Benzynowa rewolucja. Już za niecały miesiąc dokładnie z końcem roku 2023 benzynę 95 (E5) zastąpi benzyna E10. Problemy z tankowaniem będą mieć właściciele starszych samochodów.
Benzynowa rewolucja. Nie wszyscy zatankują
W nowej benzynie udział bio komponentów (bioetanolu) wzrośnie z 5 do 10 procent, a tego nie lubią silniki starych pojazdów.
Dlatego uruchomiono stronę z wyszukiwarką pojazdów, na której można znaleźć konkretny model z rocznikiem i otrzymać zwrotną informację czy do niego można tankować benzynę E10.
Najczęściej przystosowanie silnika do benzyny E10 sprawdzimy w instrukcji pojazdu, lub na klapie wlewu paliwa gdzie widnieje naklejka z charakterystycznym znakiem E10.
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego ustalił, że średni wiek samochodu osobowego w 2020 roku wynosił w Polsce 14,3 roku. Niestety dopiero pojazdy produkowane po 2010 roku w większości z silnikiem o zapłonie jest przystosowania do stosowania benzyn silnikowych E10.
Dlatego Ministerstwo Klimatu i Środowiska przygotowało wyszukiwarką pojazdów, gdzie sprawdzimy kompatybilność samochodów danej marki z danego rocznika. Jest ona dostępna na stronie e10.klimat.gov.pl.
Na stacjach paliw zmienią się oznaczenia
Na stacjach paliw zmienią się oznaczenia. Zamiast lub obok dotychczasowych zawisną nowe obowiązkowe oznakowania. Oklejone nowymi symbolami zostaną pistolety wydawcze i dystrybutory określające rodzaj wydawanego paliwa. Sposób oznakowania, formułowania i udostępniania informacji o rodzaju paliwa. Będą one jednolite i zgodne z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska z 31 sierpnia 2021 r. w sprawie sposobu informowania o rodzaju paliwa ciekłego wykorzystywanego do napędu pojazdu samochodowego oraz oznakowania miejsc tankowania pojazdu samochodowego takim paliwem.
Benzyna E10, która wchodzi do naszego kraju, obecnie jest stosowana na całym świecie, w tym w Europie, Stanach Zjednoczonych i Australii. Od 2016 r. jest również paliwem wzorcowym, na którym nowe samochody są testowane pod kątem emisji i osiągów. Polska będzie 18 krajem w UE, który dystrybuującym paliwo E10. Paliwo to jest już dostępne w Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Estonii, Finlandii, Francji, Niderlandach, Hiszpanii, Irlandii, Litwie, Łotwie, Luksemburgu, Niemczech, Rumunii, Słowacji, Węgrzech.
Dodatkowo w Europie E10 jest dostępna także m.in. w Wielkiej Brytanii i Norwegii. Benzyna „Premium” 98 nie ulegnie zmianie – format E10 zostanie wprowadzony jedynie w benzynach 95.
Natomiast benzyny „Premium” 98 dalej będą sprzedawane w formacie E5. W przypadku, gdy pojazd, zgodnie z deklaracją producenta, jest przystosowany do stosowania benzyny silnikowej E10, można ją mieszać z benzyną silnikową „Premium” 98 w dowolnych proporcjach.