UOKiK wniósł zastrzeżenia do stosowanych praktyk oraz nałożył karę na firmę zarządzającą parkingami m.in. przy sklepach Lidl i Biedronka. Chodzi m.in. o wprowadzanie w błąd klientów, odwołujących się od kary za brak biletu, ale nie tylko. Kto miał za szybą taki kwitek, np. na parkingu przed Lidlem, ten wie, o czym mowa.
Kara dla zarządcy parkingów
Urzędnicy z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) nałożyli gigantyczną karę w wysokości ponad 820 tys. zł na APCOA Parking Polska za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów. Firma ta zarządza parkingami przy sklepach m.in. Lidl i Biedronka, ale także przy szpitalach, biurowcach, hotelach i centrach handlowych na całym terenie kraju.
UOKiK otrzymał liczne skargi na praktyki stosowane przez tę firmę. Według UOKiK APCOA Parking Polska ograniczała konsumentom sposoby składania reklamacji, wymagając tylko dwóch rodzajów zgłoszeń: poprzez formularz na stronie internetowej lub listownie na adres siedziby.
Jednakże klienci powinni mieć możliwość wyboru preferowanego sposobu składania reklamacji, w tym np. przez e-mail lub osobiście. Co więcej, firma informowała, że czas na rozpatrzenie reklamacji może przekroczyć 30 dni, co jest sprzeczne z ustawą o prawach konsumenta.
W dodatku niektórzy konsumenci, którzy złożyli reklamację na wezwanie do wniesienia opłaty dodatkowej za korzystanie z parkingów APCOA, zostali wprowadzeni w błąd, ponieważ twierdzenie spółki sugerowało, że jeśli nie zapłacą określonej kwoty, poniosą koszty windykacji i postępowania egzekucyjnego.
Procedura reklamacyjna nie może ograniczać uprawnień konsumentów, a informacje przekazywane przez firmę muszą być prawdziwe i kompletne.
W związku z tym UOKiK wystąpił o wyjaśnienia do spółek ATPark i Europark, które także zarządzają parkingami na terenie kraju i otrzymały wezwania do zmiany praktyk i postanowień, które mogą naruszać zbiorowe interesy konsumentów.