Pociągi dalekobieżne jednak zatrzymają się na przystanku Mława Miasto. Decyzja PKP Intercity ma swoich zwolenników i przeciwników. Sprawa poruszana była nawet w polskim Sejmie.
Pociągi dalekobieżne na Mława Miasto: Decyzja PKP Intercity
Władze spółki PKP Intercity zdecydowały o czasowym przeniesieniu zatrzymywania pociągów dalekobieżnych z dworca PKP Mława (Wólka) na zmodernizowany przystanek Mława Miasto. Decyzja ta ma zarówno swoich zwolenników, jak i przeciwników, a sprawa była omawiana nawet w polskim Sejmie.
Powody decyzji
Decyzja zapadła po analizie szacowanej liczby mieszkańców na danym terenie oraz czasu ich dojścia do peronów. Lokalizacja Mława Miasto została dostosowana do faktycznej sieci osadniczej i kierunków dalszej rozbudowy miasta. Przystanek Mława Miasto charakteryzuje się większą liczbą mieszkańców oraz gęstością zaludnienia.
Opinie mieszkańców
Mieszkańcy Wólki są przeciwni rozwiązaniu, argumentując, że będzie to miało wpływ na marginalizację dzielnicy Mławy. Podkreślają również, że dworzec Mława (Wólka) jest lepiej przystosowany do obsługi podróżnych.
Monitorowanie skutków
Ministerstwo wraz z operatorem zamierzają monitorować frekwencję i ewentualne negatywne skutki wprowadzonego rozwiązania, aby podczas prac nad rozkładem jazdy edycji 2025/26 podjąć decyzję o jego kontynuacji.
Problemy z peronami
Jednym z głównych argumentów zwolenników decyzji o przeniesieniu miejsca zatrzymania pociągów dalekobieżnych jest fakt, że perony na stacji Mława (Wólka) są za krótkie, co stwarza niebezpieczeństwo dla wysiadających z pociągów. Internauta zauważył, że komunikaty o konieczności przejścia do wagonów w kierunku lokomotywy nie są zrozumiałe dla wszystkich podróżnych, w tym obcokrajowców.
– Perony na stacji Mława (Wólka) są za krótkie, pociągi dalekobieżne nie mieszczą się w peronach i stwarza niebezpieczeństwo dla wysiadających z pociągów spółki PKP Intercity. Komunikaty wygłaszane w pociągu o tym, aby podróżni przeszli do wagonów w kierunku lokomotywy, aby wysiąść na peron, a nie na torowisko nie są zrozumiałe dla wszystkich. Koleją do Mławy podróżują też obcokrajowcy, którzy nie znają języka polskiego. Dalsze zatrzymywanie pociągów dalekobieżnych na Wólce nie byłoby możliwe, gdyż stwarza ryzyko urazu lub kalectwa. Prezes Urzędu Transportu Kolejowego mógłby wydać polecenie likwidacji zatrzymywań tzw. długich pociągów — dalekobieżnych na Wólce a tym samym w Mławie. Ratunkiem w takiej sytuacji jest przeniesienie zatrzymań pociągów przy peronach przystanku Mława Miasto, gdzie perony są o 100 metrów dłuższe niż na stacji Mława (Wólka) – podzielił się spostrzeżeniami internauta.
W Sejmie o pociągach na Mława Miasto
Sprawa przystanku Mława Miasto była omawiana nawet w polskim Sejmie. W odpowiedzi na interpelację nr 4698, Ministerstwo wyjaśniło, że przystanek został zmodernizowany w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025” w celu poprawy dostępności transportu kolejowego dla lokalnej społeczności.
Link zawierający odpowiedź na interpelację numer 4698 https://sejm.gov.pl/INT10.nsf/klucz/ATTD9UJ5U/%24FILE/i04698-o1.pdf
„w odpowiedzi na interpelację nr 4698 oraz wystąpienie poselskie z dnia 02.09.2024 r.
Posłanki na Sejm RP, Pani Marii Joanny Koźlakiewicz, w sprawie przeniesienia miejsca
zatrzymywania się pociągów dalekobieżnych w Mławie, przedstawiam poniżej stanowisko.
Wyjaśniam, że przystanek Mława Miasto został zmodernizowany w ramach „Rządowego
programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, przede wszystkim w celu poprawy dostępności transportu kolejowego dla lokalnej społeczności.
Decyzja o modernizacji ww. przystanku została oparta o wstępną analizę zasadności
budowy z wykorzystaniem narzędzia GIS (system informacji geograficznej), które oblicza szacowaną liczbę mieszkańców w zasięgu dostępu do przystanku, biorąc pod uwagę faktycznie pokonywane drogi dojścia, na podstawie podkładu mapowego z Open Street Map oraz danych o obwodach spisowych Głównego Urzędu Statystycznego.
Na podstawie przeprowadzonej analizy stwierdzono, że przystanek Mława Miasto
charakteryzuje się większą liczbą mieszkańców oraz gęstością zaludnienia (w obrębie
dojścia pieszego) niż stacja Mława, a jego lokalizacja została dostosowana do faktycznej sieci osadniczej i kierunków dalszej rozbudowy tego miasta. W związku z powyższym została podjęta decyzja o pilotażowym przeniesieniu zatrzymania pociągów
dalekobieżnych począwszy od rozkładu jazdy 2024/2025 ze stacji Mława na przystanek
Mława Miasto.
W trakcie trwania rzeczonej zmiany Ministerstwo wraz z operatorem będą monitorować
frekwencję jak i ewentualne negatywne skutki wprowadzonego rozwiązania tak, aby
podczas prac nad rozkładem jazdy edycji 2025/26 podjąć decyzję odnośnie do jego
kontynuacji.”
Czytamy w dokumencie podpisanym z upoważnienia Ministra Infrastruktury przez Piotra Malepszaka, Podsekretarza Stanu.
Wcześniej w tej samej sprawie udzielono odpowiedzi innej posłance (interpelacja nr 807) https://www.sejm.gov.pl/sejm10.nsf/interpelacja.xsp?typ=INT&nr=807
„[…] w odpowiedzi na interpelację nr 807 Poseł na Sejm RP, Pani Pauliny Matysiak, w sprawie zatrzymywania pociągów „PKP Intercity” S.A. na stacji Mława Miasto, przedstawiam poniższe stanowisko.Pragnę poinformować, że modernizacja przystanku Mława Miasto została zrealizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021 – 2025”, przede wszystkim w celu poprawy dostępności transportu kolejowego dla lokalnej społeczności.
Niemniej jednak Ministerstwo poddało analizie sugestię Pani Poseł, przestawioną w niniejszej interpelacji. W wyniku przeprowadzonej analizy została podjęta decyzja o pilotażowym przeniesieniu zatrzymania pociągów dalekobieżnych „PKP Intercity” S.A.
ze stacji Mława na zmodernizowany przystanek Mława Miasto począwszy do rozkładu
jazdy 2024/2025.
W trakcie trwania rzeczonej zmiany Ministerstwo wraz z operatorem będą monitorować
frekwencję jak i ewentualne negatywne skutki wprowadzonego rozwiązania tak, aby
podczas prac nad rozkładem jazdy edycji 2025/26 podjąć decyzję odnośnie jego
kontynuacji.”
Odpowiedział z upoważnienia Ministra Infrastruktury Piotr Malepszak, Podsekretarz Stanu.
Kto ma rację? Prawdopodobnie zweryfikuje to życie i twarde dane statystyczne. Jakie jest wasze zdanie? Czy pociągi dalekobieżne powinny się zatrzymywać na Mława Miasto?
Jak powiedział pan premier wszyscy chcieli zmian na lepsze. Więc je macie już dawno stacyjka Wólka powinna być zlikwidowana a jedyną stacją zastać Stacja Mława
Zgadzam się. Powinni jeszcze wcześniej zmienić nazwę tej stacji na Mława Wólka bo przyjeżdżających wprowadza w błąd. To są peryferie miasta.
Jak z niego pan niemic… sługus
Jeśli pociągi zatrzymują się tyle lat na wolce to powinni wydłużyć perony na wolce a nie na Mławą Miasto i logiczne że więcej ludzi będzie bliżej centrum niż na wolce ale jak kto ma dojechać to i z wolki dojedzie , ale zobaczymy jak ktoś się nabawi kalectwa na wiadukcie mława miasto czekamy na informacje
Mława Miasto to porażka ..
To sukces.
Super. Nareszcie dobra decyzja.
Prawidłowe określenie:
Władze spółki PKP Intercity zdecydowały o czasowym przeniesieniu zatrzymywania pociągów dalekobieżnych z dworca PKP Mława (Wólka) na zmodernizowany przystanek Mława Miasto” – nic tego nie zmieni.
Przystanek nadal zostanie przystankiem, nigdy nie będzie dworcem, bo na tym przystanku nie było i nie ma dworca.
To tylko wielkie utrudnienia dla wielu podróżnych.
Strach do windy wsiąść już teraz, gdy podróżnych mało, a co będzie jak ilość podróżnych bardzo znacznie się zwiększy? Nie wyobrażam sobie osoby niepełnosprawnej na wózku, matki z małym dzieckiem w wózku czy też nawet kogoś z ciężką walizką wspinającej się po oblodzonych (a nawet i nie oblodzonych) schodach.
To co się zadziało to jest po prostu chore, no ale… widać takie mamy dziś elity narodowe… i to chyba nie tylko te pisowskie.
Czy peronów na Mława Wólka nie można przedłużyć tak jak to zrobiono na przystanku Mława Miasto? Czy są ku temu jakieś przeszkody?
Zaznaczam, że nie jestem mieszkanką Wólki. Mieszkam o rzut beretem od przystanku Mława Miasto, ale
Peronów nie wydłużą dla stacji peryferyjnej. Na Wólce też windy psują się. Zrozum Mławie groziła utrata połączeń dalekobieżnych do Gdańska i dalej, dlatego, że pociągi nie mieściły się w peronach na Wólce. Był warunek zatrzymują się tam do czasu wydłużenia peronów na Mława Miasto.
A widziałeś ilu pasażerów korzysta z tych połączeń codziennie? PKP nie stać na ich utratę -co za bzdury
Posłanka jeśli chce się wykazać troską o mieszkańców (wyborców) to niech się zajmie realizacją tunelu pod torami kolejowymi w przedłużeniu ul. Kościuszki. A nie udogodnieniami dla 2 kolejarzy z Wólki nie płacącymi za przejazdy koleją. Proszę panią posłankę w tym miejscu i zajęcie się sprawą w której wszyscy myślimy jednakowo czyli złożenie wniosku do odpowiednich organów państwowych o budowę tunelu. Ma w tym też wsparcie wiceministra z tego powiatu.
Co do tunelu masz rację, ale za przys.rywanie kolejarzom z Wólki jednak daję bana, bo to nie tylko kolejarze z Wólki czy mieszkańcy Wólki mają takie zdanie odnośnie owego przystanku na Mława Miasto ale i mieszkańcy Mławy, którzy sami doświadczyli czym jest czekanie na spóźniający się pociąg podczas zacinającego deszczu od zachodu albo mający problem z dojechaniem autem do peronu nr 2 w kierunku W-wy, z osobą na wózku inwalidzkim i dużą walizką.
Najpierw budynek dworca w pobliżu peronów albo tunel dla pieszych od poczekalni w galerii do peronów, a potem zatrzymywanie się pociągów dalekobieżnych.
Jesteście w błędzie myśląc, że ponowne zatrzymywanie się pociągów w rozkładzie od 2026 r. na Wólce będzie dobrym rozwiązaniem. Jeśli nawet pociągi dalekobieżne by się tam zatrzymywały to już nie wszystkie bo nie mieszczą się w peronach na Wólce. Natomiast na przystanku Mława Miasto zmieszczą się wszystkie.
Poza tym argument o tym, że nie ma gdzie parkować jest absurdalny. Parkować można przy centrum handlowym. A opłaty za parkowanie nie będą pobierane ponieważ w sąsiedztwie peronów przystanku Mława Miasto jest duży plac na parkowanie. Jest to nieruchomość państwowa od wielu lat nieużytkowana, którą Ratusz może łatwo i bezpłatnie przejąć. Kiedyś tam była giełda samochodowa. Teren nie nadaje się pod zabudowę deweloperską ale na parking i dworzec i dodatkowy tor oczywiście tak. W tym stanie rzeczy centrum handlowe miałoby konkurencję parkingową więc opłat nie wprowadzi.
A budynek dworca daleko? Pretensje zgłaszać do byłego burmistrza i radnych, którzy o tym zdecydowali a Wy ich wybraliście. Można było pobudować dworzec przy peronach. A ludzie wożeni kilkanaście lat służbową limuzyną nie korzystają z kolei więc na ogół nie mają pojęcia gdzie powinien być dworzec. Ale nie wszystko stracone. PKP aktualnie realizuje budowę 150 dworców w Polsce, nawet na wsiach. Wobec tego nic nie stoi na przeszkodzie aby władze miasta oraz posłanka z tego okręgu wyborczego a także wiceminister i jednocześnie radny wojewódzki wreszcie wystąpili z wnioskiem do Ministerstwa o budowę dworca (na koszt PKP) przy peronach przystanku Mława Miasto. Trzeba tylko chcieć.
Im więcej ludzi będzie jeździło koleją w Mławie tym większa szansa na zatrzymywanie niektórych pociągów Pendolino. Przykładem tego typu pociąg, który przejeżdża przez Mławę a nie zatrzymuje się w niej, natomiast ten pociąg zatrzymuje się w miejscowości Włoszczowa (ok. 7 tys. mieszkańców) a peron mają w lesie, dworca brak. Można? Można, trzeba tylko chcieć.
Porażka.Sejm decyduje o życiu mieszkańców powiatu i okolic.Na Wólce mnóstwo miejsc parkingowych,dobry dojazd z okolicznych wiosek,wyremontowany dworzec.
A na Miasto-deszcz Ci pada na głowę,nie masz gdzie się schronić,tkwisz przed wiecznie popsutą windą ,a samochód???Martw się sam,może znajdziesz miejsce przy okolicznym centrum handlowym,o ile nie będzie płatne…Totalny bezsens…Mam nadzieje,że nie na długo…
Na Mława Miasto też można dojechać z wioski, najlepszy przykład zakupy w pobliskim centrum handlowym. Nad peronem jest wiadukt czyli jakieś zadaszenie jest. Wszędzie psują się windy, na Wólce też. Samochód zostawisz na pobliskim parkingu. Czy ty kiedykolwiek byłem na przystanku Mława Miasto? Wątpię.
A ty jechałeś w mróz, śnieżyce lub deszcz do pracy gdy pociąg ma godzinne opóźnienie i sobie stoisz pod tym jakimś zadaszeniem? Na Wólce jest ogrzewany dworzec a na Miasto nie ma szans że zdążysz dobiec zanim pociąg podjedzie -tacdecyzja to porażka!
Wydaje się że jest to racjonalna decyzja.
Ktoś, kto dojeżdża codziennie do pracy lub pracuje na Kolei wie, że ta decyzja jest idiotyczna. Windy, schody, brak poczekalni to tylko 3 elementy, na które w okresie zimowym będą narzekać ludzie. Jak to możliwe, że słucha się zdecydowanej mniejszości? To demokracja ? Ładnie ktoś [WYMODEROWANO]
Decyzja jest bardzo dobra. Po pierwsze to na Wólce też są windy i też zdarza się, że się zacinają. Jeśli uważnie przeczytałeś artykuł to jest tam napisane, że więcej ludzi będzie mieć bliżej do pociągu dalekobieżnego (3 x więcej). Po trzecie jeżdżący do pracy kolejarz za free to nie jest argument żeby sponsorować mu dojazdy koleją do jego domku na peryferiach miasta. Po czwarte Wólka przyjeżdżających wprowadza ludzi w błąd. Rozglądają się gdzie tu centrum a wokół peryferia i daleko do centrum. Po piąte dalekobieżnych na Wólce i tak by nie było bo za krótkie perony, kwestia czas jak by zatrzymania zlikwidowano. Po szóste, nic nie stoi na przeszkodzie żeby PKP pobudowało dworzec przy peronach Mława Miasto, trzeba tylko to zgłosić i poczekać.
Zdecydowanie lepiej będzie podróżować z Mławy Miasto. Jeszcze przydałby się parking od strony Podmiejskiej.
Bardzo egoistyczne myślenie, widać, że wszyscy w rodzinie sprawni fizycznie i że nikomu nigdzie się nie spieszy i nie boi się utknięcia w windzie.
Krótko mówiąc – brak wyobraźni.
Bardzo dobrze w końcu ktoś pomyślałaś o mieszkańcach Mławy Miasto gdzie jest dużo bliżej do centrum miasta i jest głównym przystanek MKM.
Wyprowadzili się na nowe domki i teraz jest narzekanie ze daleko a jak My musieliśmy dojeżdżać przez cały czas na Wólkę to było dobrze ?
Czekam z niecierpliwością na pociągi pospieszne na Mława Miasto.