Jeśli jesteś ofiarą przestępstwa – ktoś ukradł Ci portfel, w którym miałeś dokumenty – musisz iść na policję, by unieważnić dowód. Do niedawna konieczna była też wizyta w urzędzie. Już nie jest.
Do tej pory – a dokładnie do poniedziałku ,4 marca – było tak, że samo zgłoszenie na policji nie wystarczyło, by odpowiedni zapis o unieważnieniu trafił do Rejestru Dowodów Osobistych (RDO). Konieczne było oddzielne zgłoszenie w urzędzie. Można to było zrobić online za pośrednictwem usługi „Zgłoś utratę dowodu osobistego”lub osobiście – w urzędzie.
Urząd już wie
Teraz jest łatwiej. Jeśli zgłosisz kradzież dowodu na policji, informacja na ten temat od razu pojawia się w Rejestrze Dowodów Osobistych. A to oznacza, że nie musisz iść do urzędu. Urząd już wszystko wie. Mała zmiana, a cieszy. Już w pierwszym dniu działania nowego systemu policja unieważniła w ten sposób 28 dowodów.
Jeśli Twój dowód zaginął, nikt go nie ukradł, po prostu nie możesz go znaleźć – skorzystaj z wciąż działającej e-usługi „Zgłoś utratę albo uszkodzenie swojego dowodu osobistego”.
Uwaga! Nadal musisz poinformować bank!
Pamiętaj, kradzież lub zagubienie dowodu osobistego zgłoś też w dowolnym banku (nawet jeśli nie masz jeszcze konta bankowego). Dzięki temu zadbasz o swoje bezpieczeństwo i ochronisz się przed ewentualną próbą oszustwa.
„Uwaga! Nadal musisz poinformować bank!” – czyli niewiele się zmieniło, bo w sumie najważniejsze jest powiadomienie banku. Już myślałam, że wystarczy tylko zgłoszenie na policji, a policja powiadamia również bank.