Oszuści nieustannie pracują nad wymyślaniem nowych metod, aby wyłudzić pieniądze. Przekonał się o tym 51-letni mieszkaniec powiatu ciechanowskiego, który stracił ponad 9 500 zł. Policja apeluje o rozwagę.
Stracił ponad 9 500 zł na kupon zakupowy
Do ciechanowskiej komendy policji 30 stycznia zgłosił się mieszkaniec gminy Ojrzeń, który padł ofiarą oszustwa.
– Mężczyzna za pośrednictwem jednego z popularnych portali społecznościowych otrzymał ofertę promocyjną banku. Wiadomość ta dotyczyła wygranej w postaci kuponu na zakupy o wartości 1000 zł. Oczywiście, aby otrzymać rzekomy kupon należy kliknąć w link zamieszczony w przesłanej wiadomości, a następnie podać dane ,, niezbędne” do otrzymania pieniędzy. Mężczyzna bez żadnych podejrzeń wykonał kolejne instrukcje przekazane w wiadomości i podał wrażliwe dane osobowe. Dopiero po jakimś czasie zorientował się, że z jego konta zniknęły wszystkie oszczędności – informuje policja.
Phishing to jedno z najbardziej popularnych, a także skutecznych oszustw internetowych. Jest to metoda, w której oszuści podszywają się pod znane firmy, organizacje oraz instytucje zaufania publicznego i za pomocą różnych metod np. wiadomości email, sms czy rozmów telefonicznych kontaktują się ze swoimi ofiarami, w celu wyłudzenia od nich wrażliwych danych lub pozyskania pieniędzy. W swoich wiadomościach wykorzystują różne techniki manipulacji, które skłaniają ofiarę do podjęcia różnych, często nieracjonalnych działań.
Sposoby, dzięki którym możemy uchronić się przed oszustami:
– stosujmy zasadę ograniczonego zaufania, nawet wobec swoich znajomych z serwisów społecznościowych – ich konto mogło zostać zhakowane; weryfikujmy, czy wiadomość, którą otrzymaliśmy jest prawdziwa;
– nie podejmujmy działań pod presją czasu, zachowajmy czujność i ostrożność;
– jeśli otrzymasz wiadomość, która wymaga ,, natychmiastowych działań” zweryfikuj, czy na pewno jest prawdziwa – skontaktuj się z firmą lub instytucją, od której ją otrzymałeś;
– dbaj o bezpieczeństwo swoich haseł – żadna firma, instytucja publiczna ani organizacja nie będą prosiły Cię o podanie haseł, kodów dostępu ani wrażliwych danych;
– w trakcie logowania do banku czy sklepu internetowego nigdy nie korzystaj z linku – zawsze wpisuj adres ręcznie.