piątek, 22 listopada 2024
naszamlawa.plWiadomościDlaczego nowy szlak kolejowy ominie Mławę?
- REKLAMA -
  • Zakład produkcji stolarskiej na działce 2,2775 ha
    Zakład produkcji stolarskiej na działce 2,2775 ha
    Cena: 2 650 000 zł  / Miejscowość: Narzym  / Kategoria:
  • Kamienica w centrum Działdowa, ul. Katarzyny
    Kamienica w centrum Działdowa, ul. Katarzyny
    Cena: 320 000 zł  / Miejscowość: Działdowo  / Kategoria:
  • Dom jednorodzinny w Mławie
    Dom jednorodzinny w Mławie
    Cena: 520 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Cena: 325 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Działka budowlana w części zalesiona - Wola Kolonia
    Działka budowlana w części zalesiona - Wola Kolonia
    Cena: 280 000 zł  / Miejscowość: Stupsk  / Kategoria:
  • Nowy dom jednorodzinny w doskonałej lokalizacji
    Nowy dom jednorodzinny w doskonałej lokalizacji
    Cena: 395 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • M-3 na OKM *Na start *Inwestycja pod wynajem*
    M-3 na OKM *Na start *Inwestycja pod wynajem*
    Cena: 239 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Kamienica w centru Działdowa
    Kamienica w centru Działdowa
    Cena: 980 000 zł do negocjacji  / Miejscowość: Działdowo  /…
  • Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Cena: 3 800 000 zł  / Miejscowość: Żuromin  / Kategoria:
  • Parterowy dom o pow. 90 m2, okolice Mławy
    Parterowy dom o pow. 90 m2, okolice Mławy
    Cena: 286 000 zł  / Miejscowość: Kuklin  / Kategoria:

Dlaczego nowy szlak kolejowy ominie Mławę?

-

W ramach programu Kolej+ trwa modernizacja linii kolejowej ze Szczytna do Ostrołęki, a teraz przystąpiono do opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla budowy linii biegnącej przez Północne Mazowsze. Wszystko na to wskazuje, że linia ominie Mławę. Wiemy dlaczego.

- R E K L A M A -

 

18 północno-mazowieckich samorządów podpisało porozumienie o współpracy w ramach programu Kolej+.

Wśród nich jest samorząd województwa mazowieckiego i samorządy powiatów: legionowskiego, pułtuskiego, makowskiego i przasnyskiego; samorządy miast i gmin: Nieporęt, Wieliszew, Serock, Pokrzywnica, Pułtusk, Karniewo, Szelków, Maków Mazowiecki, Krasne, Sypniewo, Płoniawy-Bramura, gmina Przasnysz, miasto Przasnysz.

Wspólnie zadbały o złożenie wniosku w sprawie budowy linii kolejowej. Jego liderem jest gmina Serock. Właśnie z nią 21 kwietnia samorząd województwa mazowieckiego podpisał umowę dofinansowanie opracowania wstępnego studium planistyczno-prognostycznego dla budowy linii kolejowej Zegrze – Przasnysz.

 

Którędy ma biec nowe torowisko?

Linia ma połączyć Przasnysz, Maków Mazowiecki, Pułtusk i Serock. Rozważana jest możliwości dalszego rozwoju. Końcowy ośrodek planowanego szlaku to Przasnysz. Dzieli go ok. 30 km od linii kolejowej nr 35 Ostrołęka – Szczytno (w trakcie odbudowy/modernizacji). I właśnie tam upatrywana jest możliwość dalszego rozwoju kolei.

Tymczasem linia kolejki wąskotorowej wynosząca 74 km biegnie z Mławy przez Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego. Czyli przez dwie z czterech planowanych miejscowości.

Szlak kolejowy wystarczy tylko dostosować go do wymogów dzisiejszego taboru, Nie trzeba go na nowo wytyczać, czy pozyskiwać na tym odcinku nowych gruntów pod tory, a to na pewno znacząco wpłynie na koszty takiej inwestycji. Dokument, który teraz ma być przygotowany Studium Planistyczno-Prognostyczne ma między innymi zaproponować warianty trasy szlaku „Kolei Północnego Mazowsza”. Koszt tego dokumentu to prawie 700 tys. zł.

 

Dlaczego nowa kolej ominie Mławę?

Linia kolejki wąskotorowej z Mławy przez Grudusk – Przasnysz – Krasne do Makowa Mazowieckiego ma 74 km. Natomiast szacowana długość nowego szlaku: 70 km. Według inicjatorów inwestycji na tym odcinku ma powstać most na Narwi.

W części zostaną wykorzystane korytarze dawnych kolei wąskotorowych, co predysponowałoby Mławę do włączenia do tego projektu.

Jednak nasze miasto do niego nie przystąpiło. Zapytaliśmy o powody decyzji w mławskim ratuszu.

– Projekt dotyczący budowy nowego szlaku kolejowego na północnym Mazowszu stawia sobie za cel dźwignięcie regionu. Jest skierowany do miast pozbawionych dostępu do infrastruktury kolejowej i ma spowodować: podniesienie poziomu zamożności społeczeństwa, szeroko rozumiany wzrost jakości życia, poprzez m.in. zapewnienie oszczędności kosztów i czasu transportu, otwarcie szybkich dróg dostępu do nowych rynków pracy i edukacji, otwarcie nowych terenów na inwestycje, poprawę bezpieczeństwa na drogach regionu, rozwiązanie potrzeb w zakresie nowych funkcjonalności sieci transportowej w regionie północnego Mazowsza. Projekt nie dotyczy Mławy, która leży przy drodze krajowej nr 7 i magistrali kolejowej E65, łączącej północ z południem Polski – prezentuje racje mławskiego samorządu Magdalena Grzywacz, rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Mławie.

 

Koszt inwestycji 1,5 mld zł

Inne samorządy znalazły powody, ażeby dołączyć do inwestycji. Cała jednotorowa linia kolejowa z mijankami zostanie zelektryfikowana. Obecnie szacunkowy koszt tej inwestycji 1,5 mld zł, z czego samorządy w ramach wkładu własnego będą musiały wyasygnować 225 mln zł.

Na terenie województwa mazowieckiego w eksploatacji znajduje się obecnie 1712 km linii kolejowych normalnotorowych, z czego 1418 km (83 proc.) to linie zelektryfikowane, a 1013 km (59 proc.) to linie kolejowe dwu i więcej torowe.

Mimo to w roku 2012 gęstość sieci kolejowej wynosiła 4,8 km/100km2, co plasowało Mazowsze na 14 miejscu wśród 16 województw w Polsce. Natomiast w przeliczeniu na 10 tys. mieszkańców długość linii kolejowych wynosiła zaledwie 3,2 km. I stanowiła najniższą wartość wskaźnika wśród regionów.

- R E K L A M A -
Subskrybuj
Powiadom o
guest
Na podany adres email otrzymasz powiadomienie po akceptacji komentarza przez moderatora.

Chcąc jak najlepiej zabezpieczyć i chronić Twoje dane osobowe zgodnie z przepisami RODO, potrzebna nam jest Twoja zgoda na ewentualne ich przetwarzanie. Informujemy jednocześnie, że publikacja komentarza w portalu "Nasza Mława" skutkuje wyrażeniem przez Ciebie takiej zgody. Nigdzie nie przekazujemy Twoich danych (IP) i chronimy je jak najlepiej potrafimy, wykorzystując do tego wszelkie możliwe formy.

UŻYTKOWNIK PONOSI WYŁĄCZNĄ ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZA TREŚCI ZAMIESZCZANE PRZEZ SIEBIE W PORTALU NASZA MŁAWA, W SZCZEGÓLNOŚCI JEST ODPOWIEDZIALNY ZA EWENTUALNE NARUSZENIE PRAW LUB DÓBR OSÓB TRZECICH ORAZ SZKODY Z TEGO TYTUŁU.
6 komentarzy
Najnowsze
Najstarsze Oceniane
Informacje zwrotne w treści
Wyświetl wszystkie
Tomek Janiszewski
Tomek Janiszewski
1 rok temu

Czy autor tego artykulidła miał w ogóle pojęcie po co budowana ma być tzw. Kolej Północnego Mazowsza? Otóż ma ona zapewnić dojazd po szynach z Przasnysza, Makowa, Pułtuska i Serocka – do Zegrza, i dalej do Warszawy. Najkrótszą możliwą trasą. Mława od zawsze taką możliwość już ma: przez Ciechanów. Pomysł wykorzystania korytarza wąskotorówki Mława-Grudusk-Przasnysz-Maków miałby owszem sens, ale tylko pod warunkiem kontynuacji takiej jak wyżej. Kto normalny jeździłby do do Warszawy z Przasnysza a szczególnie Makowa przez Mławę? Jeśli jednak już myśleć o przedłużeniu linii za Przasnysz – to przede wszystkim do Chorzel gdzie łączyłaby się z odbudowywaną LK35. Logicznym uzupełnieniem tej trasy byłby odcinek Przasnysz – Ciechanów. W razie potrzeby można by wówczas dojechać z Mławy do Przasnysza pociągiem przez Ciechanów. Niegłupia bylaby także budowa odgałęzienia z Makowa w kierunku Różana, i stamtąd również do połączenia się z linią nr 35 w Grabowie pod Ostrołęką. A tu ktoś nagle wyskakuje z postulatem aby wszystko to powyrzucać do kosza, bo najważniejsze jest jakoby połączenie Przasnysza z Mławą, bowiem kiedyś jeździła tak kolejka wąskotorowa. A może by tak odbudować kolejkę, nawet tylko do celów turystycznych a niezależnie od niej wybudować zupełnie nowe, szybkie połączenie po normalnych torach?

Obserwator
Obserwator
3 lat temu

Czy w Ratuszu albo w Starostwie jest zatrudniona chiciaż 1 osoba, która by miała pojęcie o kolejnictwie? Tylko amatorow sportowców tam pełno. Jakie kwalifikacje taka efektywność działań. Zmarnowane szanse Mławy.

Ilecki
Ilecki
3 lat temu

Ratusz powinien starać się w ramach programu Kolej+ o budowę przystanku kolejowego (bez dworca) „Mława Przemysłowa”. Oczywiście przystanek ten powinien być usytuowany w okolicach dzielnicy przemysłowej a konkretnie przy wiadukcie nad torami kolejowymi. Wtedy spora część ludzi mogłaby dojeżdżać koleją. Szczególnie osoby z kierunku Działdowa. Ale też np. z „Mława Miasto” mogliby dojeżdżać. W ciepłe słoneczne dni to dobra okazja dla dojeżdżających nad Zalew Ruda. W pociągach Kolei Mazowieckich rower przewozi się bezpłatnie. Oczywiście zatrzymywałyby się tu tylko pociągi „zwykłe” – osobowe/ regionalne, które zatrzymują się na każdej stacji.
Ale brak zainteresowania Ratusza jest porażający. Lepiej niech jeżdżą miastem smrodowozy i robią korki. Mława nie umie korzystać z potencjału jakim jest kolej.

Geg
Geg
Odpowiedź do  Ilecki
3 lat temu

Zaraz jakiś włodarz wyskoczy z pomysłem w kampanii wyborczej, że jako burmistrz wybuduje perony stacji „Mława Przemysłowa”. Tylko, że perony tak jak i dworce buduje PKP a nie miasto. Pomimo tego i tak ludzie w to uwierzą. Tak jak uwierzy
[WYMODEROWANO], że wybuduje dworzec kolejowy zwany dezyintegracyjnym.
Były kawały o hali sportowej na stadionie, której nigdy nie dokończono. Będą kawały o dworcu w Mławie zwanym Stacją Mława. Szykuje się, że Mława wyprzedzi Wąchock.

mławianka
mławianka
3 lat temu

Ha, ha, ha – no tak Mława jest dobrze skomunikowana, pewnie z T…m. Po co Mławie szlak kolejowy w kierunku Przesnysza, Makowa Mazowieckiego, czy w ogóle połączeń komunikacyjnych z pobliskimi gminami.
Teraz, drodzy mieszkańcy, macie jawny obraz tego jak jesteście traktowani przez władze tego miasta. Dla (WYMODEROWANO) figa z makiem.

Zbyszek.
Zbyszek.
Odpowiedź do  mławianka
3 lat temu

I 8

Oczko Głowackiego, szóstka GKS-u. Derby dla Wieczfnianki

0
Dobiegły końca jesienne zmagania w piłkarskiej okręgówce i A-klasie. Na pierwszym z wymienionych szczebli najwyżej finiszowała Konopianka. Pierwsza runda pod wodzą Łukasza Kozłowskiego przyniosła...

Termin blokady ulicy Płockiej przesunięty

0
Termin blokady ulicy Płockiej przesunięty. Zimowa aura przeszkodziła drogowcom w układaniu warstwy ścieralnej na ul. Płockiej w Mławie. Za naszym pośrednictwem informują o przełożeniu...

Oni wystąpią na Rockowaniach

0
Znamy finalistów XX Ogólnopolskiego Festiwalu Muzyki Młodzieżowej Rockowania. BEZPRESJA, DAMNED SOULS, DON'T TOUCH, RED LUST, RESZTA POKOLENIA, STONDWAVE, THE COLD SET, WHITE HAG, ZESPÓŁ...

Katastrofa w Mławie. Czynności prokuratury i policji po śmierci 2 braci

1
Mławska prokuratura i policja w dalszym ciągu prowadzi czynności w sprawie katastrofy budowlanej na terenie dawnej zajezdni autobusów w Mławie. Przypomnijmy. W wyniku zawalenia...
  • Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Gospodarstwo rolne 3,0272 ha - Ferma drobiu
    Cena: 3 800 000 zł  / Miejscowość: Żuromin  / Kategoria:
  • Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Mieszkanie 55m2 I 3 pokoje I 2 piętro I ul. Tuwima
    Cena: 325 000 zł  / Miejscowość: Mława  / Kategoria:
  • Parterowy dom o pow. 90 m2, okolice Mławy
    Parterowy dom o pow. 90 m2, okolice Mławy
    Cena: 286 000 zł  / Miejscowość: Kuklin  / Kategoria:

Redakcja portalu Nasza Mława składa kondolencje rodzinie ofiar

0
Redakcja portalu Nasza Mława składa kondolencje rodzinie ofiar katastrofy budowlanej w dawnej zajezdni PKS w Mławie w środę 20 listopada.   Wiadomo już, że w...

Nowa edycja rozkładu jazdy pociągów

0
Dojeżdżających do pracy oraz innych podróżnych na pewno zainteresuje, że spółka Koleje Mazowieckie prezentuje nową edycję rozkładu jazdy pociągów, która wejdzie w życie 15...

Jaka będzie pogoda? Nadchodzi zima

0
Zimowa aura zaskoczyła w środę 20 listopada wielu z nas, a szczególnie drogowców. Jaka będzie pogoda na Mazowszu w najbliższe dni?  Jaka będzie pogoda? Nadchodzi...
- REKLAMA -
- REKLAMA -

Rolnictwo na wyciągnięcie ręki – internetowe zakupy części zamiennych [SPONSOROWANY]

0
Współczesne rolnictwo wymaga nie tylko ciężkiej pracy, ale także dostępu do niezawodnych maszyn i narzędzi. Utrzymanie sprzętu w doskonałym stanie technicznym jest kluczowe dla...
miejsce katastrofy

Z OSTATNIEJ CHWILI. Katastrofa budowlana na zajezdni PKS. 3 osoby pod gruzami. Wezwano 3...

22
Z OSTATNIEJ CHWILI. Katastrofa budowlana na zajezdni PKS. 3 osoby pod gruzami. Wezwano 3 śmigłowce ratownictwa medycznego. Na miejscu jest 9 zastępów straży pożarnej....

Wszystko, co musisz wiedzieć, wykonując taras wentylowany na gruncie [SPONSOROWANY]

0
Wentylowany taras na gruncie to konstrukcja, która łączy funkcjonalność z trwałością na lata. Jego odpowiednie wykonanie sprawia, że zachowuje on estetykę i wytrzymałość nawet...

Jesteś fanem psów i kotów? Te kursy są dla Ciebie! [SPONSOROWANY]

0
Jeśli uwielbiasz spędzać czas w towarzystwie psów i kotów, masz szansę połączyć swoją pasję z zarabianiem. Branża opieki nad zwierzętami stale się rozwija, a...
- REKLAMA -
6
0
Przejdź do komentarzyx