Zgodnie z unijnymi przepisami nowe samochody, które trafią do sprzedaży od początku kwietnia br., muszą być wyposażone w system eCall. Dzięki temu szybciej uda się powiadomić służby ratunkowe o wypadku lub zagrożeniu.
System eCall będzie umożliwiał manualne lub automatyczne wezwanie pomocy. Ręczne wezwanie będzie włączane przyciskiem przez kierowcę lub pasażerów pojazdu, a automatyczne aktywowane, w określonych warunkach po zderzeniu, dzięki czujnikom zamontowanym w pojeździe. Po uruchomieniu urządzenie eCall połączy się przy użyciu sieci telefonii komórkowej z numerem 112, umożliwiając przekazanie danych elektronicznych i nawiązanie połączenia głosowego.
Do Centrum Powiadamiania Ratunkowego, które obsługuje nr 112, przesłane zostaną dane dotyczące m.in. lokalizacji pojazdu, kierunku jazdy, liczby pasażerów z zapiętymi pasami.
Jeśli nie będzie możliwości nawiązania rozmowy z poszkodowanym ze względu na jego stan zdrowia operator numeru alarmowego 112 przekaże wszystkie dane do odpowiednich ze względu na rodzaj zdarzenia służb.