Działania pod takim hasłem prowadzi policja. Wpisują się one w cele kampanii „Kręci mnie bezpieczeństwo”. Rowerzyści (a także piesi) są najbardziej narażeni na przykre skutki zdarzeń drogowych – to dlatego, że nie chroni ich nic, poza własnym rozsądkiem oraz przepisami, które nakładają na nich zarówno obowiązki jak i przywileje.
Policjanci do końca września wezmą pod lupę zachowanie rowerzystów, motorowerzystów i motocyklistów. Zapowiadają także kary dla kierowców samochodów, którzy w sposób nieprawidłowy zachowują się w stosunku do rowerzystów i motocyklistów. Sprawdzany będzie również stan trzeźwości. Podczas kontroli policjanci sprawdzą oświetlenie i wyposażenie jednośladu oraz to czy młody rowerzysta posiada kartę rowerową, a rowerzysta do lat 10 znajduje się pod opieką dorosłych.
Kto może jeździć rowerem?
Uprawnione do prowadzenia roweru bez posiadania specjalnego dokumentu są osoby, które ukończyły 18 lat. Poniżej tego wieku należy zdać specjalny egzamin, dzięki któremu otrzymamy kartę uprawniającą nas do jazdy rowerem. Dzieci do 10 roku życia mogą jeździć rowerem jedynie pod opieką dorosłych. Do 7 roku życia dzieci powinny być przewożone rowerami w specjalnie do tego przystosowanych fotelikach. Dzieci przewożone mogą być również w przyczepkach rowerowych, które są o wiele bezpieczniejsze od fotelików.
Poruszaj się po ścieżkach!
Obowiązkiem rowerzysty jest korzystanie ze ścieżek rowerowych. Dopiero w przypadku braku ścieżki dla rowerów bądź pobocza (lub jego niedostosowania do jazdy rowerem) może on wjechać na jezdnię. Wówczas powinien trzymać się prawej strony pasa ruchu. Dopiero szykując się do skrętu w lewo, powinien zjechać do osi jezdni. Co do zasady zabroniona jest jazda po chodniku. Prawo dopuszcza jednak sytuacje, kiedy możliwe jest warunkowe z niego korzystanie. Z chodnika zatem skorzystać można gdy:
• towarzyszy nam młodsze niż 10 lat dziecko;
• znajdujemy się na drodze, na której dopuszczalna prędkość przekracza 50 km/h, nie ma wydzielonej ścieżki dla rowerzystów, a chodnik ma szerokość przynajmniej dwóch metrów;
• występują złe warunki atmosferyczne
Należy pamiętać, iż pieszy na chodniku ma zawsze pierwszeństwo.
Pierwszeństwo na przejazdach rowerowych
Przepisy dają rowerzyście pierwszeństwo na przejazdach rowerowych w momencie, gdy prowadzący samochód skręca z drogi głównej w prawo bądź w lewo (w drogę poprzeczną). Należy pamiętać, że na polskich drogach panuje zasada ograniczonego zaufania, dlatego podczas każdego manewru powinniśmy zachować szczególną ostrożność.
Wyprzedzisz po prawej i lewej stronie
Jeśli jesteś kierowcą roweru- masz prawo wyprzedzać wolno jadące bądź stojące w korku pojazdy zarówno z lewej, jak i prawej strony.
Sygnalizuj skręt
Każda zmiana pasa bądź skręt w lewo, czy w prawo powinna być sygnalizowana w odpowiedni, wyraźny sposób. Najczęściej jest to po prostu ruch ręki.
Kilka słów do kierowców
Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów, jest zobowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe. Jeśli kierowca samochodu skręca w drogę poprzeczną musi ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić. Powinien to zrobić także gdy przejeżdża przez drogę dla rowerów poza jezdnią. Kierowcom pojazdów zabrania się wyprzedzania innego pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany. Zabrania się też wjeżdżania między jadące w kolumnie rowery lub wózki rowerowe.
Obowiązkowe wyposażenie roweru: co najmniej jeden sprawnie działający lub inny sygnał do ostrzegania o stonowanym dźwięku z tyłu roweru (o kształcie innym niż trójkąt) Wyposażenie roweru po zmroku: światło świecące ciągle lub migające (o kształcie innym niż trójkąt)
Jak zwiększyć swoje bezpieczeństwo?
Jeżdżąc na rowerze (choć nie jest to prawnie nakazane) warto mieć:
• większą ilość odblasków w szprychach
• odblaski w pedałach
• pasek odblaskowy na oponach
• kask
• kamizelkę odblaskową