Płońscy policjanci po raz kolejny ostrzegają przed oszustami podającymi się za pracowników banku. Działający metodą „spoofingu” przestępcy wykorzystują oprogramowanie do zmiany numeru telefonicznego, który ma się wyświetlić adresatowi połączenia, jako numer dzwoniącego. Drogą telefoniczną oszust uzyskuje dostęp do konta pokrzywdzonych i zgromadzonych na nim pieniędzy. Na szczęście coraz więcej osób wykazuje się czujnością i zdrowym rozsądkiem, tak jak 44-letnia płońszczanka, która nie dała się oszukać.
Podszywała się pod pracownicę banku
Do Komendy Powiatowej Policji w Płońsku zgłosiła się kobieta, którą chciała oszukać fałszywa pracownica banku. Do 44-latki na numer telefonu komórkowego zadzwoniła kobieta mówiąca ze wschodnim akcentem.
Przedstawiła się jako pracownik banku i poinformowała, że z konta płońszczanki ktoś próbował wykonać przelew w kwocie 400 zł. Kobieta zapytała, czy właścicielka konta zna wskazaną osobę i czy przelew ma być zablokowany.
Wypytywała również 44-latkę, czy posiada konta w innych bankach, ponieważ musi to zgłosić do działu bezpieczeństwa. Następnie do płońszczanki z tego samego numeru telefonu zadzwonił mężczyzna – pracownik działu bezpieczeństwa. Poinformował swoją rozmówczynię, że ktoś próbował się włamać na jej konto i zapytał, czy potwierdzała pomoc biura bezpieczeństwa w takich przypadkach.
W związku z tym, że 44-latce obie rozmowy wydały się bardzo podejrzane, odmówiła odpowiedzi na pytania. Gdy tylko to uczyniła, jej rozmówca zaczął na nią krzyczeć, po czym rozmowa została zakończona.
Oszustwo polegające na podszywaniu się pod nr banku
„Spoofing” telefoniczny to nic innego jak coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiar i udawać inną osobę. W ten sposób coraz częściej oszuści podszywają się pod konsultantów banków, przedstawicieli urzędów czy nawet policjantów.
Pracownicy banków nigdy nie żądają loginu i hasła
Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności przy podejmowaniu wszelkich decyzji finansowych! Pracownicy banków nigdy nie żądają od klientów podania loginu, hasła do konta ani tym bardziej kodów autoryzacyjnych. Każdy telefon od osoby podającej się za pracownika banku, która proponuje zainstalowanie oprogramowania na telefonie lub komputerze, jest telefonem od oszusta. O wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.