Porady ekspertów, Charakterystyczne wibracje przy przyspieszaniu, Co robić?
Awarie przegubów wewnętrznych, czyli od strony skrzyni biegów, są stosunkowo rzadkie. Teoretycznie przeguby powinny wytrzymać cały okres eksploatacji samochodu, natomiast w praktyce nie ma tutaj żadnej reguły – zdarzają się wady materiałowe czy uszkodzenia mechaniczne, spowodowane na przykład wjechaniem w głęboką dziurę. Jakie objawy daje uszkodzony przegub wewnętrzny? Sprawdź to w naszym poradniku.
Warto wiedzieć:
„Zawieszenia to układ mechanizmów łączących koła jezdne samochodu z nadwoziem lub ramą. Ze względu na spełniane funkcje, w zawieszeniu wyróżnia się elementy prowadzące, sprężyste i tłumiące. Elementy prowadzące (wahacze, drążki reakcyjne) wyznaczają kinematykę ruchu kół względem kadłuba pojazdu. Elementy sprężyste (resory piórowe, sprężyny śrubowe i inne) służą do gromadzenia energii ruchu drgającego, natomiast zadaniem elementów tłumiących, najczęściej amortyzatorów hydraulicznych, jest zamiana energii ruchu drgającego w energię cieplną, a następnie rozpraszanie jej.” Źródło: https://zsm2krakow.pl/images/dokumenty/dydaktyka/mps/mechanik.pojazdow.samochodowych_723[04]_z2.05_u.pdf
Charakterystyczne wibracje przy przyspieszaniu
Najbardziej typowym objawem uszkodzonego przegubu wewnętrznego są dziwne wibracje, które mogą być odczuwalne zarówno na kierownicy, jak i na karoserii pojazdu. Nasilają się one w określonych zakresach prędkości, na przykład między 20 a 30 km/h oraz podczas przyspieszania, kiedy układ napędowy jest mocno obciążony.
Ekspert doradza:
„Wielu wulkanizatorów, zwłaszcza uczniów, ślepo zawierza maszynie wyważającej. Gdy ta wskaże 0,00 po każdej stronie i wyświetli komunikat OK, to po prostu zakładają koło na samochód. Nie zwracają natomiast uwagi na to, że felga jest delikatnie skrzywiona, a bieżnik opony nierównomiernie zużyty, co także będzie powodować wibracje w czasie jazdy.” Źródło: https://solumagroup.pl/motoryzacja-i-transport,ac177/problemy-z-wywazaniem-kol-skad-sie-biora,2050
Wielu kierowców zauważa również wibracje podczas jazdy pod górkę, co już daje niemal pewność, że w samochodzie występuje problem w układzie napędowym – zwykle winny jest właśnie przegub wewnętrzny.
Zbagatelizowanie tego objawu w krótkim czasie spowoduje, że wibracje będą się nasilać, może się również pojawić hałas przypominający wyrobione łożysko oraz charakterystyczny dźwięk stukania podczas ruszania i przyspieszania.
W poradniku czytamy:
„Przeguby – charakterystycznym objawem ich uszkodzenia jest głośny stukot wydobywający się z przedniego zawieszenia podczas skręcania i przyspieszania. Oznacza to, że któryś przegub wymaga natychmiastowej wymiany. W przeciwnym razie objawy będą się nasilać, a w skrajnym przypadku może dojść nawet do urwania koła! Na szczęście koszt nowego przegubu jest niski. Aby ograniczyć ryzyko wystąpienia awarii warto regularnie kontrolować stan gumowych osłon przegubów.” Źródło: https://poradnikmoto.pl/moto,ac252/5-elementow-zawieszenia-ktorych-naprawy-nie-wolno-odkladac,5501
Co robić?
Zdiagnozowanie uszkodzonego przegubu wewnętrznego nie zawsze jest proste. Może się okazać, że dopiero po wymontowaniu półosi mechanik wyczuje luz na przegubie. W takiej sytuacji konieczna jest jak najszybsza wymiana, najlepiej parami.
Niestety, w niektórych samochodach przeguby wewnętrzne są elementami niewymiennymi, co oznacza konieczność wymiany całych półosi napędowych (np. w Renault czy Nissanie). Koszt to od około 150 zł za sam przegub i od około 500 zł za całą półoś.