Miasto Mława realizuje ambitny projekt infrastrukturalny pn. „Zintegrowane przedsięwzięcia infrastrukturalne dostosowujące teren Miasta Mława do zmian warunków pogodowych poprzez poprawę retencji i zarządzanie wodami opadowymi” w ramach programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej 2021-2027.
W maju 2024 r. podpisana została umowa z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Warszawie na dofinansowanie projektu ze środków Unii Europejskiej w wysokości 25 215 623,37 zł przy całkowitym koszcie 29 665 440,04 zł. Realizacja działań zaplanowana została na lata 2024-2027.
We wrześniu br. przedstawiciele miasta zostali zaproszeni do udziału w konferencji Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, podczas której omawiano finansowanie działań adaptacyjnych do zmian klimatycznych w ramach programów FEPW i FEnIKS. Miasto Mława jako jeden z dwóch samorządów zaprezentował swoją koncepcję na realizację projektu.
Następnie, w listopadzie, w ramach edukacji ekologicznej zorganizowano pierwsze warsztaty i wykłady, podczas których omówiono rolę błękitno-zielonej infrastruktury w zarządzaniu wodą opadową.
W trakcie warsztatów uczestnicy poznali od praktycznej strony zasady budowania ogrodów deszczowych na przykładzie ich miniaturowych odpowiedników. Spotkanie to miało na celu promowanie świadomości ekologicznej mieszkańców oraz inspirowanie do wprowadzania proekologicznych rozwiązań, takich jak ogrody deszczowe.
Pod koniec roku zakończono modernizację parkingu przy ul. Mariackiej. Zastąpienie kostki betonowej ażurowymi płytami niewątpliwie poprawi retencję wody, umożliwiając jej przenikanie do gruntu. Równocześnie opracowano dokumentację techniczną odwodnienia terenów przy ulicach Mazurskiej i Obrońców Mławy oraz rozstrzygnięto postępowanie przetargowe na budowę „zielonych przystanków” przy ul. Stary Rynek i ul. Mariackiej, które będą wzbogacały miejską przestrzeń o ekologiczne elementy.
W nadchodzących miesiącach miasto planuje budowę ogrodów deszczowych przy szkołach, zagospodarowanie terenów zielonych przy zbiornikach retencyjnych i budowę zielonej infrastruktury przy Alei św. Wojciecha i ul. Banku Miast. Skarpa przy ul. Mariackiej zostanie zabezpieczona przed wysychaniem. Ponadto przeprowadzone będą kolejne wykłady i warsztaty połączone z budową ogrodów deszczowych.
Dzięki współfinansowaniu projektu z funduszy unijnych, na ulicach: Malinowej, Poziomkowej, Wiśniowej, Kaplicznej, Prusa, Orzeszkowej, Traugutta, Chopina, Dmowskiego, Republiki Pinczowskiej, Brzozowej, Sosnowej, Żabieniec, Promyk, Parkowej, Krajowskiego, Korczaka, Księcia Maciusia I, Nadrzecznej, Osiedlowej, Świerkowej, Wierzbowej, Rynkowej, Przyrynek, Mickiewicza, Mazurskiej, Obrońców Mławy zostanie wymieniona nawierzchnia, która zapewni przepuszczalność wody i ograniczy podtopienia. Realizacja tych działań pozwoli na dalsze zwiększanie retencji wody oraz ochronę przed skutkami ekstremalnych zjawisk pogodowych.
Projekt zakłada również zagospodarowanie terenów zielonych przy zbiornikach retencyjnych przy ulicach Mickiewicza, LG, Ciechanowskiej, Aleja św. Wojciecha i Obrońców Mławy, wprowadzenie zielono-niebieskiej infrastruktury na skwerze u zbiegu ulic Żwirki i Sądowej, a także przy ul. Rynkowej oraz na skwerze przy ul. Okrężnej, wzmocnienie naturalnej retencji na terenie pomiędzy ulicami Warszawską i Ogrodową.
Projekt jest realizowany etapami, a każdy z nich podlega szczegółowej weryfikacji, by zapewnić skuteczność i zgodność z założeniami. Działania te nie tylko mają na celu wzmacnianie ochrony miasta przed skutkami zmian klimatu, ale również podnieść jakość życia mieszkańców poprzez tworzenie bardziej zielonej, ekologicznej przestrzeni miejskiej.
Rozszczelnienie powierzchni zabetonowanych, jak to miało miejsce przy ul. Mariackiej, odgrywa kluczową rolę w łagodzeniu skutków zmian klimatycznych. Umożliwia ono naturalny obieg wody, zmniejsza ryzyko podtopień, a także zapobiega wysychaniu gleby. Retencja wody poprawia mikroklimat, wspiera bioróżnorodność oraz zwiększa odporność miasta na susze.
Wszystkie działania mają na celu zagospodarowanie wód opadowych w zlewniach miejskich, zwiększenie absorbcji wody w gruncie, spowolnienie odpływu oraz retencjonowanie wody opadowej wraz z systemami jej dystrybucji podczas suszy, zakładanie zielono-niebieskiej infrastruktury i rozwój powierzchni pokrytych zielenią.
#MiastoMława #FuduszeUE #FunduszeEuropejskie
Miasto Mława
Fajnie, a przejście przez tory z okolic ulicy kolejowej kiedy zostanie wybudowane? Chce chodzić do szkoły na pieszo a przez tory to tak średnio przechodzić grozi to tragedią lub mandatem. Mam tak blisko a i tak musze jeździć autobusem. Każdy kto tam mieszka domaga się tego przejścia a temat jest cały czas rozwiewany. Już nie musi być podziemne może być nawet mostek tylko żeby był.
Kolejne zmarnowane pieniadze na głupio wydane inwestycje jak zbiornik retencyjny na obrónców Mławy ktor ma 70 cm wysokości i kosztiwal ponad 1 mln zl. Zamiast budować zbiorniki retencyjne na obrzeżach miasta to będą rozwalać ulice i wstawiac płyty ażurowe. Tylko idioci mogli na to wpaść.
czy ktoś mi wytłumaczy w logiczny sposób, w jakim celu było rozbierać w dobrym stanie parking z kostki betonowej i robić tam płyty ażurowe, skoro spadek i tak jest do środka-na jezdnię, gdzie została kostka i wpusty deszczowe? ile – czy ktoś to policzył i poparł to obserwacjami – tej wody z opadów wsiąknie przez płyty ażurowe? a co jak będzie deszcz obfity? nie ma szans, że te płyty ażurowe odbiorą ta wodę!!! moim zdaniem to jest wyrzucanie pieniędzy naszych, czyli mieszkańców- w błoto!!!!!
jaki jest sens zrywać nawierzchnię asfaltową na ulicy np. wiśniowej i robić ażury, skoro płyty ażurowe nie odbiorą wody z opadów deszczu!!! to jest sens, jak wody odprowadzamy na teren zielony-trawa, wtedy ta woda sobie powoli wsiąknie, ale nie przez płyty ażurowe!!czy ktoś w tym urzędzie miasta myśli????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Wątpię czy ktoś, tam myśli. Tam są tylko bezmyślni urzędnicy od 8 do 16
W ramach programu FEniKS można otrzymać dofinansowanie na budowę tunelu pod torami kolejowymi na Wólce. Oczywiście radni Wólki nie interesują się tym a później płacz bo przegapili tak jak było z niedoszłym wydłużeniem peronów na Wólce.
chyba umknął Ci fakt, że tunel już od dawna jest
Chyba chodzi mu o ten obiecany w ciągu ul. Kościuszki.