Sejm zaczął prace nad przygotowaną przez Ministerstwo Cyfryzacji nowelizacją ustawy prawo telekomunikacyjne. Zapewni ona m.in. lepszą ochronę konsumentów przed nieuczciwymi praktykami i nadużyciami związanymi z sms-ami premium.
Chyba większość z posiadaczy telefonów komórkowych tego doświadczyła: wróżka będzie przepowiadać przyszłość, otrzymasz prognozę pogody na każdy dzień, wygrałeś nagrodę – takie sms-y mają zachęcić do skorzystania z usługi premium i wiążą się ze sporymi, a czasem nawet ogromnymi, kosztami. Stanisław Wikliński, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Mławie mówi, że nie zdarzyło mu się prowadzić tego rodzaju sprawy, ale zna zjawisko i przed nim ostrzega.
Aby przed takimi praktykami telekomunikacyjnymi ochronić konsumentów resort cyfryzacji przygotował nowelizację ustawy. Najważniejsza zmiana to wzmocnienie regulacji dotyczących progów kwotowych na tzw. usługi Premium Rate (drogie, dodatkowo płatne wiadomości tekstowych). Do dotychczasowych trzech: 35, 100 i 200 zł ma zostać dodany próg 0 zł, czyli całkowita blokada tego rodzaju usług.
– Obecnie abonent może, ale nie musi określać, czy chce korzystać z usługi sms-ów o podwyższonej opłacie. A jeśli chce – do jakiej kwoty. W efekcie jest to furtka do nadużyć dla nieuczciwych firm. Zgodnie z naszym projektem, jeśli abonent nie określi żadnego progu – progiem domyślnym będzie 35 zł – informuje Ministerstwo Cyfryzacji.
Przekroczenie takiego limitu będzie skutkować koniecznością poinformowania abonenta o tym fakcie i automatyczną blokadą połączeń na numery premium. Obecnie blokada jest uruchamiana dopiero na żądanie abonenta – projekt wprowadza obowiązek uruchomienia jej natychmiast po osiągnięciu wybranego lub domyślnego progu.
Projektodawca chce też zwiększyć świadomość co do charakteru usługi, którą się zamawia – abonent będzie musiał wyrazić zgodę na świadczenie bezpośrednio przed jego rozpoczęciem. Ponadto wprowadzić możliwość blokowania połączeń nawet w przypadku, gdy są bezpłatne. Chodzi o ochronę, głównie dzieci, przed nieodpowiednimi treściami oraz zobowiązać dostawcę tego rodzaju usług do zamieszczania informacji o nich na rachunku telefonicznym. Dzięki temu abonent będzie świadomy, gdzie kierować reklamację. Jeśli dojdzie do nadużyć lub niedopełnienia obowiązków, abonent nie będzie mógł być obciążony opłatą.