Atrakcyjne ceny, duże możliwości wyboru produktów i sposobu przesyłki, a przede wszystkim zakupy robione w domu, bez konieczności wychodzenia na zewnątrz i narażania się na stanie w kolejkach. Zakupy robione przez internet, to zapewne duża wygoda dla kupujących, którzy coraz częściej korzystają z tego narzędzia. Niestety to także szerokie pole popisu dla oszustów, którzy chętnie żerują na głodnych promocji i niskich cen klientach. Sprzyja temu zwłaszcza okres przedświąteczny.
Oferujący produkty na internetowych platformach handlowych kuszą potencjalnych kupujących atrakcyjną ceną sprzedawanego towaru, zapewniają o jego dobrej jakości i „żądają” natychmiastowej zapłaty, po to by wysłać towar zaraz po wpłynięciu pieniędzy na konto.
Szczęśliwy nabywca towaru oczekuje na jego dostawę, a gdy ta nie nadchodzi, próbuje nawiązać kontakt ze sprzedającym, jednak ten się urywa. Tak najczęściej działają nieuczciwi sprzedawcy.
Uczciwy sprzedający nie ma obaw przed umożliwieniem opcji dostawy zakupionego towaru „za pobraniem”. Klient w chwili otrzymania towaru ma możliwość sprawdzenia jego wyglądu i porównania z tym z oferty, a następnie opłacenia kosztów towaru i przesyłki kurierowi czy pracownikowi np. poczty. Najczęściej opcja ta kosztuje nieco więcej od wysyłki z szybką płatnością na konto, ale daje gwarancję sprawdzenia towaru przed zapłatą i chroni nas przed utratą pieniędzy. Mając pewność, że towar odpowiada temu z zamówienia, płacimy pieniądze po jego otrzymaniu, w razie niezgodności lub braku otrzymania towaru gotówka zostaje w naszej kieszeni, a towar wróci do sprzedającego. Kupujący, co najwyżej poniesie jedynie straty w postaci rozczarowania z niezrealizowanej transakcji.
Pamiętajmy, tego rodzaju oszustwom sprzyja okres przedświąteczny. Kupujący kuszeni niskimi cenami i promocjami związanymi z wyprzedażami na święta często nie zwracają uwagi na dodatkowe informacje o produkcie i sprzedającym. Bardzo pomocnymi w przypadku zakupów przez internet okazują się opinie na temat danego sprzedawcy.
Przestępcy wykorzystują anonimowość internetu i coraz częściej żerują na braku ostrożności ze strony kupujących. Handel w sieci rozwija się bardzo szybko. Głównym czynnikiem, który powoduje, że decydujemy się na tę formę zawierania transakcji, jest duży wybór ofert i konkurencyjne ceny produktów. Jednak w tej całej euforii nie zapomnijmy o podstawowych zasadach bezpieczeństwa. Zawsze sprawdzajmy sprzedawcę i czytajmy opinie o nim. Warto wybierać oferty z płatnością pobraniową, nawet jeśli mielibyśmy nieco więcej zapłacić za towar. Mamy wtedy większą gwarancję, że zakupiony towar do nas dotrze, a my nie stracimy pieniędzy.
Pamiętajmy! „Życiowych okazji” przy zakupach przez internet po prostu nie ma.
Klient w chwili otrzymania towaru ma możliwość sprawdzenia jego wyglądu i porównania z tym z oferty, a następnie opłacenia kosztów towaru i przesyłki kurierowi czy pracownikowi np. poczty.To nie jest prawdą bo ani kurierzy ani listonosze nie zgadzają się aby sprawdzić przesyłkę. Uważają,że jeśli nie jest uszkodzona koperta czy inne opakowanie to wszystko w porządku. Już parę razy miałam taką sytuację !!!
Coś mi się zdaję, ze trzeba opłacić dodatkową usługę, jeśli chce się otworzyć paczkę przy kurierze.
Normalnie kurier nie ma takiego obowiązku.
Kurierzy mają tak napięty grafik, że nie mają nie tylko woli, ale przede wszystkim czasu na fanaberie klientów.