Wielu uważa, że ich to nie spotka. Niestety zdarza się inaczej. Warto zachować czujność, ażeby nie dać się nabrać. Oszuści są nadal aktywni. Wabią swoje ofiary „na wnuczka”, „na policjanta”, „na pracownika banku” czy kusząc atrakcyjną ofertą sprzedaży opału. Wystarczy wejść w podesłany przez sprzedawcę link przekierowujący na płatność banku, podać kod BLIK „pracownikowi banku” czy zrobić przedpłatę na opał, by stać się ofiarą oszustwa.
Wabią swoje ofiary na wnuczka, na policjanta, na bankowca, na węgiel
Tylko w ciągu ostatnich dni na terenie powiatu działdowskiego wpłynęły zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Jeden z mieszkańców stracił ponad 5 tysięcy złotych, bo uwierzył, że dzwoni do niego pracownik banku i w trakcie rozmowy podał kod BLIK celem zatwierdzenia transakcji. W innym zdarzeniu, zgłaszająca złożyła zamówienie na opał na jednym z portali ogłoszeniowych. Celem realizacji transakcji dokonała wpłaty w kwocie 500 złotych za transport opału. Również w tym przypadku pieniądze przepadły, a opał nie dotarł do kupującej.
Policja apeluje do mieszkańców o szczególną ostrożność i niepodawanie swoich danych dostępowych do kont, kart bankomatowych i kodów BLIK. Robiąc jakiekolwiek zakupy przez internet nie wchodźmy w linki podsyłane przez sprzedających celem potwierdzenia płatności. Każdy link odsyłający nas do strony płatności banku, gdzie musimy podać swój login i hasło celem potwierdzenia płatności jest oszustwem.
Jak uchronić się przed oszustwem?
Przerwijmy połączenie i natychmiast skontaktujmy się z osobą, za którą podaje się dzwoniący (syn, wnuczek) lub skontaktujmy się z innymi członkami rodziny, którzy mogą potwierdzić tożsamość potrzebującego. Zadzwońmy do banku lub na komendę i zapytajmy czy ktoś próbował się z nami skontaktować w sprawie naszego konta bankowego i zagrożonych środków na koncie. Nigdy nie podawajmy swoich loginów i haseł do konta, karty bankomatowej ani kodu BLIK. Nigdy nie róbmy takich rzeczy podczas rozmowy telefonicznej, bo tak naprawdę nie wiemy, kto jest po drugiej stronie słuchawki. Oszust wykorzysta każdą okazję. Nie podawajmy swoich danych i nie instalujmy żadnych aplikacji, o których zainstalowanie prosi nas rzekomy „pracownik banku” lub policjant.
Policjanci szczególnie proszą o czujność ludzi, których starsi członkowie rodziny zamieszkują sami. Wytłumaczcie babciom i dziadkom jak działają oszuści. Ustalcie, że nigdy nie będziecie finansowych spraw załatwiać telefonicznie, a już z całą pewnością nie przyślecie po ewentualne pieniądze nikogo obcego.
W przypadku obaw i podejrzeń co do próby dokonania przestępstwa natychmiast powiadommy najbliższą jednostkę policji dzwoniąc pod numer alarmowy 997 lub 112. Rozsądek i rozwaga w tym przypadku z pewnością uchronią nas przed staniem się ofiarą naciągaczy.