Co piąty bon turystyczny nie został jeszcze wykorzystany. Z przyznanych 4,3 mln bonów wciąż nie aktywowano 895 tys. na kwotę 619 mln zł. Trzeba się spieszyć, bo funkcjonujące od sierpnia 2020 roku bony tracą ważność 30 września i kolejnego przedłużenia nie będzie.
Aktywuj bon turystyczny, zanim straci ważność
Bon turystyczny wprowadzono by złagodzić skutki pandemii. Można nim opłacić miejsce wypoczynku dziecka np. hotel lub imprezy turystyczne na terenie Polski. Dotychczas transakcje opłacone za pośrednictwem bonów wyniosły 2,3 mld zł.
Bon o wartości 500 zł otrzymało każde dziecko urodzone do końca 2021 roku, na które przysługuje świadczenie wychowawcze lub dodatek wychowawczy Rodzina 500 plus. Dzieci z orzeczoną niepełnosprawnością otrzymały dwa bony w wysokości 500 zł, po wcześniejszym złożeniu odpowiednie oświadczenie na Platformie Usług Elektronicznych ZUS.
Rodzice dzieci urodzonych w okresie od października do grudnia też otrzymali bon, mimo że wniosek o 500 plus złożyli po 31 grudnia 2021 roku, jeśli zrobili to w ciągu trzech miesięcy od narodzin. Bon to dokument elektroniczny z unikalnym 16-cyfrowym numerem. Nie podlega on wymianie na gotówkę ani inne środki płatnicze. Można nim płacić kilkakrotnie, aż do wyczerpania kwoty.
Wszystkie czynności związane z otrzymaniem i aktywowaniem bonu turystycznego wykonujemy za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych.
Rodzic pobierający świadczenie 500 plus bon ma u siebie na profilu PUE. Wystarczy, że wejdzie w zakładkę „ogólny” na swoim profilu, tam po lewej stronie ekranu jest widoczna zakładka „bon turystyczny”. Gdy w nią klikniemy, będziemy musieli uzupełnić niezbędne dane kontaktowe (adres email i numer telefonu komórkowego). Po dokonaniu tej czynności czym przechodzimy do prostej aktywacji. Bon można aktywować w dowolnym momencie, nawet na dzień przed planowanym wyjazdem, ale płacić tylko do 30 września 2022. Natomiast sama usługa może być zrealizowana później. Płatności można dokonywać w firmach widniejących na liście Polskiej Organizacji Turystycznej na stronach www.bonturystyczny.gov.pl , www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.
Jeśli mimo tych informacji masz problem z realizacją bonu, wszelkich informacji udzieli doradca z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych za pośrednictwem infolinii czynnej codziennie w godz. 7-20 pod numerem 22 11 22 111. Pytania można też zadawać, pisząc na adres: [email protected].
Źródło: ZUS