Gdy utracimy – zgubimy lub zostanie nam skradziony – dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy, natychmiast powinniśmy to zgłosić. Nasze dokumenty mogą posłużyć oszustom, na przykład do wyłudzenia kredytu.
Co zrobić, gdy utraciliśmy dokumenty?
1. Zastrzec je w banku – swoim lub w innym, który przyjmuje zastrzeżenia także od osób niebędących jego klientami. Można to zrobić osobiście w oddziale bankowym. Część banków przyjmuje zastrzeżenia również telefonicznie, pod numerem 828 828 828 (tylko od własnych klientów, po zdalnej weryfikacji tożsamości). Można także skorzystać z konta na stronie www.bik.pl (tylko w sytuacji, gdy ktoś miał tam założone wcześniej konto na utracony dokument).
2. Zgłosić się do najbliższej jednostki policji – tylko jeżeli dokumenty zostały skradzione, a nie zgubione.
3. Zawiadomić urząd gminy – w celu wyrobienia nowego dokumentu.
Należy to zrobić jak najszybciej. „Dane zgłoszone do banku trafią do Systemu DOKUMENTY ZASTRZEŻONE prowadzonego przez Związek Banków Polskich. W ciągu kilku-kilkunastu minut zostaną przekazane do wszystkich banków w Polsce oraz na przykład do operatorów telefonii komórkowych oraz tysięcy innych firm i instytucji korzystających z Systemu DZ. Obecnie w tej bazie znajduje się już 1,8 miliona dokumentów i statystycznie co 4 minuty zastrzega się nowy dowód osobisty, paszport lub prawo jazdy” – czytamy na stronie dokumentyzastrzezone.pl.
Chronić należy także nasze komputery, tablety i smartfony. Tam także znajdują się informacje, nie wprost, ale pozwalające na określenie tożsamości.