Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych zgłosiło się ostatnio wielu klientów pytających o to, dlaczego nie otrzymali zasiłku za okres zwolnienia lekarskiego. Zapomnieli o tym, że gdy zasiłek wypłaca ZUS, a nie pracodawca, to potrzebny jest jeszcze wniosek.
– Polacy przywykli już do elektronicznych zwolnień lekarskich (e-ZLA). Od 1 grudnia jest to jedyna forma zaświadczenia o czasowej niezdolności do pracy. Należy jednak pamiętać, że nie zmieniła się część przepisów dotyczących zasad wypłacania zasiłków. Chodzi o przypadki, gdy płatnikiem świadczenia będzie Zakład Ubezpieczeń Społecznych, a nie pracodawca. Wtedy potrzebny jest jeszcze wniosek o wypłatę zasiłku. Zapomniało o tym wielu zaniepokojonych klientów, którzy zgłosili się ostatnio w lokalnych placówkach ZUS – informuje Piotr Olewiński, regionalny rzecznik prasowy ZUS województwa mazowieckiego.
Kto składa wniosek o wypłatę zasiłku?
1. Pracodawca.
Dodatkowy formularz należy złożyć w mniejszych firmach (tj. zgłaszających do ubezpieczenia chorobowego nie więcej niż 20 ubezpieczonych). Gdy do przedsiębiorcy prowadzącego taką firmę wpłynie elektroniczne zwolnienie lekarskie pracownika, to powinien przekazać do ZUS wystawione przez siebie zaświadczenie płatnika składek Z-3, które ZUS traktuje jako wniosek o zasiłek dla pracownika. Analogicznie będzie w przypadku zleceniobiorców zgłoszonych do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego. W ich przypadku pracodawca przekazuje jednak dokument Z-3A.
2. Osoba prowadząca działalność gospodarczą.
Przedsiębiorca, który jest zgłoszony do dobrowolnego ubezpieczenia chorobowego oraz otrzymał zwolnienie lekarskie, powinien złożyć wniosek o wypłatę swojego zasiłku. Jest tak niezależnie od wielkości firmy. Można wykorzystać druk zaświadczenia płatnika składek Z-3b lub wniosek o zasiłek chorobowy ZAS-53.
3. Osoba po ustaniu zatrudnienia.
Wniosek o wypłatę zasiłku powinien złożyć również były pracownik, który pobiera zasiłek po ustaniu zatrudnienia. Wniosek może mieć dowolną formę. Można np. użyć druku ZAS-53 lub wydruku elektronicznego zwolnienia lekarskiego.
Wymagane dokumenty można złożyć elektronicznie. Wystarczy posiadać bezpłatny profil na Platformie Usług elektronicznych ZUS (www.pue.zus.pl). Do wysłania tych dokumentów nie jest potrzebny podpis elektroniczny.
Materiały informacyjne dla płatników składek i ubezpieczonych dotyczące zasad postępowania przy ustalaniu prawa i wypłaty zasiłków na podstawie e-ZLA znajdują się w placówkach ZUS oraz na stronie internetowej Zakładu w części dot. e-ZLA (link).