Do 80 tys. zł będą mogły otrzymać samorządy na doposażenie istniejących stołówek lub zorganizowanie nowych. 25 tys. zł będą mogły pozyskać na wyposażenie jadalni.
Minister edukacji przekazała do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych projekt rozporządzenia związanego z realizacją wieloletniego rządowego programu „Posiłek w szkole i w domu”. Trzeci moduł tego programu dotyczy wspierania w latach 2019-2023 organów prowadzących publiczne szkoły podstawowe w zapewnieniu bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki przez organizację stołówek i miejsc spożywania posiłków.
Zgodnie z projektem dofinansowanie będzie mogło być przyznane na zorganizowanie nowych stołówek szkolnych, doposażenie i adaptację tych działających oraz tych, które obecnie nie funkcjonują, tak aby mogły zostać uruchomione. Na ten cel samorządy mogą pozyskać z programu do 80 tys. zł. Możliwe będzie także uzyskanie wsparcia na adaptację, poprawę standardu i wyposażenie pomieszczeń przeznaczonych do spożywania posiłków (jadalni). W tym przypadku maksymalne dofinansowanie wyniesie 25 tys. zł.
Gmina będzie musiała zapewnić 20 proc. wkładu własnego. Każdy z organów prowadzących może otrzymać wsparcie finansowe w odniesieniu do danej szkoły jeden raz w czasie realizacji modułu 3 Programu. Na wystąpienie do wojewody z wnioskiem o udzielenie wsparcia finansowego gmina będzie miała czas do 30 kwietnia przyszłego roku (do 15 kwietnia będą do niej wpływać wnioski ze szkół).
Projekt określa kryteria oceny wniosków. Jest wśród nich kryterium „liczba uczniów w szkole”, które ma na celu premiowanie małych szkół, w szczególności tych liczących do 70 uczniów, w których zapewnianie żywienia uczniów jest trudniejsze.
Kryterium „dotychczasowy sposób zapewnienia żywienia uczniów w szkole, z uwzględnieniem warunków lokalowo-technicznych posiadanych przez szkołę” ma na celu premiowanie szkół, które zapewniają żywienie uczniom. Ponieważ celem modułu 3 Programu jest wzmocnienie opiekuńczej funkcji szkoły podstawowej w zakresie zapewniania uczniom żywienia, uznano za zasadne premiowanie tych szkół, które do tej pory najlepiej realizowały tę funkcję, z uwzględnieniem posiadanych warunków lokalowo-technicznych. Z tego powodu najwyższą liczbę punktów przyznano szkołom, które zapewniają posiłek złożony z dwóch dań gorących przygotowany na miejscu w stołówce szkolnej, ale także w jadalni, jeżeli szkoła nie dysponuje własną kuchnią. Najniżej oceniane jest dostarczenie posiłków za pomocą cateringu w przypadku kiedy szkoła posiada kuchnię, ale nie jest ona wykorzystywana.