Polski Instytut Badań Jakości postanowił przyjrzeć się funkcjonowaniu supermarketów internetowych, posługując się metodologią stosowaną na bardzo konkurencyjnych rynkach krajów zachodnich, a zwłaszcza na rynku niemieckim, na którym prawa konsumenckie są szczególnie chronione.
Instytut nawiązał współpracę z Niemieckim Towarzystwem Studiów Konsumenckich.Dzięki temu możliwe było opracowanie modelu oceny funkcjonowania spożywczych marketów internetowych w ten sposób, że rygorystyczne kryteria stosowane na rynku niemieckim zostały adekwatnie zaadoptowane do polskich realiów.
Sieci handlowe oceniono biorąc pod uwagę kilka kryteriów:
1. Ceny (koszyk 40 dóbr w 6 kategoriach oraz koszty dostawy przy różnych kwotach zamówienia).
2. Szerokość asortymentu (z podziałem na produkty markowe oraz marki własne).
3. Komfort funkcjonowania sklepu oceniany z punktu potrzeb klienta (np. funkcjonalność wyszukiwarek, prezentacja artykułów spożywczych wraz z podaniem ich składników etc.).
4. Dostawa – organizacja sposobu dostawy oraz ocena jakości (świeżość, daty przydatności do spożycia) produktów dostarczonych przez badane sklepy.
Badanie było przeprowadzone przy wykorzystaniu dwóch metod: analizy eksperckiej oraz zakupów dokonywanych przez tajemniczych klientów. W każdym ze sklepów dokonano kilku zakupów tych samych produktów.
Do badania wybrano 7 największych sieci marketów spożywczych, które oferują zakupy on-line pełnego asortymentu produktów, a następie organizują dostawę do domu klienta. Były to: API Market, Auchan Direct, E.Leclerc, Frisco.pl, Piotr i Paweł, Polski Koszyk oraz Tesco.
Biorąc pod uwagę wszystkie kryteria ogólnym zwycięzcą testu został Auchan Direct. Na drugim miejscu, uplasował się market E.Leclerc a pierwszą trójkę sieci spożywczych zamyka Tesco.
Te markety bez wątpienia łączy ogromny wyzysk i nie szanowanie praw pracowników