Czy wiesz, na jakiej trasie rusza pierwsza kolej dużych prędkości w Polsce? Wkrótce na biegnącej przez Mławę linii kolejowej E65, łączącej Warszawę z Gdańskiem, pociągi będą mknąć z prędkością 200 km/h.
Umożliwi to zakończona właśnie inwestycja polegająca na montażu ERTMS/ETCS, czyli Europejskiego Systemu Zarządzania Ruchem Kolejowym. Daje ona możliwość swobodnego poruszania się pociągów w sieciach kolejowych poszczególnych państw bez konieczności zatrzymywania się na granicach oraz wymiany lokomotyw lub maszynistów. System ten ujednolica 20 istniejących dziś systemów kolejowych. Składa się z dwóch zasadniczych części: GSM-R (Global System for Mobile Communications-Railways), czyli kolejowa sieć komórkowa dająca możliwość m.in. lokalizacji pociągu oraz drugiej ETCS będącej sygnalizacją kabinową, która umożliwia zautomatyzowanie prowadzenia pociągów.
Na podstawie umowy podpisanej z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi SA dostawę systemu realizowało konsorcjum, którego liderem jest Alstom. W efekcie system objął linię, liczącą 35 stacji kolejowych na długości 350 km, między Warszawą z Gdynią. Zmodernizowano 8 centrów sterowania. Zintegrowano systemy informacji pasażerskiej oraz monitoringu.
System w zdecydowany sposób podniósł poziom bezpieczeństwa oraz komfort podróży. Ponadto zwiększył przepustowość linii i skrócił czas podróży (o kilkanaście minut z Warszawy do Gdyni).
Teraz pociągi pojadą z prędkością nawet 200 km/h. Będzie to możliwe, ponieważ dla tej trasy została wydana pierwsza w Polsce decyzja zezwalająca (pod nadzorem systemu ERTMS Poziomu 2) na rozwijanie tak dużej prędkości. Decyzja prezesa Urzędu Transportu Kolejowego wprowadziła w Polsce kolej dużych prędkości. Dotychczas obowiązujące zezwolenie na kursowanie pociągów Pendolino umożliwiało osiąganie przez te składy prędkości do 160 km/h i tylko na 30% trasy do 200 km/h (od grudnia 2020 r.).