Ważna informacja dla tych, którzy mieli problem z udokumentowaniem swoich zarobków w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych. Emeryci, renciści oraz osoby z ustalonym kapitałem początkowym, którym ZUS nie wliczył wynagrodzeń za część okresów pracy do ustalenia podstawy wymiaru świadczenia, powinni zwrócić się o ponowne przeliczenie emerytury, renty lub kapitału początkowego.
– Do podstawy, od której ZUS ustala wysokość świadczenia lub kapitału początkowego (tzw. podstawy wymiaru świadczenia), wlicza się okresy ubezpieczenia potwierdzone dokumentami złożonymi wraz z wnioskiem o emeryturę, rentę lub obliczenie kapitału początkowego. Zdarzało się jednak, że ZUS uwzględniał pewien okres pracy do ustalenia podstawy wymiaru, ale przyjmował za niego zerowe zarobki. Działo się tak, ponieważ część osób nie przedstawiała dokumentów potwierdzających wynagrodzenie z danego okresu – wyjaśnia Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Często przyszli świadczeniobiorcy nie byli w stanie ich dostarczyć, ponieważ zakład pracy został zlikwidowany, nie mogli odnaleźć archiwum przechowującego odpowiednią dokumentację lub została ona zniszczona.
Przypomnimy – kilka lat temu parlament zmienił przepisy, dzięki czemu ZUS może zastąpić nieudokumentowane zarobki minimalnym wynagrodzeniem za pracę za dany okres. Wystarczy złożyć formularz o ponowne obliczenie świadczenia emerytalno-rentowego ERPO. W przypadku ponownego ustalenia kapitału początkowego należy skorzystać z wniosku EKP. Dokumenty można znaleźć w placówkach ZUS i na stronie internetowej www.zus.pl.
Z Zakładem można skontaktować się osobiście, telefonicznie lub mailowo poprzez Centrum Obsługi Telefonicznej. Jest ono dostępne od poniedziałku do piątku w godz. od 7.00 do 18.00 (nr tel. 22 560 1600, e-mail: [email protected], Skype: zus_centrum_obslugi_tel).