Jeden z naszych czytelników zwrócił uwagę, że wieża przekaźnikowa w Szydłówku pod Mławą nocą nie jest oświetlona. Stwarza zagrożenie dla ruchu lotniczego szczególnie dla śmigłowców, które mogą uczestniczyć w akcjach ratunkowych na pobliskiej trasie szybkiego ruchu S7.
Nieoświetlona wieża to zagrożenie dla śmigłowców ratowniczych
Dla udokumentowania, że obiekt nie ma świateł ostrzegawczych przysłał wykonane przez siebie zdjęcia.
Wieża przekaźnikowa sygnału radiowo telewizyjnego w Szydłówku koło Mławy jest elementem linii radiowej łączącej północ i południe Polski. Usytuowana jest nieopodal węzła Mława Wschód umożliwiającego wjazd na trasę szybkiego ruchu S7 w kierunku na Gdańsk, zarówno dla mieszkańców Mławy, jak i podróżujących drogami wojewódzkimi od strony Ciechanowa i Przasnysza.
Wybudowany w latach sześćdziesiątych minionego wieku obiekt ma 88 metrów wysokości ponad otaczający go teren, a wysokość posadowienia podpory anteny usytuowana jest na 179 m nad poziomem morza. Wśród zamontowanych tam urządzeń od 26 marca 2010 roku są także te umożliwiające nadawanie z wieży np. sygnału radia z Ciechanowa.
Obecnie operatorem obiektu jest prywatna firma.
Czytelnicy sygnalizują zagrożenie.
– Brak oświetlona wieży nocą, to zagrożenie dla ruchu lotniczego, szczególnie dla śmigłowców ratowniczych w razie wypadku na siódemce – alarmuje jeden z mieszkańców naszego powiatu.
Ustalamy, dlaczego wieża nie jest oświetlona. O sprawie będziemy informować.
Co mówi prawo?
W lutym 2021 roku w dzienniku ustaw pod pozycją 264 opublikowano rozporządzenie ministra Infrastruktury w sprawie przeszkód lotniczych, powierzchni ograniczających przeszkody oraz urządzeń o charakterze niebezpiecznym.
Rozdział 4 tego dokumentu mówi o oznakowaniu przeszkód lotniczych. Czytamy tam, że oznakowanie przeszkód lotniczych wykonuje się w sposób wskazujący położenie przeszkód lotniczych, ich ogólny kształt i rozmiary, zapewniający niezakłóconą widoczność przeszkód lotniczych w dzień i w nocy ze statku powietrznego zbliżającego się do przeszkody lotniczej z dowolnego kierunku. Nocne oznakowanie przeszkód lotniczych wykonuje się przez użycie świateł przeszkodowych o różnej intensywności. Obowiązkowo oznakowanie nocne przeszkody lotniczej o wysokości od 45 m powyżej poziomu otaczającego terenu lub wody wykonuje się przez użycie świateł przeszkodowych średniej intensywności typu C albo naprzemiennie świateł przeszkodowych średniej intensywności typu B i świateł przeszkodowych niskiej intensywności typu B.
Ponieważ wieża w Szydłówku ma 88 m powinna mieć przynajmniej dwa poziomy świateł przeszkodowych w tym jeden na jej szczycie. Dokument przewiduje zwolnienia z tego obowiązku m.in. w przypadku, gdy przeszkoda lotnicza znajduje się w granicach administracyjnych miasta, ale w tym przypadku tak nie jest. Niezależnie od tego obiekt ten jest naniesiony na mapę przeszkód lotniczych z których korzystają piloci.
Wydaje mi się, że wieża ta nie jest oświetlona od kilku lat. Kiedyś wracając z Ciechanowa nawet się nad tym zastanawiałem jak to jest, że kominy muszą być oświetlone a ta wieża nie.
Ta wieża odkąd żyje w tym mieście, nigdy nie widziałem aby była oznakowana oświetleniem zabezpieczającym przed kolizją samolotów czy helikopterów.. I też mnie to zastanawiało. BTSy telefonii, komórkowej, kominy, wieże siłowni wiatrowych, wszystko jest oświetlone a ten obiekt z jakiś przyczyn nie. Kilka lat temu. koło zakładu energetycznego energii stała wieża kratowa i też nie była oznakowana oświetleniem.
Trzeba zgłosić do Urzędu Lotnictwa Cywilnego.