochód dla miasta na kwotę ok. 200 tys. zł.
W ramach organizacji strefy trzeba będzie zakupić parkomaty oraz oprogramowanie na dotychczasową bazę danych, wykonać oznakowanie poziome, pionowe i utrzymać strefę w należytym porządku. Te koszty pomniejszą dochód z parkomatów.
Nowe stawki i obsługa
Podczas ostatniej sesji rada miasta jednogłośnie podjęła uchwałę w sprawie ustalenia strefy parkowania oraz ustalenia wysokości stawek i sposobu pobierania opłat za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych miasta Mława.
Nie zmienia się wielkość strefy. Tak jak dotychczas będzie obejmowała ulice: Płocka Długa, Wyspiańskiego, Spichrzowa, Stary Rynek, Reymonta, Żeromskiego, 3 Maja, Chrobrego.
Dotychczasowe stawki
Nowe Stawki
Pół godziny postoju będzie kosztować złotówkę,
za pierwszą godzinę postoju zapłacimy 2 zł,
za drugą godzinę 2,30 zł,
za trzecią godzinę 2,50 zł,
za 4 i każdą następną rozpoczętą godzinę postoju 1,5 zł.
Za kartę abonamentową parkingową miesięczną zainteresowani zapłacą 70 zł, z możliwością wykupienia wielokrotności karty na jednym blankiecie.
Postój w wydzielonym stanowisku zastrzeżonym kopertą przez całą dobę, karta abonamentowa parkingowa półroczna, płatny comiesięcznie 250 zł, płatny jednorazowo 1200 zł.
Karta abonamentowa parkingowa roczna płatna co miesiąc 200 zł jednorazowo 1800 zł.
Postój samochodów osobowych będących własnością współwłasnością lub posiadanych w użytkowaniu na podstawie umowy użyczenia osoby zameldowanej na obszarze strefy parkując a na ulicy, przy której jest zameldowanie karta abonamentowa parkingowa miesięcznie 15 zł roczna 150 zł.
Opłaty za postój dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony w miejscach, gdzie zezwalają na to przepisy ruchu drogowego iloczyn ilości zajętych miejsc i stawek opłat, o których mowa.
Zerowa stawka obejmuje pojazdy straży miejskiej, osób niepełnosprawnych, w czasie parkowania kierowca zobowiązany jest do pozostawienia za przednią szybę samochodu karty parkingowej, o których mowa w przepisach prawa o ruchu drogowym przedsiębiorstw i jednostek, z którymi zarządca dróg zawarł umowę dotyczącą obsługi. Pojazdom, którym wydano zezwolenie na wykonywanie robót w pasie drogowym, wydaje się karty abonamentowe specjalne.
Opłata dodatkowa za nieuiszczenie opłaty za postój wniesiona w terminie 7 dni od daty nieopłacenia postoju wyniesie 40 zł. Po tym terminie 100 zł.
Opłaty od poniedziałku do piątku od 1 do 31 grudnia o 10:18 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy. Obowiązkiem kierującego to jest opłacenie czasu postoju poprzez wykupienie biletu parkingowego w parkomacie i wyłożenie biletu potwierdzającego dokonanie opłaty bądź karty parkingowej.
Zal. Ktoś chce na 5 czy 10 minut ustac bo ma taką potrzebę to teraz zeta będzie musiał płacić. A jak nie to kara 40 razy większa? To jest nie do pomyślenia. Same (WYMODEROWANO)w tej mławie!!
Pisze się stanąć, nie ustać[WYMODEROWANO]. W szkole się nie uważało ?
Wiecie kto jest w Mławie jak Frank Underwood? Jeśli nie, to obejrzyjcie cały 3 odcinek (sezon 1) „House of Cards”. W tym odcinku polityk ma przeciwko sobie praktycznie całą lokalną społeczność. Ale jedno przemówienie do ludzi, a potem jeszcze jedno spotkanie i zastosowana socjotechnika wszystko zmieniają… Polecam obejrzeć, by odkryć mławskiego Franka Underwooda.
Myślę że to dobre rozwiązanie
Urzad miasta powinien pomyslec na pomyslem zeby do 15 min bylo za darmo, bo podjeżdża sie pod bank (bankomat) zeby pobrac pieniadze to trzeba bedzie wydac 1zl.
Ciekawe czy w związku z nadchodzącymi zmianami dalej będzie kontynuowana współpraca z systemem SkyCash?