– Przedsiębiorcy negocjujcie umowy na odbiór odpadów — radzi mławianom zastępca burmistrza Mławy Szymon Zejer. Z wiceburmistrzem rozmawiamy o gospodarce odpadami, wyłączeniu przedsiębiorców z miejskiego systemu odbioru odpadów oraz kontrolowaniu mławian przez miejską komisję.
Szymon Zejer: „Przedsiębiorcy negocjujcie umowy”
W ostatnim czasie nasiliły się kontrole straży miejskiej komisji ze strażnikami miejskimi. Urzędnicy sprawdzają, czy właściciele bądź najemcy nieruchomości niezamieszkałych – czyli prowadzący działalność – zawarli umowy na odbiór odpadów. Jaki jest cel takich działań?
Szymon Zejer: Jesteśmy zobowiązani do przestrzegania ustawy, ale też nie jesteśmy oderwani od rzeczywistości, idziemy, kontrolujemy, ale dajemy szansę. Wiadomo, czasami jest tak, że ktoś nie chce z nami współpracować. Z zasady podczas pierwszej wizyty strażników nie ma mandatowania pomimo stwierdzenia nieprawidłowości. Dajmy przedsiębiorcy czas a żeby okazał dokumentację, że spełnia wymogi, wiemy, że jest trudna sytuacja ekonomiczna, że jest coraz ciężej, ale my też musimy spełnić wymogi prawa.
Jaka jest podstawa prawna do kontroli?
– Podstawą kontroli jest ustawa o utrzymaniu czystości o porządku w gminach. Prowadzenie takiej kontroli to nie tylko uprawnienia, to obowiązek ustawowy. Właściciele nieruchomości niezamieszkałych, którzy nie należą do gminnego systemu, muszą mieć zawartą umowę z podmiotem uprawnionym do odbierania odpadów na terenie miasta. Umowa musi zapewniać odbieranie wszystkich frakcji odpadów komunalnych. Wykaz takich podmiotów jest w biuletynie informacji publicznej. Wynika to z ustawy o utrzymaniu porządku czystości i porządku w gminach.
Obowiązek selektywnego zbierania odpadów dla wszystkich i na terenie naszego miasta obowiązuje od 1 lipca 2020 roku. Z tym obowiązkiem selektywnego zbierania odpadów wiąże się obowiązek zapewnienia pojemników na te odpady i urządzenia miejsca zbierania odpadów.
Wszyscy muszą selektywnie zbierać odpady, także przedsiębiorcy. A co w sytuacji, gdy w jednej nieruchomości działa kilku przedsiębiorców? Czy mogą składować odpady we wspólnych pojemnikach? Przykładowo w Mławie właściciel budynku wynajmuje lokale 20 najemcom, ile pojemników ma zapewnić? Czy każdy z tych najemców będzie musiał ustawić po pięć pojemników?
– W takiej sytuacji — w obrębie jednej nieruchomości — nie ma przeszkód, ażeby było urządzone jedno wspólne miejsce zbierania odpadów zapewniające selektywną zbiórkę. Tylko inicjatywa leży po stronie najemców i wynajmującego. Miasto w urządzenie miejsca składowania odpadów nie ingeruje. W gestii właścicieli lokalu bądź najemców jest to, żeby spełnili wymóg ustawowy, jakim jest selektywna zbiórka odpadów.
Właściciele bądź najemcy powinni mieć podpisaną umowę na odbiór i zagospodarowanie odpadami. Ale czy oni to zrobią indywidualnie, czy też w inny sposób, to nie sprawa miasta. Oni muszą rozwiązać to wewnętrznie.
Miasto kontroluje osoby, które nie są w systemie gminnym, ponieważ podejrzewa nieprawidłowości?
– Przedsiębiorcy, którzy nie są w systemie gminnym, powinni mieć podpisane umowy. Dlatego są przeprowadzane kontrole, bo to wynika z ustawy. Muszą mieć w jakiś sposób legalny zagospodarowane odpady. Prowadzimy kontrole, gdyż wiemy, że wiele osób nie miało podpisanych umów i tego wymogu nie spełniało. Nie mogą ich wozić do domu, gdyż jest to zabronione prawem.
Jak znaleźć firmę, która zajmuje się odbiorem odpadów? Czy istnieje tu pewna dowolność, na przykład czy można zawrzeć umowę z firmą spoza naszego miasta?
– Na stronie ratusza jest wykaz 7 firm dopuszczonych przez Burmistrza do odbioru odpadów i różnorodne wymogi. One są przez raz na dwa lata kontrolowane i wtedy są dopuszczane do działalności na terenie miasta Mława.
Co dzieje się w sytuacji, gdy nie ma umowy na odbiór odpadów?
– W sytuacji, gdy ktoś nie ma umowy, dostaje czas od straży miejskiej, ażeby taką umowę zawrzeć, wykazać, że odpady są odbierane, że uiszcza opłatę, że umowa jest realizowana, bo można mieć umowę fikcyjną, ale nikt przez pół roku nie dzwoni, nie ma odbioru. Dla nas opłata jest dowodem, że umowa jest realizowana.
Generalnie burmistrz jest zobowiązany do kontrolowania takich rzeczy. Obecnie mamy przenikanie odpadów do systemu zbiórki gminnej z nieruchomości niezamieszkałych. A to ile zbierzemy w systemie gminnym, określa nasze koszty, a koszty określają potem opłatę dla mieszkańców.
Czy są wyjątki dotyczące osób prowadzących działalność gospodarczą?
– Takim wyjątkiem jest osoba prowadząca działalność biurową w mieszkaniu swoim własnym mieszkaniu. Jeśli w ramach takiej działalności wytwarza tylko i wyłącznie biurowe odpady, może takie śmieci umieszczać do pojemników w ramach systemu gminnego. Inaczej sytuacja się przedstawia jeżeli obca dla właściciela osoba prowadzi działalność w jego mieszkaniu. Taka osoba powinna zawrzeć umowę na odbiór odpadów z firmą, która odbiera odpady.
Nie wszyscy przedsiębiorcy są w stanie wygenerować tak wielkie ilości śmieci, ażeby wypełnić pięć pojemników. Często będą one puste. Jak sobie poradzić w takiej sytuacji? Czy jest szansa na płatność za odpady faktycznie wyprodukowane, a nie za puste pojemniki?
– Umowy bezpośrednio zawierane przez przedsiębiorców z podmiotami gospodarczymi i są umowami o wykonanie usługi. Zalecamy właścicielom nieruchomości negocjowanie warunków umowy z firmami, które odbierają odpady. My ze strony miasta próbujemy pomóc. Prowadziliśmy rozmowy z właścicielami podmiotów odbierających odpady, którzy mają najwięcej umów na terenie Mławy. Trafiają w nasze ręce umowy, z których wynika, że czy się zebrało, czy się nie zebrało — płatność jest taka sama. Tak nie musi być. Chcemy zwrócić uwagę na to, że właściciele bądź najemcy nieruchomości niezamieszkałych mogą negocjować umowę z podmiotem odbierającym odpady w taki sposób, ażeby płacić za odpady, które rzeczywiście są w pojemnikach, płacić za usługę wykonaną.
Umowa może być skonstruowana tak, ażeby klient płacił za faktyczny odbiór odpadów i na to należy zwrócić uwagę przedsiębiorców.
Czy właściciele np. sąsiednich nieruchomości niezamieszkałych – gdzie się prowadzi działalność – mogą razem podpisać umowę?
– Miejski regulamin nie pozwala na taką sytuację, ażeby właściciele różnych nieruchomości składowali śmieci do jednych pojemników. Taką możliwość mają jedynie właściciele jednej nieruchomości, w której jest wiele lokali usługowych. To pod warunkiem, że będzie zachowany wymóg selektywnej zbiórki odpadów. Czyli będą wszystkie pojemniki, nie będzie się z nich wysypywało i będą dowody płatności za odbiór odpadów.
Dlaczego w Mławie wyłączono z gminnego systemu nieruchomości niezamieszkałe?
– Wyłączenie nieruchomości niezamieszkałych z system gminnego odbioru odpadów nastąpiło w odpowiedzi na potrzeby zgłoszone przez mieszkańców, w szczególności mikro i małych przedsiębiorców, wytwarzających w ramach prowadzonych działalności małe ilości odpadów. Odbiór organizowany przez gminę objęty jest prawem zamówień publicznych, co powoduje, że płaci się także za gotowość odbioru.
Na jakie jeszcze kwestie powinni zwrócić uwagę, przy zawieraniu umów na odbiór śmieci, prowadzący działalność w mławskich lokalach?
– Warto przy tym wspomnieć, że istnieje górny pułap opłaty za odbiór odpadów z nieruchomości niezamieszkałych. Przedsiębiorca, który odbiera odpady, nie może wziąć większej opłaty niż ustalona przez Radę Miasta Mławy. Informacja jest umieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie ratusza o następującym brzmieniu: „Określa się górne stawki opłat od właścicieli nieruchomości, którzy nie są obowiązani do ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz Miasta Mława, za usługi odbioru odpadów komunalnych zbieranych i odbieranych w sposób selektywny w wysokości zależnej od pojemności pojemnika odpowiednio: 1) 120 l – 24,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika; 2) 240 l – 48,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika; 3) 360 l – 72,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika; 4) 660 l – 132,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika, 5) 1 100 l – 220,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika; 6) 7 000 l – 1 400,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika; 7) 9 000 l – 1 800,00 zł za jednorazowy odbiór pojemnika.”
Dziękuję za rozmowę.
_______________________________________________________________________
UCHWAŁA NR XIX/283/2020 RADY MIASTA MŁAWA z dnia 18 sierpnia 2020 r. w sprawie określenia górnych stawek opłat ponoszonych przez właścicieli nieruchomości za usługi w zakresie opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczystości ciekłych oraz Mława.
W Przasnyszu Błysk z Makowa od podmiotów gospodarczych 1100 l segregowane odbiera w kwocie 70 złotych a niesegregowane 110 ..
Na pewno będą podwyżki od stycznia ale ceny w Mławie to kosmos
W Mławie jest 7 firm dopuszczonych do takiej działalności . To czemu ciągle w przetargach widoczna jest jedna . Trochę to dziwne.
Niech lepiej postarajo się przygotować przetarg. Który niedługo pewnie będzie trzeba ogłosić na wywóz śmieci dla mieszkańców. Tak aby te siedem firm mogło do niego przystąpić. A nie zawsze ta sama firma, co na końcu po portfelach dostają mławianie. Zwłaszcza że do Mławy przybyło tysiące obywateli Ukrainy. Oczywiste jest że im więcej ludzi mieszka tym więcej jest śmieci do wywiezienia. Mławianie już mają dość podwyżek w tym roku. Więc niech urzędnicy się trochę postarajo.
Przedsiębiorcy negocjujcie ceny – jak możemy negocjować jak jest zawsze tylko jedna firma – Novago. Albo się zawiera umowę na zasadach Novago albo nie.
A przetarg jest tak skonstuowany że można ze 100% powiedzieć że w 2023r odpady komunalne będzie odbierać Novago oczywiście po wyższych cenach.